Dealerrendement stabiel ondanks lagere nieuwverkoop

Bart Kuijpers Bart Kuijpers

Dat blijkt uit de nieuwe Bovag Branchebarometer, die de branchevereniging vandaag heeft gepubliceerd.

De gemiddelde verkoop per vestiging lag volgens Bovag met 285 stuks twee auto’s hoger dan in 2015. De Top 60 dealers zijn daarbij goed voor ongeveer twee derde van de totale verkoop. Als gevolg van het samenvoegen van verkooppunten nam het aantal verkopers per vestiging toe van 3,2 fte in 2015 tot 3,5 in 2016. Het aantal verkochte auto’s per verkoper (zowel nieuw als gebruikt, exclusief verkoop aan de handel) daalde daardoor met 15 procent tot 137. In de Automotive Kennisbank vindt u de Automotive Dealerholding top 60.

Werkplaatsomzet nam af

In de werkplaats is de gemiddelde omzet in 2016 met 5,5 procent afgenomen ten opzichte van het jaar ervoor; het gemiddelde aantal fte per vestiging bleef stabiel op 5,8. Dat resulteerde in een daling van 4 procent in het aantal gefactureerde uren per monteur, van 1.431 uur in 2015 naar 1.373 in 2016. De absorptieratio, oftewel de mate waarin aftersales de totale kosten van het dealerbedrijf dekken, steeg door kostenbeheersing van 75 naar 79,9 procent. Het CBS meldde eerder dit jaar nog dat de aftersalesomzet bij universele autobedrijven vorig jaar steeg.

Bert de Kroon, voorzitter Bovag Autodealers, benadrukt de noodzaak van meer omzet: “Een hoger omzetniveau wordt dit jaar een voorwaarde om voldoende rendement uit onze personele bezettingen te halen. We kunnen concluderen dat de schaalvergroting en kostenbeheersing bijdragen aan de nettowinst. Om de continuïteit te waarborgen zal ook het rendement uit onze mensen omhoog moeten.” Op het afgelopen dealercongres bleek dat dealers vooral meer in marketing moeten investeren.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Dealerrendement stabiel ondanks lagere nieuwverkoop | Automotive Online

Dealerrendement stabiel ondanks lagere nieuwverkoop

Bart Kuijpers Bart Kuijpers

Dat blijkt uit de nieuwe Bovag Branchebarometer, die de branchevereniging vandaag heeft gepubliceerd.

De gemiddelde verkoop per vestiging lag volgens Bovag met 285 stuks twee auto’s hoger dan in 2015. De Top 60 dealers zijn daarbij goed voor ongeveer twee derde van de totale verkoop. Als gevolg van het samenvoegen van verkooppunten nam het aantal verkopers per vestiging toe van 3,2 fte in 2015 tot 3,5 in 2016. Het aantal verkochte auto’s per verkoper (zowel nieuw als gebruikt, exclusief verkoop aan de handel) daalde daardoor met 15 procent tot 137. In de Automotive Kennisbank vindt u de Automotive Dealerholding top 60.

Werkplaatsomzet nam af

In de werkplaats is de gemiddelde omzet in 2016 met 5,5 procent afgenomen ten opzichte van het jaar ervoor; het gemiddelde aantal fte per vestiging bleef stabiel op 5,8. Dat resulteerde in een daling van 4 procent in het aantal gefactureerde uren per monteur, van 1.431 uur in 2015 naar 1.373 in 2016. De absorptieratio, oftewel de mate waarin aftersales de totale kosten van het dealerbedrijf dekken, steeg door kostenbeheersing van 75 naar 79,9 procent. Het CBS meldde eerder dit jaar nog dat de aftersalesomzet bij universele autobedrijven vorig jaar steeg.

Bert de Kroon, voorzitter Bovag Autodealers, benadrukt de noodzaak van meer omzet: “Een hoger omzetniveau wordt dit jaar een voorwaarde om voldoende rendement uit onze personele bezettingen te halen. We kunnen concluderen dat de schaalvergroting en kostenbeheersing bijdragen aan de nettowinst. Om de continuïteit te waarborgen zal ook het rendement uit onze mensen omhoog moeten.” Op het afgelopen dealercongres bleek dat dealers vooral meer in marketing moeten investeren.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.