Reclamebestedingen stijgen met 5%
De meeste reclame-euro’s waren bestemd voor het B-segment, namelijk 32,5 miljoen euro. Dat is een stijging van 43,8 procent ten opzichte van vorig jaar. Opvallend is verder de afname van 18,7 procent voor promotie van C-segmentauto’s. Ook de mediabestedingen in het A-segment daalden, met 2,8 procent tot 13,7 miljoen euro.
Vooral de dagbladen profiteerden van de extra reclame-euro’s: er werd 22,7 procent meer aan dagbladadvertrenties uitgegeven (30,6 mln). De bestedingen in radio stegen met 21 procent (27,2 mln) Aan televisie werd evenveel uitgegeven (62 mln) als in het eerste halfjaar van 2009.
Top 5 grootste adverteerders H1 2010 (in €)
1. Peugeot 11,7 miljoen (+33%
2. Opel 10,0 miljoen (+1,4%)
3. Ford 9,7 miljoen (+9,7%)
4. Hyundai 9,6 miljoen (-12,4%)
5. Citroen 9,3 miljoen (-2,1%) Top 10 grootste adverteerders per model H1 2010 (in €)
1. Ford Focus 3,5 miljoen
2. Peugeot 207 3,2 miljoen
3. Opel Corsa 3,0 miljoen
4. Hyundai ix35 3,0 miljoen
5. Citroën C3 2.6 miljoen
6 Opel Astra 2,2 miljoen
7 Opel Insignia 1,9 miljoen
8 Fiat Punto 1,9 miljoen
9 Nissan Qashqai 1,9 miljoen
10 Ford Fiesta 1,8 miljoen