Achtergrond | Vijandig bod op Stern houdt gemoederen bezig

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het aandeel Stern heeft een vlucht genomen.

Vorige week werd bekend dat er een bod is gedaan op alle aandelen Stern. Dat deze nog onbekende partij met een nieuw, hoger, bod opnieuw zal proberen aandeelhouders te overtuigen in te stemmen met een verkoop van het gehele bedrijf in plaats van met de ALD-deal, valt niet uit te sluiten. Maar ook dat bod zal weer stuiten op Stern-topman Henk van der Kwast, die eerder al aangaf de deal met ALD de beste optie te vinden voor zijn bedrijf, en voldoende steun lijkt te bezitten bij de aandeelhouders. 

Anonieme bieder

Met maar één beursgenoteerde Nederlandse automotive retailer is het niet verwonderlijk dat het recent uitgebrachte vijandig bod – dat inmiddels is afgewezen door directie en RvC – tot veel speculatie leidt. Vooral bij collega-dealerbedrijven leven veel vragen. Zij zien dat een overname van Stern door een andere dealer het krachtenveld enorm zou kunnen doen kantelen.

Stern heeft niet bekendgemaakt wie het bod heeft gedaan. Volgens insiders betreft het een Nederlands bedrijf (of in ieder geval al een in Nederland actief bedrijf), waarbij het voor de hand ligt dat het een retailer is. Dan zijn er maar een paar partijen die het zouden kunnen zijn. Pon, Louwman, Autobinck, Wensink en Broekhuis Groep zijn het naar eigen zeggen niet. Dan blijven Van Mossel en Emil Frey over. Zowel Eric Berkhof (Van Mossel) als Simon Luijckx (Emil Frey) onthouden zich van commentaar. Van Mossel is voor velen de meest voor de hand liggende partij, het bedrijf had interesse in de leaseportefeuille van Stern, zonder dat dit tot overnamegesprekken leidde.

Overigens is het niet uitgesloten dat de biedende partij direct na een eventuele overname een deel van Stern in delen wil verkopen (en daar al over gesproken heeft met ‘derden’).

Importeurs

Enkele bij Stern betrokken importeurs willen niet reageren op het overnamebod. In principe moet een importeur toestemming geven op het moment dat het eigenaarschap van een dealerbedrijf verandert, ook in het geval van Stern. Maar in de praktijk zullen de meeste importeurs, zeker als het bod komt van grote strategische retailpartners, niet dwarsliggen. Maar de gevraagde importeurs denken niet dat het überhaupt zover komt, zij denken dat de ALD-deal gewoon doorgang zal vinden. Van opstandige aandeelhouders is nog niets bekend. Van der Kwast heeft met 13 procent een substantieel belang en zou naar verluidt rugdekking krijgen van onder meer NPM Capital (25%) en Teslin (8%). “In dit stadium van het proces zijn wij niet in staat om hierover in gesprek te gaan met de media”, aldus Teslin in een reactie. Lees hier een interview met Van der Kwast. ‘Enkele grootaandeelhouders kennen de deal. De kans dat zij alsnog tegenstemmen acht ik uitermate gering.’

Koers

Voor de koers van het aandeel Stern zijn de geruchten in principe niet slecht. Sinds het bekend worden van het bod (dat nog altijd geldend is) is de koers een week later gestegen van 17.30 naar ruim 19 euro, een stijging van 10 procent. Edwin de Jong, analist bij zakenbank NIBC, snapt dat wel. “Er speelt veel in de overnamesfeer en dat is vaak goed voor een aandeel. En of het dan ALD is dat de leasetak koopt, of dat er toch nog een hoger bod op alle aandelen wordt gedaan, maakt niet uit. Het is in beide gevallen gunstig. Wij geven momenteel een koopadvies.” De Jong denkt overigens niet dat er een hoger bod volgt. “Op 9 mei staat de aandeelhoudersvergadering gepland. Iemand die een hoog bod wil doen, zal de boeken willen inzien. Dat kan eigenlijk niet meer op een dergelijk korte termijn.”

Herstel

De Jong ziet ook dat met de leasetak het veruit meest winstgevende deel van het bedrijf wordt verkocht. “Maar er blijft een financieel gezond bedrijf over, ook na een eventueel superdividend (als Stern naar aanleiding van de ALD-deal besluit een extra dividend van 2 euro per aandeel uit te keren, dan gaat het om 12 miljoen euro. De boekwinst op de deal bedraagt 23 miljoen euro, red). Daarbij is er een herstelplan ingezet, wat ons inziens zal leiden tot een betere benutting van de potentie van het bedrijf. De deal met ALD speelt daarbij een belangrijke rol en moet leiden tot een verbetering van het resultaat.” 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.