Samenwerkende Toyota-dealers willen toppositie Google veroveren

Redactie Redactie
• Laatste update:

Toyota-dealers Berendsen en De Graaf, Botman, Van Ekris, Schouten en Zonneveld lanceerden vorige maand de site Toyota-in-actie.nl, een pilotsite waarmee ze in de eigen regio particulieren willen bereiken die een Toyota zoeken. De pilot loopt vier maanden.

De auto`s die geadverteerd worden zijn veelal de bestaande actiemodellen van de importeur. “Vergeet niet dat ook bestaande klanten in je eigen woonplaats eerst Google raadplegen. Door deze site en de gezamenlijke Google-campagne willen we vooral daar onze zichtbaarheid vergroten”, legt Stefan van Ekris, directeur van Van Ekris uit.

Dealers te sceptisch
Samenwerking tussen dealers is niet eenvoudig, dus Van Ekris is trots op het resultaat. “Dealers praten vaak over onderlinge samenwerking, bijvoorbeeld op het gebied van marketing en kostenbesparing. Alleen vaak zijn ze te sceptisch en is het lastig om woord bij daad te voegen. Begrijpelijk omdat je als ondernemer je eigen koers wil varen, maar in deze tijd is samenwerking in onze ogen de sleutel tot vooruitgang.”

De vijf dealers hebben bij de ontwikkeling Freek Paludanus van adviesbureau Anders Presenteren in de arm genomen. Van Ekris: “Hij is objectief en heeft verstand van zaken. Zijn inbreng is dat hij ons op koers kan houden. Ik vind het een aanrader om bij dergelijke samenwerkingen een extern klankbord te gebruiken.”

Om de kans op slagen te vergroten zijn er goede afspraken gemaakt, legt Van Ekris uit. “De leads worden op basis van postcodeselectie bij de juiste dealer afgeleverd zodat er geen gezeur ontstaat over wie welke klant mag beleveren.” Ook adverteren de dealers onder eigen naam in hun eigen rayon om ruis te voorkomen.

Trial and error
Daarnaast is er wekelijks overleg. “Wij delen onze ervaringen. Samen met onze webleverancier I Clicks proberen we constant in te spelen op trends en veranderingen. We merken nu al dat we grote stappen zetten als het gaat om hoe klanten te benaderen. Zo blijken bepaalde modellen beter aan te slaan bij andere doelgroepen dan eerder gedacht. Met zijn vijven kun je veel proberen zonder gelijk enorme kosten te maken. We leren van de successen en fouten. Slaat een strategie aan, dan kan de rest van de groep die ook volgen. En we delen de kosten. Niet alleen de kosten van het bouwen van de site, maar ook die van de verbeteringen en aanpassingen.”

Importeur
Importeur Louwman & Parqui is vanaf het begin op de hoogte gehouden over het initiatief. “De modellen die wij adverteren zijn voornamelijk de actiemodellen van de importeur. Die worden door ons extra onder de aandacht gebracht en direct gelinkt aan onze eigen bedrijven”, aldus Van Ekris

Lees ook de Podium-bijdrage van Paul de Vries. Hij concludeert dat Nederlandse dealers een voorbeeld moeten nemen aan de websites van hun Amerikaanse collega`s. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Samenwerkende Toyota-dealers willen toppositie Google veroveren | Automotive Online

Samenwerkende Toyota-dealers willen toppositie Google veroveren

Redactie Redactie
• Laatste update:

Toyota-dealers Berendsen en De Graaf, Botman, Van Ekris, Schouten en Zonneveld lanceerden vorige maand de site Toyota-in-actie.nl, een pilotsite waarmee ze in de eigen regio particulieren willen bereiken die een Toyota zoeken. De pilot loopt vier maanden.

De auto`s die geadverteerd worden zijn veelal de bestaande actiemodellen van de importeur. “Vergeet niet dat ook bestaande klanten in je eigen woonplaats eerst Google raadplegen. Door deze site en de gezamenlijke Google-campagne willen we vooral daar onze zichtbaarheid vergroten”, legt Stefan van Ekris, directeur van Van Ekris uit.

Dealers te sceptisch
Samenwerking tussen dealers is niet eenvoudig, dus Van Ekris is trots op het resultaat. “Dealers praten vaak over onderlinge samenwerking, bijvoorbeeld op het gebied van marketing en kostenbesparing. Alleen vaak zijn ze te sceptisch en is het lastig om woord bij daad te voegen. Begrijpelijk omdat je als ondernemer je eigen koers wil varen, maar in deze tijd is samenwerking in onze ogen de sleutel tot vooruitgang.”

De vijf dealers hebben bij de ontwikkeling Freek Paludanus van adviesbureau Anders Presenteren in de arm genomen. Van Ekris: “Hij is objectief en heeft verstand van zaken. Zijn inbreng is dat hij ons op koers kan houden. Ik vind het een aanrader om bij dergelijke samenwerkingen een extern klankbord te gebruiken.”

Om de kans op slagen te vergroten zijn er goede afspraken gemaakt, legt Van Ekris uit. “De leads worden op basis van postcodeselectie bij de juiste dealer afgeleverd zodat er geen gezeur ontstaat over wie welke klant mag beleveren.” Ook adverteren de dealers onder eigen naam in hun eigen rayon om ruis te voorkomen.

Trial and error
Daarnaast is er wekelijks overleg. “Wij delen onze ervaringen. Samen met onze webleverancier I Clicks proberen we constant in te spelen op trends en veranderingen. We merken nu al dat we grote stappen zetten als het gaat om hoe klanten te benaderen. Zo blijken bepaalde modellen beter aan te slaan bij andere doelgroepen dan eerder gedacht. Met zijn vijven kun je veel proberen zonder gelijk enorme kosten te maken. We leren van de successen en fouten. Slaat een strategie aan, dan kan de rest van de groep die ook volgen. En we delen de kosten. Niet alleen de kosten van het bouwen van de site, maar ook die van de verbeteringen en aanpassingen.”

Importeur
Importeur Louwman & Parqui is vanaf het begin op de hoogte gehouden over het initiatief. “De modellen die wij adverteren zijn voornamelijk de actiemodellen van de importeur. Die worden door ons extra onder de aandacht gebracht en direct gelinkt aan onze eigen bedrijven”, aldus Van Ekris

Lees ook de Podium-bijdrage van Paul de Vries. Hij concludeert dat Nederlandse dealers een voorbeeld moeten nemen aan de websites van hun Amerikaanse collega`s. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.