Marketeer Van den Bergh: ‘Content levert wel degelijk leads op’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Van den Bergh: Marketeers moeten meer doen met content (Foto: Jos van den Bergh).

“Automotive en content lijken op het eerste gezicht het perfecte koppel. Menig industrie droomt van de emotie die auto’s oproepen. Toch is er voor de autosector nog veel te winnen op het gebied van contentmarketing”, vindt marketingstrateeg Jos van den Bergh. “Lang niet overal is content namelijk onderscheidend en prikkelend genoeg. Dat geldt voor de merken zelf maar zeker ook voor autobedrijven. Content is een cruciaal onderdeel van het succes van het autobedrijf en verdient meer prioriteit.”

WOW-factor

De verkoper zelf even een videootje van het nieuwste model laten opnemen is achterhaald, ziet Van den Bergh; contentstrategie draait echt om het vertellen van een verhaal. Hij geeft alvast wat tips prijs: “Content geeft de automotive business een eigen gezicht. Voegt niet alleen meerwaarde, maar ook emotie toe. Een imago waarmee je je niet alleen als merk, maar ook als autodealer kunt differentiëren ten opzichte van andere spelers in de markt. Waarmee je een glimlach op het gezicht van jouw doelgroep tovert. De automotive contentstrategie als must-do moet daarom op het prioriteitenlijstje van elke managing director komen.”

Niet de klassieke pr-foto’s maar unieke en ‘coole’ content leidt de doelgroep naar het automerk of dealerbedrijf, aldus de contentmarketeer. “De Nederlandse consument krijgt dagelijks vijfduizend mediaprikkels over zich heen. Van deze argeloze scrollers moet je klanten maken en dat kan alleen met content met de ‘wow-factor. Dat geldt overigens ook voor de interactie met bestaande fans, voor klantbehoud.”

Inspirerend

Het idee dat content geen leads oplevert, is volgens Van den Bergh achterhaald. “Alleen al het feit dat je nu dit artikel over automotive content leest, zegt genoeg. Content speelt een hoofdrol in het tussen de oren brengen van merkbeleving, automodellen of automotive diensten”, aldus Van den Bergh. “Zonder goede content kennen ze een merk of dealer niet. Content behoort daarom ook inspirerend te zijn. Je maakt immers alleen contact wanneer je mensen vol in hun interesse raakt. En juist op het gebied van inspiratie valt nog veel te winnen.”

Van den Bergh op het Automotive Marketingevent

Van den Bergh is een van de sprekers op het Automotive Marketing Event dat morgen plaatsvindt. Hij zal ingaan op de functie van contentmarketing en geeft tips over hoe je dit het beste kunt inzetten voor je bedrijf. Er is nog een beperkt aantal kaarten beschikbaar. Bestel ze hier.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Marketeer Van den Bergh: ‘Content levert wel degelijk leads op’ | Automotive Online

Marketeer Van den Bergh: ‘Content levert wel degelijk leads op’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Van den Bergh: Marketeers moeten meer doen met content (Foto: Jos van den Bergh).

“Automotive en content lijken op het eerste gezicht het perfecte koppel. Menig industrie droomt van de emotie die auto’s oproepen. Toch is er voor de autosector nog veel te winnen op het gebied van contentmarketing”, vindt marketingstrateeg Jos van den Bergh. “Lang niet overal is content namelijk onderscheidend en prikkelend genoeg. Dat geldt voor de merken zelf maar zeker ook voor autobedrijven. Content is een cruciaal onderdeel van het succes van het autobedrijf en verdient meer prioriteit.”

WOW-factor

De verkoper zelf even een videootje van het nieuwste model laten opnemen is achterhaald, ziet Van den Bergh; contentstrategie draait echt om het vertellen van een verhaal. Hij geeft alvast wat tips prijs: “Content geeft de automotive business een eigen gezicht. Voegt niet alleen meerwaarde, maar ook emotie toe. Een imago waarmee je je niet alleen als merk, maar ook als autodealer kunt differentiëren ten opzichte van andere spelers in de markt. Waarmee je een glimlach op het gezicht van jouw doelgroep tovert. De automotive contentstrategie als must-do moet daarom op het prioriteitenlijstje van elke managing director komen.”

Niet de klassieke pr-foto’s maar unieke en ‘coole’ content leidt de doelgroep naar het automerk of dealerbedrijf, aldus de contentmarketeer. “De Nederlandse consument krijgt dagelijks vijfduizend mediaprikkels over zich heen. Van deze argeloze scrollers moet je klanten maken en dat kan alleen met content met de ‘wow-factor. Dat geldt overigens ook voor de interactie met bestaande fans, voor klantbehoud.”

Inspirerend

Het idee dat content geen leads oplevert, is volgens Van den Bergh achterhaald. “Alleen al het feit dat je nu dit artikel over automotive content leest, zegt genoeg. Content speelt een hoofdrol in het tussen de oren brengen van merkbeleving, automodellen of automotive diensten”, aldus Van den Bergh. “Zonder goede content kennen ze een merk of dealer niet. Content behoort daarom ook inspirerend te zijn. Je maakt immers alleen contact wanneer je mensen vol in hun interesse raakt. En juist op het gebied van inspiratie valt nog veel te winnen.”

Van den Bergh op het Automotive Marketingevent

Van den Bergh is een van de sprekers op het Automotive Marketing Event dat morgen plaatsvindt. Hij zal ingaan op de functie van contentmarketing en geeft tips over hoe je dit het beste kunt inzetten voor je bedrijf. Er is nog een beperkt aantal kaarten beschikbaar. Bestel ze hier.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.