Mazda past dieseltechniek toe in nieuwe benzinemotoren

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Skyactiv-X genaamde motoren maken gebruik van homogeneous charge compression ignition (HCCI) techniek. De bovengemiddeld hoge compressie zorgt er voor dat het lucht-brandstofmengsel uit zichzelf ontbrandt. Dit door de hitte die vrijkomt bij het samenpersen van het mengsel. Tot nu toe slaagde geen enkele autofabrikant er in het HCCI-concept succesvol toe te passen in een automotor. De onrustige loop en het langzaam op toeren komen, maakten deze motoren ongeschikt voor gebruik in een auto.

Mazda zegt nu een oplossing te hebben gevonden voor deze problemen. De bougies van een normale benzinemotor zijn gebleven, maar krijgen nu een bijrol. Alleen wanneer veel vermogen gevraagd wordt, springen ze bij. Verder gaat Mazda een turbo toepassen voor meer vermogen. Bij het rijden op constante snelheid, draait de motor volledig op zijn eigen ontsteking en springt hij even efficiënt om met brandstof als een dieselmotor.  

Omdat de Skyactiv-X toe kan met een armer mengsel en hier efficienter mee omgaat, is de uitstoot volgens Mazda ook aanzienlijk lager dan zijn huidige benzine- en dieselmotoren. De fabrikant noemt daarbij geen getallen.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Mazda past dieseltechniek toe in nieuwe benzinemotoren | Automotive Online

Mazda past dieseltechniek toe in nieuwe benzinemotoren

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Skyactiv-X genaamde motoren maken gebruik van homogeneous charge compression ignition (HCCI) techniek. De bovengemiddeld hoge compressie zorgt er voor dat het lucht-brandstofmengsel uit zichzelf ontbrandt. Dit door de hitte die vrijkomt bij het samenpersen van het mengsel. Tot nu toe slaagde geen enkele autofabrikant er in het HCCI-concept succesvol toe te passen in een automotor. De onrustige loop en het langzaam op toeren komen, maakten deze motoren ongeschikt voor gebruik in een auto.

Mazda zegt nu een oplossing te hebben gevonden voor deze problemen. De bougies van een normale benzinemotor zijn gebleven, maar krijgen nu een bijrol. Alleen wanneer veel vermogen gevraagd wordt, springen ze bij. Verder gaat Mazda een turbo toepassen voor meer vermogen. Bij het rijden op constante snelheid, draait de motor volledig op zijn eigen ontsteking en springt hij even efficiënt om met brandstof als een dieselmotor.  

Omdat de Skyactiv-X toe kan met een armer mengsel en hier efficienter mee omgaat, is de uitstoot volgens Mazda ook aanzienlijk lager dan zijn huidige benzine- en dieselmotoren. De fabrikant noemt daarbij geen getallen.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.