Honda-topman: te weinig aandacht gehad voor Nederland

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:

In 2013 werd de Nederlandse organisatie geïntegreerd in een Benelux-kantoor. Daarna zakte Honda snel weg en decimeerde de verkoop. Dit jaar meldde Honda weer een importeur te zoeken en gisteren werd bekend dat Honda zelf doorgaat met de import van het merk in Nederland. In tegenstelling tot eerdere voornemens van Honda om na twee jaar Benelux distributie met een private Nederlandse importeur in zee te gaan, blijft alles nu toch bij het oude. In die zin dat Honda Benelux de sinds 2014 bestaande organisatie wel gaat aanpassen. “We zullen onze strategie voor Nederland finetunen,” zegt Tomanek. 

Wij zijn erg positief over het Nederlandse dealernetwerk.

Paul Tomanek, president van Honda Benelux

De reden voor deze onverwachte beslissing, die afgelopen vrijdag werd genomen, ligt onder andere in het recentelijk veranderde economische en politieke klimaat binnen Europa. Tomanek: ”De eventuele risico’s en gevolgen van de Brexit en de onzekerheid over internationale valutamarkt willen we niet neerleggen bij een private importeur.”

Drie kandidaten

Tomanek bevestigt dat er met drie private kandidaat-importeurs is gesproken en dat een daarvan – naar verluidt Autobinck – tot het laatst toe in beeld was. Wat ook een grote rol speelde in voornoemde besluitvorming was zijn positieve gevoel over het Nederlandse dealernetwerk. In dat verband geeft Tomanek wel toe dat dealers meer ondersteuning verdienen en dat er reden voor verbetering is vanuit de Benelux-organisatie zelf.

“We hebben de afgelopen twee jaar wel veel geleerd. Zo hebben wel bijvoorbeeld te veel onze aandacht op de, grotere, Belgische markt gericht. Daarom hebben we nu besloten tot enkele aanpassingen in onze strategische aanpak van de twee markten, met meer Nederlanders in zowel de frontoffice op Schiphol-Rijk als in onze vestiging in Zellik. Er komt in ieder geval een Nederlander op de post van salesmanager voor Nederland.”

De doelstellingen voor de korte termijn zijn vooralsnog bescheiden: 3.000 eenheden in 2017. Dat is een aantal waarmee Nederlandse dealers (met de nieuwe Jazz, HRV en Civic) uit de voeten moeten kunnen. Vorig jaar verkocht Honda maar 1.300 auto’s in Nederland. “Maar nog niet zo lang geleden waren dat er 10 duizend waarvan 7 duizend hybriden,” aldus Tomanek.

“Hybridetechnologie wordt – zeker voor Nederland – weer actueel, evenals de inzet van elektrische modellen. Vanaf 2020 geldt de stringente Europese eis van 95 gr/km CO2 emissie. De nieuwe extreem zuinige Civic met direct ingespoten 1.0 turbo benzinemotor en CVT-transmissie (die ook als vierdeurs sedan komt) is een eerste indicatie over welke kant we op willen met CO2.”

‘Een goede eerste stap’

Ad Maarschalk, voorzitter van de Honda-dealervereniging, hoopte op een private importeur maar is desondanks blij met het feit dat er een beslissing is genomen. “Dit is een goede eerste stap. We zijn de afgelopen jaren helaas afgegleden naar een positie die we niet verdienen en het is goed dat Honda dat inziet en de ommekeer wil inzetten.” De uitbreiding van de Nederlandse staf is een begin, maar Maarschalk hoopt op vooral op meer autonomie voor de Nederlandse tak. “Wij pleiten wel voor een uitgebreidere versterking, bijvoorbeeld daar waar het gaat om sales en marketing. We blijven onderdeel van Honda Benelux maar hopelijk krijg we wel meer autonomie.”

De mooie woorden van Tomanek over het dealernetwerk, waardeert Maarschalk. Hij hoopt dat de nieuwe energie die Honda aan de dag legt, het merk vooruit helpt. “Ik heb het gevoel dat iedereen de schouders eronder wil zetten. Wij staan er positief in en met de verwachte nieuwe modellen moet groei mogelijk zijn, maar we hebben een flinke berg te beklimmen.” 

 

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.

Honda-topman: te weinig aandacht gehad voor Nederland | Automotive Online

Honda-topman: te weinig aandacht gehad voor Nederland

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:

In 2013 werd de Nederlandse organisatie geïntegreerd in een Benelux-kantoor. Daarna zakte Honda snel weg en decimeerde de verkoop. Dit jaar meldde Honda weer een importeur te zoeken en gisteren werd bekend dat Honda zelf doorgaat met de import van het merk in Nederland. In tegenstelling tot eerdere voornemens van Honda om na twee jaar Benelux distributie met een private Nederlandse importeur in zee te gaan, blijft alles nu toch bij het oude. In die zin dat Honda Benelux de sinds 2014 bestaande organisatie wel gaat aanpassen. “We zullen onze strategie voor Nederland finetunen,” zegt Tomanek. 

Wij zijn erg positief over het Nederlandse dealernetwerk.

Paul Tomanek, president van Honda Benelux

De reden voor deze onverwachte beslissing, die afgelopen vrijdag werd genomen, ligt onder andere in het recentelijk veranderde economische en politieke klimaat binnen Europa. Tomanek: ”De eventuele risico’s en gevolgen van de Brexit en de onzekerheid over internationale valutamarkt willen we niet neerleggen bij een private importeur.”

Drie kandidaten

Tomanek bevestigt dat er met drie private kandidaat-importeurs is gesproken en dat een daarvan – naar verluidt Autobinck – tot het laatst toe in beeld was. Wat ook een grote rol speelde in voornoemde besluitvorming was zijn positieve gevoel over het Nederlandse dealernetwerk. In dat verband geeft Tomanek wel toe dat dealers meer ondersteuning verdienen en dat er reden voor verbetering is vanuit de Benelux-organisatie zelf.

“We hebben de afgelopen twee jaar wel veel geleerd. Zo hebben wel bijvoorbeeld te veel onze aandacht op de, grotere, Belgische markt gericht. Daarom hebben we nu besloten tot enkele aanpassingen in onze strategische aanpak van de twee markten, met meer Nederlanders in zowel de frontoffice op Schiphol-Rijk als in onze vestiging in Zellik. Er komt in ieder geval een Nederlander op de post van salesmanager voor Nederland.”

De doelstellingen voor de korte termijn zijn vooralsnog bescheiden: 3.000 eenheden in 2017. Dat is een aantal waarmee Nederlandse dealers (met de nieuwe Jazz, HRV en Civic) uit de voeten moeten kunnen. Vorig jaar verkocht Honda maar 1.300 auto’s in Nederland. “Maar nog niet zo lang geleden waren dat er 10 duizend waarvan 7 duizend hybriden,” aldus Tomanek.

“Hybridetechnologie wordt – zeker voor Nederland – weer actueel, evenals de inzet van elektrische modellen. Vanaf 2020 geldt de stringente Europese eis van 95 gr/km CO2 emissie. De nieuwe extreem zuinige Civic met direct ingespoten 1.0 turbo benzinemotor en CVT-transmissie (die ook als vierdeurs sedan komt) is een eerste indicatie over welke kant we op willen met CO2.”

‘Een goede eerste stap’

Ad Maarschalk, voorzitter van de Honda-dealervereniging, hoopte op een private importeur maar is desondanks blij met het feit dat er een beslissing is genomen. “Dit is een goede eerste stap. We zijn de afgelopen jaren helaas afgegleden naar een positie die we niet verdienen en het is goed dat Honda dat inziet en de ommekeer wil inzetten.” De uitbreiding van de Nederlandse staf is een begin, maar Maarschalk hoopt op vooral op meer autonomie voor de Nederlandse tak. “Wij pleiten wel voor een uitgebreidere versterking, bijvoorbeeld daar waar het gaat om sales en marketing. We blijven onderdeel van Honda Benelux maar hopelijk krijg we wel meer autonomie.”

De mooie woorden van Tomanek over het dealernetwerk, waardeert Maarschalk. Hij hoopt dat de nieuwe energie die Honda aan de dag legt, het merk vooruit helpt. “Ik heb het gevoel dat iedereen de schouders eronder wil zetten. Wij staan er positief in en met de verwachte nieuwe modellen moet groei mogelijk zijn, maar we hebben een flinke berg te beklimmen.” 

 

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.