Bovag: Kostenstijgingen drukken huidige hoge dealerrendementen

Rendement • Bovag gaat met KPMG aan de slag om meer ‘bewustzijn en slagvaardigheid te creëren omtrent kostprijsberekeningen’.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

De gemiddelde nettowinst per dealervestiging bedroeg vorig jaar 1,91 procent in 2022. In 2021 was dat 1,78 procent, waarvan destijds 0,43 procent uit NOW-steun bestond. Dat meldt Bovag op basis van de Branchebarometer.

Het hogere rendement is vooral het gevolg van hogere verkoopprijzen van en marges op auto’s en onderdelen. Dealers worden volgens Bovag echter geconfronteerd met stevige en structurele kostenstijgingen, waarbij het voornamelijk in de werkplaats vaak moeilijk blijkt om deze direct door te belasten.

Weinig ondersteuning

Ten opzichte van 2021 steeg de gemiddelde omzet per vestiging met ruim 2 miljoen euro, “maar dat resulteerde in slechts 55 duizend euro extra nettowinst”, aldus Bovag. Illustratief voor het hogere kostenniveau is de 16 procent stijging in de lasten voor huisvesting, waaronder huur en energie. Tegelijkertijd resulteerden de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in hogere loonkosten en groeide het personeelsbestand per vestiging met bijna 10 procent. Dat laatste komt enerzijds door de toegenomen complexiteit van processen binnen en buiten het dealerbedrijf – onder andere door de samenvoeging van importeurs en merken – waarin ICT vooralsnog weinig ondersteuning biedt, schrijft Bovag.

Importeurs en leasemaatschappijen leggen een deel van de processen volgens Bovag bij de dealerorganisaties, waardoor de werkdruk en administratieve lasten toenemen. “Zo is in het personeelsbestand zichtbaar dat het dealerbedrijf steeds meer overhead en serviceadviseurs nodig heeft”.

Reden tot zorg

De gemiddelde verkoopprijs van nieuwe auto’s steeg met 7,3 procent in vergelijking met 2021 en occasions werden gemiddeld voor 22 procent meer verkocht. De waarde van de occasionvoorraad steeg met 35 procent. Ondanks de ‘historisch lage’ duur van 67 stadagen is dat met de huidige renteontwikkelingen reden tot zorg, schrijft Bovag. Per saldo nam het resultaat van de afdeling verkoop met een derde toe, waarbij de loonkosten echter wel met 12 procent zijn gestegen.

Als gevolg van kostenstijgingen daalde in de werkplaats juist het resultaat, ondanks 11 procent meer omzet en hogere productiviteit en efficiency. De absorptieratio, oftewel de mate waarin aftersales de algemene kosten van het dealerbedrijf dekt, bedroeg afgelopen jaar 76 procent. In 2021 was dat 77,5 procent.

Rentestijging

Volgens Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, laat de Branchebarometer precies zien waar de schoen wringt: “Voor veel dealers blijkt het lastig om de kostenstijgingen door te belasten. Bij de verkoop van auto’s en onderdelen valt doorberekenen nog relatief eenvoudig te verdedigen op basis van actuele, hogere inkoopprijzen. Elke maand het uurtarief in de werkplaats blijven opschroeven, is echter een ander verhaal. Maar het is evident dat onder andere de huur- en loonstijgingen een fikse wissel trekken op het dealerbedrijf. Daarom gaat Bovag met KPMG aan de slag om meer bewustzijn en slagvaardigheid bij ondernemers te creëren omtrent kostprijsberekeningen.”

De Kroon ziet daarnaast dat het effect van rentestijgingen tweeledig is: “Het maakt de financiering van de onderneming en van voorraden uiteraard duurder, maar het remt ook de koopbereidheid van klanten: leaseprijzen zullen immers stijgen en geld op de bank levert meer op. In de eerste helft van 2023 leveren veel dealers nog heel veel backorders uit, maar intussen zijn de orderboeken lang niet zo goed meer gevuld als dat we gewend waren van afgelopen jaar.”

Bekijk hieronder Studio Automotive met Erik Meems, dga van Century Autogroep. Volgens hem is het lastig om de hogere kosten door te berekenen. Ook hij verwacht dat de recordresultaten van de afgelopen jaren niet te handhaven zijn.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Bovag: Kostenstijgingen drukken huidige hoge dealerrendementen | Automotive Online

Bovag: Kostenstijgingen drukken huidige hoge dealerrendementen

Rendement • Bovag gaat met KPMG aan de slag om meer ‘bewustzijn en slagvaardigheid te creëren omtrent kostprijsberekeningen’.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

De gemiddelde nettowinst per dealervestiging bedroeg vorig jaar 1,91 procent in 2022. In 2021 was dat 1,78 procent, waarvan destijds 0,43 procent uit NOW-steun bestond. Dat meldt Bovag op basis van de Branchebarometer.

Het hogere rendement is vooral het gevolg van hogere verkoopprijzen van en marges op auto’s en onderdelen. Dealers worden volgens Bovag echter geconfronteerd met stevige en structurele kostenstijgingen, waarbij het voornamelijk in de werkplaats vaak moeilijk blijkt om deze direct door te belasten.

Weinig ondersteuning

Ten opzichte van 2021 steeg de gemiddelde omzet per vestiging met ruim 2 miljoen euro, “maar dat resulteerde in slechts 55 duizend euro extra nettowinst”, aldus Bovag. Illustratief voor het hogere kostenniveau is de 16 procent stijging in de lasten voor huisvesting, waaronder huur en energie. Tegelijkertijd resulteerden de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in hogere loonkosten en groeide het personeelsbestand per vestiging met bijna 10 procent. Dat laatste komt enerzijds door de toegenomen complexiteit van processen binnen en buiten het dealerbedrijf – onder andere door de samenvoeging van importeurs en merken – waarin ICT vooralsnog weinig ondersteuning biedt, schrijft Bovag.

Importeurs en leasemaatschappijen leggen een deel van de processen volgens Bovag bij de dealerorganisaties, waardoor de werkdruk en administratieve lasten toenemen. “Zo is in het personeelsbestand zichtbaar dat het dealerbedrijf steeds meer overhead en serviceadviseurs nodig heeft”.

Reden tot zorg

De gemiddelde verkoopprijs van nieuwe auto’s steeg met 7,3 procent in vergelijking met 2021 en occasions werden gemiddeld voor 22 procent meer verkocht. De waarde van de occasionvoorraad steeg met 35 procent. Ondanks de ‘historisch lage’ duur van 67 stadagen is dat met de huidige renteontwikkelingen reden tot zorg, schrijft Bovag. Per saldo nam het resultaat van de afdeling verkoop met een derde toe, waarbij de loonkosten echter wel met 12 procent zijn gestegen.

Als gevolg van kostenstijgingen daalde in de werkplaats juist het resultaat, ondanks 11 procent meer omzet en hogere productiviteit en efficiency. De absorptieratio, oftewel de mate waarin aftersales de algemene kosten van het dealerbedrijf dekt, bedroeg afgelopen jaar 76 procent. In 2021 was dat 77,5 procent.

Rentestijging

Volgens Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, laat de Branchebarometer precies zien waar de schoen wringt: “Voor veel dealers blijkt het lastig om de kostenstijgingen door te belasten. Bij de verkoop van auto’s en onderdelen valt doorberekenen nog relatief eenvoudig te verdedigen op basis van actuele, hogere inkoopprijzen. Elke maand het uurtarief in de werkplaats blijven opschroeven, is echter een ander verhaal. Maar het is evident dat onder andere de huur- en loonstijgingen een fikse wissel trekken op het dealerbedrijf. Daarom gaat Bovag met KPMG aan de slag om meer bewustzijn en slagvaardigheid bij ondernemers te creëren omtrent kostprijsberekeningen.”

De Kroon ziet daarnaast dat het effect van rentestijgingen tweeledig is: “Het maakt de financiering van de onderneming en van voorraden uiteraard duurder, maar het remt ook de koopbereidheid van klanten: leaseprijzen zullen immers stijgen en geld op de bank levert meer op. In de eerste helft van 2023 leveren veel dealers nog heel veel backorders uit, maar intussen zijn de orderboeken lang niet zo goed meer gevuld als dat we gewend waren van afgelopen jaar.”

Bekijk hieronder Studio Automotive met Erik Meems, dga van Century Autogroep. Volgens hem is het lastig om de hogere kosten door te berekenen. Ook hij verwacht dat de recordresultaten van de afgelopen jaren niet te handhaven zijn.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.