BPM-inkomsten 95 miljoen euro gestegen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
'Er worden weer duurdere auto's verkocht.'

In 2015 bedroegen de totale bpm-inkomsten 819 miljoen euro in de periode januari-juli, dit jaar lag dat bedrag op 914 miljoen euro over de eerste zeven maanden. De grondslag voor de bpm is tegenwoordig de CO2-uitstoot van de auto. Er zijn in totaal vier schijven, waarbij de hoogte van de bpm per gram CO2 toeneemt naarmate de uitstoot (volgens fabrieksopgaaf) hoger is. Sinds dit jaar zijn alleen nog emissieloze auto’s bpm vrij, de overige tarieven zijn begin dit jaar verhoogd: het gemiddelde bpm-bedrag per auto is nu 4.100 euro, dat was vorig jaar 3.660 euro.

Dat, plus het feit dat het bijtellingvoordeel op hybride auto’s is afgeschaft, maakt dat de inkomsten uit de bpm hoger worden. “Mensen kiezen weer op basis van eigen voorkeur in plaats van op bijtelling hun auto”, zegt Bovag-woordvoerder Paul de Waal aan BNR. “En we zien dat er daardoor duurdere auto’s worden verkocht.

Bijverschijnsel

Dat dit de Belastingdienst ook extra bpm-inkomsten oplevert, ziet de Bovag als negatief bijverschijnsel. “De Nederlandse autobelastingen zijn de hoogste van Europa. We zien daarom graag dat de hervorming van de autobelastingen en de afbouw van de bpm neutraal gebeurt. We zullen de Staatssecretaris nogmaals te kijken naar de snelheid waarmee de bpm wordt afgebouwd”, aldus De Waal op BNR.

 In Autobrief II lanceerde Staatssecretaris Eric Wiebes een bpm-afbouwplan.

Volgens Marc van der Elst, data-analist bij VWE, is in de verschuiving van de marktaandelen binnen de segmenten inderdaad al een verschuiving te zien naar de wat duurdere modellen. “Hoewel het A-segment het onverminderd goed doet, zien we vooral groei in het midi- en full size suv’s.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

BPM-inkomsten 95 miljoen euro gestegen | Automotive Online

BPM-inkomsten 95 miljoen euro gestegen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
'Er worden weer duurdere auto's verkocht.'

In 2015 bedroegen de totale bpm-inkomsten 819 miljoen euro in de periode januari-juli, dit jaar lag dat bedrag op 914 miljoen euro over de eerste zeven maanden. De grondslag voor de bpm is tegenwoordig de CO2-uitstoot van de auto. Er zijn in totaal vier schijven, waarbij de hoogte van de bpm per gram CO2 toeneemt naarmate de uitstoot (volgens fabrieksopgaaf) hoger is. Sinds dit jaar zijn alleen nog emissieloze auto’s bpm vrij, de overige tarieven zijn begin dit jaar verhoogd: het gemiddelde bpm-bedrag per auto is nu 4.100 euro, dat was vorig jaar 3.660 euro.

Dat, plus het feit dat het bijtellingvoordeel op hybride auto’s is afgeschaft, maakt dat de inkomsten uit de bpm hoger worden. “Mensen kiezen weer op basis van eigen voorkeur in plaats van op bijtelling hun auto”, zegt Bovag-woordvoerder Paul de Waal aan BNR. “En we zien dat er daardoor duurdere auto’s worden verkocht.

Bijverschijnsel

Dat dit de Belastingdienst ook extra bpm-inkomsten oplevert, ziet de Bovag als negatief bijverschijnsel. “De Nederlandse autobelastingen zijn de hoogste van Europa. We zien daarom graag dat de hervorming van de autobelastingen en de afbouw van de bpm neutraal gebeurt. We zullen de Staatssecretaris nogmaals te kijken naar de snelheid waarmee de bpm wordt afgebouwd”, aldus De Waal op BNR.

 In Autobrief II lanceerde Staatssecretaris Eric Wiebes een bpm-afbouwplan.

Volgens Marc van der Elst, data-analist bij VWE, is in de verschuiving van de marktaandelen binnen de segmenten inderdaad al een verschuiving te zien naar de wat duurdere modellen. “Hoewel het A-segment het onverminderd goed doet, zien we vooral groei in het midi- en full size suv’s.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.