Marketingweek | Voor de lokale held blijft altijd ruimte

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

“Wij kunnen adverteren wat we willen en online het boeken heel eenvoudig maken – er zijn nog altijd genoeg mensen die kiezen voor het reisbureau om de hoek. Omdat die echte gesprekken met hun klanten voeren. Daar blijft altijd plek voor.” Dick Gussen, marketingmanager bij touroperator Corendon, brak tijdens de Automotive Online Marketing Show een lans voor het fysieke retailbedrijf. Als een van de talkshowgasten vertelde hij onder andere hoe Corendon probeerde door de crisis te komen, waarom het duo Cor en Don een gouden greep was en hoe de marketingmix van het bedrijf eruit ziet. “Natuurlijk doen we veel online – maar print blijft voor ons belangrijk. Een deel van onze doelgroep is nog altijd goed over te halen met een aanbieding in de krant.”

holanda thumbnail

De marketingtalkshow van Automotive, die in de plaats kwam van het jaarlijkse marketing event, mocht op ruim 250 inschrijvingen rekenen uit alle hoeken van de autobranche: dienstverleners en importeurs, maar vooral retailbedrijven: van dealers tot en met universele autobedrijven en schadeherstellers. Het evenement was dan ook vooral toegespitst op de retail, met praktische workshops over het inrichten van een online attributiemodel, het ontwikkelen van een goede prijsstrategie en het inzetten van videomarketing. Na de workshops werden deze onderwerpen, en andere, in een coronaproof setting besproken met een aantal marketingexperts.

Waaronder dus Dick Gussen, die als marketeer mede aan de wieg stond van de typetjes Cor en Don die in de reclame namens de Nederlandse reizigers de vakantielocaties van de tour operator recenseren. “Toen we het aantal landen waar we op vlogen wilden uitbreiden, moesten we van het Turkije-reizen-imago af. Dus hebben we van Corendon een Hollands merk gemaakt”, vertelde Gussen. Hij beaamde dat het in de reisbranche, ondanks alle inspanningen om de naambekendheid te vergroten, uiteindelijk toch vooral om de prijs draait. Hij reageerde daarmee op een eerdere presentatie van Anders Jansen, partner bij marketingbureau Flow Resulting, die daarin had betoogd dat je moet voorkomen om op prijs te concurreren. “Je kunt wel een scherpe prijs bieden, juist door alle extra’s weg te halen. Vervolgens kijk je naar welke extra’s echt onderscheidend zijn en waar de consument extra voor wil betalen, en onderscheid je daar op.”

Turkije-imago

Hij kon op bijval rekenen van Erwin Wijman. De marketingauteur had voor Automotive een aantal autoreclames uit heden en verleden geanalyseerd: wat maakt een campagne nou zo sterk? Hij toonde bijvoorbeeld een printadvertentie van Porsche: 17 juni, vaderdag. “Porsche communiceert geen prijs, maar begeerlijkheid”, aldus Wijman. Ook lokale bedrijven kunnen iets opsteken van de landelijke en internationale reclames, of er op inhaken. Gussen: “Ik ben blij dat wij zelfstandig zijn en dat er niemand is die zegt: hier, dit is onze campagne voor deze maand. Je kunt als dealer natuurlijk wel de campagne gebruiken om er een persoonlijk tintje aan toe te voegen. Laat zien wie jouw mensen zijn, toon je lokale gezicht.”porsche centrum gelderland recessie foto pcg

Je kunt als dealer de campagne gebruiken en er een persoonlijk tintje aan toevoegen

Attributiemodellen

Dat lokale autobedrijven online best een grote broek aan kunnen trekken, hadden Wilbert Philippo en Rico van der Vies daarvoor al aangetoond. De eerste met een boodschap over videomarketing, waarbij je je autobedrijf in beeld brengt in een commercial op bijvoorbeeld Youtube. En Van der Vies door in een workshop te laten zien hoe je met de juiste invulling van de zogenoemde attributiemodellen goed kunt traceren welke bezoeker van je website waar vandaan komt, zodat je je campagnes gerichter kunt uitvoeren. En over die race to the bottom kwam hij met een eye-opener: “De resultaten op onze occasionportals staan standaard gerangschikt op relevantie. Twee derde van de consumenten laat hem op die volgorde staan: dat is voor hen kennelijk belangrijker dan de laagste prijs.”

Twee derde van de bezoekers kiest voor relevantie in plaats van prijs

Ook uit het interview met Peter Zijlstra, head of marketing Benelux bij Mercedes-Benz, bleek dat de rol van de dealer nog niet is uitgespeeld. De verwachting is dat 25 procent van de aankopen uiteindelijk online wordt gedaan. “Als je als retailer flexibel blijft en meegaat in de digitalisering, hoef je niet bang te zijn dat je rol uitgespeeld raakt.”

De slotsom van de marketingmiddag bleek dat ook lokale autobedrijven in marketing kunnen leren van grote spelers met grote budgetten en door een grote online aanwezigheid te combineren met lokale bekendheid met die grote spelers kunnen concurreren.

U kunt de Online Marketing show hier terugkijken.

De Automotive Online Marketing show werd mogelijk gemaakt door:

sponsorbalk v4 b

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Marketingweek | Voor de lokale held blijft altijd ruimte | Automotive Online

Marketingweek | Voor de lokale held blijft altijd ruimte

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

“Wij kunnen adverteren wat we willen en online het boeken heel eenvoudig maken – er zijn nog altijd genoeg mensen die kiezen voor het reisbureau om de hoek. Omdat die echte gesprekken met hun klanten voeren. Daar blijft altijd plek voor.” Dick Gussen, marketingmanager bij touroperator Corendon, brak tijdens de Automotive Online Marketing Show een lans voor het fysieke retailbedrijf. Als een van de talkshowgasten vertelde hij onder andere hoe Corendon probeerde door de crisis te komen, waarom het duo Cor en Don een gouden greep was en hoe de marketingmix van het bedrijf eruit ziet. “Natuurlijk doen we veel online – maar print blijft voor ons belangrijk. Een deel van onze doelgroep is nog altijd goed over te halen met een aanbieding in de krant.”

holanda thumbnail

De marketingtalkshow van Automotive, die in de plaats kwam van het jaarlijkse marketing event, mocht op ruim 250 inschrijvingen rekenen uit alle hoeken van de autobranche: dienstverleners en importeurs, maar vooral retailbedrijven: van dealers tot en met universele autobedrijven en schadeherstellers. Het evenement was dan ook vooral toegespitst op de retail, met praktische workshops over het inrichten van een online attributiemodel, het ontwikkelen van een goede prijsstrategie en het inzetten van videomarketing. Na de workshops werden deze onderwerpen, en andere, in een coronaproof setting besproken met een aantal marketingexperts.

Waaronder dus Dick Gussen, die als marketeer mede aan de wieg stond van de typetjes Cor en Don die in de reclame namens de Nederlandse reizigers de vakantielocaties van de tour operator recenseren. “Toen we het aantal landen waar we op vlogen wilden uitbreiden, moesten we van het Turkije-reizen-imago af. Dus hebben we van Corendon een Hollands merk gemaakt”, vertelde Gussen. Hij beaamde dat het in de reisbranche, ondanks alle inspanningen om de naambekendheid te vergroten, uiteindelijk toch vooral om de prijs draait. Hij reageerde daarmee op een eerdere presentatie van Anders Jansen, partner bij marketingbureau Flow Resulting, die daarin had betoogd dat je moet voorkomen om op prijs te concurreren. “Je kunt wel een scherpe prijs bieden, juist door alle extra’s weg te halen. Vervolgens kijk je naar welke extra’s echt onderscheidend zijn en waar de consument extra voor wil betalen, en onderscheid je daar op.”

Turkije-imago

Hij kon op bijval rekenen van Erwin Wijman. De marketingauteur had voor Automotive een aantal autoreclames uit heden en verleden geanalyseerd: wat maakt een campagne nou zo sterk? Hij toonde bijvoorbeeld een printadvertentie van Porsche: 17 juni, vaderdag. “Porsche communiceert geen prijs, maar begeerlijkheid”, aldus Wijman. Ook lokale bedrijven kunnen iets opsteken van de landelijke en internationale reclames, of er op inhaken. Gussen: “Ik ben blij dat wij zelfstandig zijn en dat er niemand is die zegt: hier, dit is onze campagne voor deze maand. Je kunt als dealer natuurlijk wel de campagne gebruiken om er een persoonlijk tintje aan toe te voegen. Laat zien wie jouw mensen zijn, toon je lokale gezicht.”porsche centrum gelderland recessie foto pcg

Je kunt als dealer de campagne gebruiken en er een persoonlijk tintje aan toevoegen

Attributiemodellen

Dat lokale autobedrijven online best een grote broek aan kunnen trekken, hadden Wilbert Philippo en Rico van der Vies daarvoor al aangetoond. De eerste met een boodschap over videomarketing, waarbij je je autobedrijf in beeld brengt in een commercial op bijvoorbeeld Youtube. En Van der Vies door in een workshop te laten zien hoe je met de juiste invulling van de zogenoemde attributiemodellen goed kunt traceren welke bezoeker van je website waar vandaan komt, zodat je je campagnes gerichter kunt uitvoeren. En over die race to the bottom kwam hij met een eye-opener: “De resultaten op onze occasionportals staan standaard gerangschikt op relevantie. Twee derde van de consumenten laat hem op die volgorde staan: dat is voor hen kennelijk belangrijker dan de laagste prijs.”

Twee derde van de bezoekers kiest voor relevantie in plaats van prijs

Ook uit het interview met Peter Zijlstra, head of marketing Benelux bij Mercedes-Benz, bleek dat de rol van de dealer nog niet is uitgespeeld. De verwachting is dat 25 procent van de aankopen uiteindelijk online wordt gedaan. “Als je als retailer flexibel blijft en meegaat in de digitalisering, hoef je niet bang te zijn dat je rol uitgespeeld raakt.”

De slotsom van de marketingmiddag bleek dat ook lokale autobedrijven in marketing kunnen leren van grote spelers met grote budgetten en door een grote online aanwezigheid te combineren met lokale bekendheid met die grote spelers kunnen concurreren.

U kunt de Online Marketing show hier terugkijken.

De Automotive Online Marketing show werd mogelijk gemaakt door:

sponsorbalk v4 b

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.