Forse reorganisatie Motorhuis
In de afgelopen jaren is er bij Markeur alles geprobeerd om Het Motorhuis winstgevend te maken. Tevergeefs, zegt Hendrickx. "Markeur is altijd winstgevend geweest, maar dit jaar wordt door een groot verlies bij Het Motorhuis – de verkoop daalt dit jaar van tien naar zevenduizend – de groei van de andere vier holding-dochters bedreigd." Hendrickx constateert dat bij Het Motorhuis het probleem zit in de kosten van de verkooporganisatie. "De serviceactiviteiten renderen prima." Het Motorhuis gaat daarom terug van zeventien naar tien salesvestigingen, maar blijft wel op negentien plaatsen service verlenen. Het merkportfolio verandert niet.
`Meer op onze voorwaarden`
Bij Het Motorhuis wordt door de inkrimping veel bespaard op personeelskosten, huisvestingskosten en op lagere financieringslasten omdat er een kleinere voorraad nodig is. Hendrickx beseft dat importeurs niet graag hun netwerk willen inkrimpen, zoals Opel-directeur Freddy de Mulder onlangs in Automotive vertelde. Hendrickx: “Er is een labiel evenwicht in de branche. Maar onder druk van de huidige economische situatie waarin een gemiddeld al niet goed renderende branche het heel zwaar heeft en waarin weinig financieringsmogelijkheden meer zijn, merken we wel dat er verandering mogelijk is. Wij doen nog steeds alles in goed overleg met de importeurs. Maar wel iets meer op onze voorwaarden.”
De dagelijkse leiding komt te liggen bij een managementteam met alle onderdeeldirecteuren (Motorhuis, Multilease, Multienergy, Multirent en Autoschadehuis), aangevuld met een paar andere leidinggevenden. Hendrickx is eindverantwoordelijke en rapporteert aan de raad van commissarissen.
Lees het volledige interview met Henri Hendrickx in Automotive 15 die vrijdag 7 augustus verschijnt.