Autonieuws | 40 is de nieuwe 30
Wat zeggen de experts?
Stéphan Vermeulen, coördinator magazines Autoweek
Voor: De juiste auto op het juiste moment. Alles wat suv of crossover heet gaat er bij consumenten in als zoete koek. Volvo heeft na vijf jaar eindelijk iets helemaal nieuws in het C-segment.
Tegen: In het begin alleen leverbaar als T5 en D4, en dat zijn krachtige en prijzige versies. Pas als de T3 driecilinder komt wordt hij voor een grotere groep berijders interessant. Daarbij mengt hij zich ook nog eens in een overvol segment vol nieuwe modellen. Toch zal hij zich vooral meten met de Duitse premiummerken, en zowel de Mercedes GLA-klasse als de Audi Q3 lopen al weer heel wat jaartjes mee.
Frank van Klink, directeur XLLease
Voor: Ziet er stevig en stoer uit. Volvo weet met aansprekende veiligheidstechnieken en ontwerpen menig zakelijk autohart te winnen. Daarnaast lopen de komende periode veel V40’s met 14 procent bijtelling uit hun leasecontract.
Tegen: X1, Q3, GLA, Tiguan, Kodiaq, CR-V, Ateca… Stuk voor stuk modellen die meer premium zijn of fors goedkoper.
Leasepotentieel: Wij maken ons zorgen om de te hoge prijsstelling (vanaf 40 duizend euro, red). Daarmee is de kans groot op of een herwaardering of de introductie van veel actiemodellen met als gevolg restwaarderisico bij de leasemij. Dat kennen we nog van de C30…
Joost Klaren, restwaardespecialist Autotelex
Voor: Volvo heeft een sterke eigen identiteit en veiligheid en afwerking staan op een hoog niveau. De XC40 staat een treetje lager in de XC-hiërarchie, maar zeker geen treetje lager in technologisch opzicht en premium look-and-feel.
Tegen: De prijsstelling komt wat stevig over, mede veroorzaakt door de vrij hoge CO2 -waarden, een gevolg van de nieuwe WLTP-testcyclus en/of het vrij hoge gewicht.
Restwaardepotentieel: Een 8. De XC40 ziet er goed uit, is rijk uitgerust en ondersteunt de premium aspiraties van Volvo.
Hans den Hollander, fleetmanager Cisco
Voor: Hoewel het segment van compacte suv’s al aardig vol raakt, zal de XC40 waarschijnlijk wel gewaardeerd worden door berijders in het premiumsegment; Volvo benadert toch steeds meer de status van de Duitse premiummerken. Verder weer volop veiligheidssystemen zoals je die van Volvo mag verwachten.
Tegen: De CO2-uitstoot is zo te zien niet best of class. Dat kan problemen opleveren om auto-keuzelijstjes binnen te dringen waar bedrijven meer en meer de CO2-limiet verlagen. De plug-in hybride kan hier uitkomst bieden, maar wordt waarschijnlijk duur en heeft geen bijtellingsvoordeel. De BEV-uitvoering zal in 2019 uitkomst moeten bieden.
Fleetpotentieel: 7,5, de CO2-emissie drukt de waardering.