Guyton (Mazda): Samenwerking kan juist kostbaar zijn

Redactie Redactie
• Laatste update:

Waar haalt Mazda dat succes vandaan? “We hebben wel enig financieel voordeel genoten van de gunstige Yen koers maar dat geldt ook voor andere Japanse constructeurs,” erkent Jeff Guyton, de CEO van Mazda Europe. “Uiteindelijk liggen ons unieke ‘Kodo’ design en de eigen ‘Sky-active’ technologie aan de basis van onze comeback. We volgen niet de algemene trend om technologie te downsizen, we hebben het liever over rightsizing en richten ons in het bijzonder op rijplezier.”

‘Gezamenlijk platforms ontwikkeling geeft voordelen, maar je moet ze ook in je eigen processen inpassen.’

Mazda  staat sinds Ford zich eind 2010 als grootaandeelhouder terugtrok weer helemaal op eigen benen en begon vanuit die positie aan een grootse productvernieuwing. De synergievoordelen van gedeelde Ford-Mazda platforms heeft Mazda gecompenseerd met slimme eigen processen. “Gezamenlijke ontwikkeling van platforms heeft voordelen maar je moet de producten vervolgens wel in je eigen fabricageprocessen inpassen. Gebruik van gemeenschappelijk ontwikkelde onderdelen is in zo’n systeem goedkoper, het inpassen ervan in je eigen productieproces juist kostbaar,” aldus Guyton die toegeeft dat er nog enkele modellen uit de samenwerking met Ford stammen.

Maar ook in zijn algemeenheid hield Mazda de kosten goed in de hand zodat het merk in het afgelopen fiscale jaar (van april 2013 tot april 2014) 1,4 miljoen auto’s produceerde en weer winst maakte. “1,4 miljoen auto’s per jaar is niet veel minder dan BMW met zijn enorme modellenportfolio. En dat is toch hét voorbeeld dat je qua verkoopaantallen niet de grootste hoeft te zijn om te overleven,” licht Guyton toe. “Dat productieaantal is voor ons dus voldoende om onafhankelijk verder te groeien. Vorig jaar verkochten we ruim 139 duizend auto’s in de EU en EFTA landen, dit jaar waarschijnlijk 170 duizend en voor 2017 hebben we een doelstelling van 300 duizend. Waarbij we vooral in enkele zuidelijke landen nog een slag kunnen maken.” 

In Duitsland is nog maar twee derde van de dealers over, maar zij zijn wel winstgevender.

Tot slot wijst Guyton erop dat het onafhankelijke Mazda zich niet alleen op efficiëntere productie van eigen modellen richt maar ook winstgevendheid van dealers wil helpen verbeteren. “In Duitsland hebben we het aantal verkooppunten met één derde verminderd maar de resterende dealers zijn nu winstgevender.” In Nederland wordt het netwerk ook voortdurend aangepast, maar niet in een grote actie zoals in Duitsland.   

Door Wim Oude Weernink, freelance Automotive-journalist. 

*Hieronder de Europese nieuwverkopen (EU+EFTA) van de Japanse merken over de eerste vijf maanden van het jaar. 

merk

jan-mei 2013

jan-mei 2014

verschil

Toyota/Lexus

224.942         

240.253         

+  6,8%

Nissan

187.860                

206.736              

+10,0%          

Mazda

61.538                  

76,956              

+25,1%

Suzuki

64.231                  

73.175               

+13,9%

Honda

65.563                    

60.972              

–  7,0%

Mitsubishi

32.840                    

37.241              

+13,4%

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Guyton (Mazda): Samenwerking kan juist kostbaar zijn | Automotive Online

Guyton (Mazda): Samenwerking kan juist kostbaar zijn

Redactie Redactie
• Laatste update:

Waar haalt Mazda dat succes vandaan? “We hebben wel enig financieel voordeel genoten van de gunstige Yen koers maar dat geldt ook voor andere Japanse constructeurs,” erkent Jeff Guyton, de CEO van Mazda Europe. “Uiteindelijk liggen ons unieke ‘Kodo’ design en de eigen ‘Sky-active’ technologie aan de basis van onze comeback. We volgen niet de algemene trend om technologie te downsizen, we hebben het liever over rightsizing en richten ons in het bijzonder op rijplezier.”

‘Gezamenlijk platforms ontwikkeling geeft voordelen, maar je moet ze ook in je eigen processen inpassen.’

Mazda  staat sinds Ford zich eind 2010 als grootaandeelhouder terugtrok weer helemaal op eigen benen en begon vanuit die positie aan een grootse productvernieuwing. De synergievoordelen van gedeelde Ford-Mazda platforms heeft Mazda gecompenseerd met slimme eigen processen. “Gezamenlijke ontwikkeling van platforms heeft voordelen maar je moet de producten vervolgens wel in je eigen fabricageprocessen inpassen. Gebruik van gemeenschappelijk ontwikkelde onderdelen is in zo’n systeem goedkoper, het inpassen ervan in je eigen productieproces juist kostbaar,” aldus Guyton die toegeeft dat er nog enkele modellen uit de samenwerking met Ford stammen.

Maar ook in zijn algemeenheid hield Mazda de kosten goed in de hand zodat het merk in het afgelopen fiscale jaar (van april 2013 tot april 2014) 1,4 miljoen auto’s produceerde en weer winst maakte. “1,4 miljoen auto’s per jaar is niet veel minder dan BMW met zijn enorme modellenportfolio. En dat is toch hét voorbeeld dat je qua verkoopaantallen niet de grootste hoeft te zijn om te overleven,” licht Guyton toe. “Dat productieaantal is voor ons dus voldoende om onafhankelijk verder te groeien. Vorig jaar verkochten we ruim 139 duizend auto’s in de EU en EFTA landen, dit jaar waarschijnlijk 170 duizend en voor 2017 hebben we een doelstelling van 300 duizend. Waarbij we vooral in enkele zuidelijke landen nog een slag kunnen maken.” 

In Duitsland is nog maar twee derde van de dealers over, maar zij zijn wel winstgevender.

Tot slot wijst Guyton erop dat het onafhankelijke Mazda zich niet alleen op efficiëntere productie van eigen modellen richt maar ook winstgevendheid van dealers wil helpen verbeteren. “In Duitsland hebben we het aantal verkooppunten met één derde verminderd maar de resterende dealers zijn nu winstgevender.” In Nederland wordt het netwerk ook voortdurend aangepast, maar niet in een grote actie zoals in Duitsland.   

Door Wim Oude Weernink, freelance Automotive-journalist. 

*Hieronder de Europese nieuwverkopen (EU+EFTA) van de Japanse merken over de eerste vijf maanden van het jaar. 

merk

jan-mei 2013

jan-mei 2014

verschil

Toyota/Lexus

224.942         

240.253         

+  6,8%

Nissan

187.860                

206.736              

+10,0%          

Mazda

61.538                  

76,956              

+25,1%

Suzuki

64.231                  

73.175               

+13,9%

Honda

65.563                    

60.972              

–  7,0%

Mitsubishi

32.840                    

37.241              

+13,4%

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.