Sony en Honda gaan samen EV-markt op

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Honda is bezig de benzinemotor uit te faseren. (Foto: Honda)

Elektronicabedrijf Sony en autofabrikant Honda richten een joint venture met de naam New Company. Hiermee willen ze gezamenlijk elektrische voertuigen ontwikkelen en verkopen. Daarnaast willen de bedrijven ook mobiliteitsdiensten gaan aanbieden. De bedrijven maken gezamenlijk bekend een overeenkomst te hebben getekend voor deze “strategische alliantie op mobiliteitsgebied”.

De verkoop van het eerste EV-model van het nieuwe bedrijf zal naar verwachting in 2025 starten. New Company zal naar verwachting de elektrische voertuigen plannen, ontwerpen, ontwikkelen en verkopen, maar geen productiefaciliteiten bezitten en exploiteren. De bedrijven zullen de details nog verder invullen. Waarschijnlijk wordt Honda verantwoordelijk voor de productie, in een van zijn bestaande autofabrieken. Sony zal naar verwachting een platform voor mobiliteitsdiensten ontwikkelen en beschikbaar stellen.

‘Ongekende stap’

“Dit is misschien een ongekende stap,” zo zei Honda-ceo Toshihiro Mibe tijdens een persconferentie, geciteerd door Automotive News Europe. “Het was heel moeilijk om zo’n gedurfde stap te nemen met een onbekende uitkomst. Het combineren van Honda en Sony is als een chemische reactie.”

In dezelfde persconferentie zei Sony-ceo Kenichiro Yoshida dat de bedrijven hiermee inspelen op een “nieuwe megatrend vergelijkbaar met de opkomst van mobiele telefoons”.

Sony toonde al eerder twee conceptauto’s die de interesse van het bedrijf in de auto-industrie duidelijk maakten.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.