Automotive Marketing en ICT Events: get mobile or die

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Het marketingevent was druk bezocht. (foto Marcel Cazemier)

Autobedrijven draaien op marketing en ICT. De mogelijkheden van de connected car, website, mobile marketing en alle andere internettoepassingen zijn eindeloos. Maar hoe bouw je een infrastructuur waarmee je de mogelijkheden benut? En hoe gebruik je de data die je genereert het beste? Vanwege de overlap tussen ICT en Marketing besloot Automotive beide evenementen op dezelfde locatie te houden, Innstyle in Maarssen, zodat beide ‘bloedgroepen’ elkaar kunnen ontmoeten. De programma’s voor de 130 deelnemers aan het marketingevent en de 70 deelnemers van ICT Day waren wel verschillend.

Op het marketingevent nam Martin van Kranenburg, online specialist, de zaal mee in de zes verborgen verleidingsprincipes van Robert Cialdini. En hij drukte de deelnemers op het hart dat een website vooral ook mobiel goed leesbaar en zichtbaar moet zijn. “Onder het motto: get mobile or die”, aldus Van Kranenburg. “De principes van Cialdini zijn online goed toepasbaar om de conversie te verhogen. Sociale bewijskracht is belangrijk en komt tot uiting in lijstjes of het gebruik van getallen. Je autoriteit wordt nog eens bevestigd door logo’s op je site te gebruiken van grote bedrijven en klanten. Maar probeer ook schaarste te creëren met mis-het-niet-acties: dit zijn de laatste 30 exemplaren.”

Volgens Van Kranenburg is het van groot belang dat (auto)bedrijven zelf kritisch naar hun eigen site blijven kijken door de ogen van de klant. “Daarvoor heb ik conversion friday gelanceerd: een dag waarop we met de medewerkers naar onze eigen site kijken naar wat er beter kan.”

Paniekvoetbal

Van Kranenburg hield de bezoekers verder voor niet te veel te eisen van de bezoekers. “24 vragen beantwoorden om een proefrit aan te kunnen vragen, daarvan zakt de energie compleet weg. Vraag alleen het hoognodige.” Ook Rick Dronkers, head of analytics bij Maxlead, had deze boodschap. “Zorg dat je een goed plan hebt zodat je vooraf weet om welke data je wil vragen. Speel geen paniekvoetbal met big data, kies voor een duidelijke strategie en tactiek. Big data is niet meer dan een middel om je klanten goed te kunnen begrijpen.” Tobias Braam, manager online marketing Marktplaats, benadrukte het belang van A/B-testen, terwijl Floris van de Peppel, manager strategic partnerships van Google, nog benadrukte dat een website binnen 3 seconden geladen moeten zijn. “Anders haken mensen af.”Wim Ubachs nam namens Automotive de autoreclames de maat.

Reclamemaker Wim Ubachs nam met het publiek een aantal autoreclames door, om te concluderen dat er tegenwoordig veel reclames zijn die met weinig inspiratie en creativiteit worden gemaakt. “En u hebt het er maar mee te doen, met die auto’s die dan weer door de bergen rijden en dan weer door de stad. Het is allemaal niet best. Maar realiseert u zich dat uw eigen bedrijf ook een merk is. Daarmee bent u lokaal onderscheidend. Ga op zoek naar het dna van uw bedrijf, uw merkpersoonlijkheid, en benut dat.”

ICT Day

Aan de medewerkers van de afdeling die moet zorgen voor een goede datastructuur, de ICT’ers, ging Ricardo van Domburg, senior technical salesmanager Microsoft Nederland, in op wat we van de connected car kunnen verwachten. In 2030 zijn volgens hem niet alleen alle auto’s connected, we gaan auto’s ook meer delen. “Dat zorgt tegen die tijd voor 32 procent minder gereden kilometers.”

Bij ict en connected cars rijst al snel de vraag: en de privacy dan? Daar is Alexander Singewald in gespecialiseerd. Volgens hem heeft 60 procent van de autobranche de zaken op orde voor de nieuwe Europese verordening, de GDPR, die op 25 mei 2018 ingaat. “Dan zijn bedrijven verplicht om persoonsgegevens van hun klanten, als zij daar om vragen, door te geven aan andere bedrijven. Zo kan, hypothetisch gezien, een onafhankelijk autobedrijf aan de klantgegevens van de merkdealer komen. Bijvoorbeeld in ruil voor een tientje korting op de werkplaatsfactuur.”

Knuffelbaar

Hacker Edwin van Andel sloot de dag af met een ode aan de hacker. Volgens Van Andel wordt het imago van hackers steeds beter en is 5 procent zelfs knuffelbaar. Zijn boodschap is serieus: beveilig je systemen vanaf de basis. “Alle apps en andere toepassingen die nu worden bedacht, moeten zo snel mogelijk online. De zogenoemde time to market is op dit moment de grootste bedreiging. Bij de ontwikkeling van die apps wordt weinig nagedacht over beveiliging en hoe updates gedaan kunnen worden. Dat zijn zwakke plekken en dus ingangen voor hackers.” Iedereen kan volgens Van Andel dan ook een hacker gebruiken.

sponsorbalkenmarketingict 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Automotive Marketing en ICT Events: get mobile or die | Automotive Online

Automotive Marketing en ICT Events: get mobile or die

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Het marketingevent was druk bezocht. (foto Marcel Cazemier)

Autobedrijven draaien op marketing en ICT. De mogelijkheden van de connected car, website, mobile marketing en alle andere internettoepassingen zijn eindeloos. Maar hoe bouw je een infrastructuur waarmee je de mogelijkheden benut? En hoe gebruik je de data die je genereert het beste? Vanwege de overlap tussen ICT en Marketing besloot Automotive beide evenementen op dezelfde locatie te houden, Innstyle in Maarssen, zodat beide ‘bloedgroepen’ elkaar kunnen ontmoeten. De programma’s voor de 130 deelnemers aan het marketingevent en de 70 deelnemers van ICT Day waren wel verschillend.

Op het marketingevent nam Martin van Kranenburg, online specialist, de zaal mee in de zes verborgen verleidingsprincipes van Robert Cialdini. En hij drukte de deelnemers op het hart dat een website vooral ook mobiel goed leesbaar en zichtbaar moet zijn. “Onder het motto: get mobile or die”, aldus Van Kranenburg. “De principes van Cialdini zijn online goed toepasbaar om de conversie te verhogen. Sociale bewijskracht is belangrijk en komt tot uiting in lijstjes of het gebruik van getallen. Je autoriteit wordt nog eens bevestigd door logo’s op je site te gebruiken van grote bedrijven en klanten. Maar probeer ook schaarste te creëren met mis-het-niet-acties: dit zijn de laatste 30 exemplaren.”

Volgens Van Kranenburg is het van groot belang dat (auto)bedrijven zelf kritisch naar hun eigen site blijven kijken door de ogen van de klant. “Daarvoor heb ik conversion friday gelanceerd: een dag waarop we met de medewerkers naar onze eigen site kijken naar wat er beter kan.”

Paniekvoetbal

Van Kranenburg hield de bezoekers verder voor niet te veel te eisen van de bezoekers. “24 vragen beantwoorden om een proefrit aan te kunnen vragen, daarvan zakt de energie compleet weg. Vraag alleen het hoognodige.” Ook Rick Dronkers, head of analytics bij Maxlead, had deze boodschap. “Zorg dat je een goed plan hebt zodat je vooraf weet om welke data je wil vragen. Speel geen paniekvoetbal met big data, kies voor een duidelijke strategie en tactiek. Big data is niet meer dan een middel om je klanten goed te kunnen begrijpen.” Tobias Braam, manager online marketing Marktplaats, benadrukte het belang van A/B-testen, terwijl Floris van de Peppel, manager strategic partnerships van Google, nog benadrukte dat een website binnen 3 seconden geladen moeten zijn. “Anders haken mensen af.”Wim Ubachs nam namens Automotive de autoreclames de maat.

Reclamemaker Wim Ubachs nam met het publiek een aantal autoreclames door, om te concluderen dat er tegenwoordig veel reclames zijn die met weinig inspiratie en creativiteit worden gemaakt. “En u hebt het er maar mee te doen, met die auto’s die dan weer door de bergen rijden en dan weer door de stad. Het is allemaal niet best. Maar realiseert u zich dat uw eigen bedrijf ook een merk is. Daarmee bent u lokaal onderscheidend. Ga op zoek naar het dna van uw bedrijf, uw merkpersoonlijkheid, en benut dat.”

ICT Day

Aan de medewerkers van de afdeling die moet zorgen voor een goede datastructuur, de ICT’ers, ging Ricardo van Domburg, senior technical salesmanager Microsoft Nederland, in op wat we van de connected car kunnen verwachten. In 2030 zijn volgens hem niet alleen alle auto’s connected, we gaan auto’s ook meer delen. “Dat zorgt tegen die tijd voor 32 procent minder gereden kilometers.”

Bij ict en connected cars rijst al snel de vraag: en de privacy dan? Daar is Alexander Singewald in gespecialiseerd. Volgens hem heeft 60 procent van de autobranche de zaken op orde voor de nieuwe Europese verordening, de GDPR, die op 25 mei 2018 ingaat. “Dan zijn bedrijven verplicht om persoonsgegevens van hun klanten, als zij daar om vragen, door te geven aan andere bedrijven. Zo kan, hypothetisch gezien, een onafhankelijk autobedrijf aan de klantgegevens van de merkdealer komen. Bijvoorbeeld in ruil voor een tientje korting op de werkplaatsfactuur.”

Knuffelbaar

Hacker Edwin van Andel sloot de dag af met een ode aan de hacker. Volgens Van Andel wordt het imago van hackers steeds beter en is 5 procent zelfs knuffelbaar. Zijn boodschap is serieus: beveilig je systemen vanaf de basis. “Alle apps en andere toepassingen die nu worden bedacht, moeten zo snel mogelijk online. De zogenoemde time to market is op dit moment de grootste bedreiging. Bij de ontwikkeling van die apps wordt weinig nagedacht over beveiliging en hoe updates gedaan kunnen worden. Dat zijn zwakke plekken en dus ingangen voor hackers.” Iedereen kan volgens Van Andel dan ook een hacker gebruiken.

sponsorbalkenmarketingict 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.