'Wij hebben en blijven de focus houden op grote corporate vloten'

Erik Henstra (Leaseplan): we móesten wel in beweging komen

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Erik Henstra volgde Berno Kleinherenbrink op, die als senior vice president commercial aan de slag is gegaan bij de internationale moedermaatschappij. (Foto: Leaseplan)

De resultaten van het derde kwartaal van Leaseplan Corporation zijn nog vers en veelbelovend. De winst groeide in het derde kwartaal 21,5 procent. Vooral de groei van de vloot en de stijging in het aantal afgesloten verzekeringen bij een leaseauto, zorgden voor extra winst.Bekijk het kwartaalbericht van Leaseplan Corporation in de Automotive Kennisbank.

infographic leaseplan winst

Leaseplan bekijkt al een tijd de mogelijkheden voor een beursgang, dat werd ook bevestigd bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Ook over verkoop gaan mogelijke geruchten. “Het is voor mij bedrijfsmatig niet aan de orde, als bedrijf moet je altijd klaar zijn voor wat er dan ook kan gebeuren. Het is aan de aandeelhouders. Zij hebben een eigen strategie en de manier van werken is daarop aangepast”, aldus de bijna een jaar geleden aangestelde Henstra.Leaseplan is in Nederland de grootste leasemaatschappij. Bekijk de Top 60 leasemaatschappijen in onze Kennisbank.

Waarom was deze reorganisatie noodzakelijk?

“We móesten wel in beweging komen. Leaseplan is in 32 landen gevestigd en iedereen deed z’n eigen ding. Alle landdirecteuren waren in feite ondernemer in eigen land. Dat is leuk, maar niet efficiënt.”

leaseplan landen

Leaseplan is in 32 (oranje) landen aanwezig. (Foto: Leaseplan)

Vindt u het jammer dat uw vrijheid als directeur daarmee is beperkt?

“Nee, zo zie ik het zelf niet. We hebben nu, weliswaar met alle landdirecties, over heel Europa wat te zeggen. We hebben samen een groter budget. Niet ieder land gaat zelf nog het wiel uitvinden. Dat doen we samen, in één keer. Vooral voor de online investeringen is dit een belangrijke stap geweest. De What’s Next?-campagne is daar een goed voorbeeld van. De naam is nadrukkelijk met een vraagteken omdat we zelf ook geen glazen bol hebben. Niemand weet wat what’s next is. Om erachter te komen moeten we vooral veel uitproberen en dat kunnen we het beste samen met alle landen tegelijk doen.”

Wat hebben andere Leaseplan-landen bijvoorbeeld aan de centralisatie met Nederland?

“Een goed voorbeeld is onze remarketing-aanpak. Nederland is een zeer volwassen leasemarkt. Het is bij ons bijvoorbeeld al heel normaal om een ex-leaseauto aan particulieren te verkopen. Wij hebben hier niet voor niets vijf occasioncenters waar we jaarlijks een groot deel van de eindcontractauto’s verkopen aan particulieren. Dat zal alleen nog maar toenemen, in ons land, maar zeker in de overige Leaseplan-landen.”

Hoewel niemand weet wat de toekomst brengt, hebben veel leasemaatschappijen zich naar eigen zeggen getransformeerd tot mobiliteitsbedrijf of mobility provider. De strategie van Leaseplan blijft gericht op leaseauto’s. Waarom?

“Wij hebben en blijven de focus houden op grote corporate vloten. De groei zit wel in andere segmenten, vooral in het mkb en private lease. Daar richten we ons dus óók op, maar onze core business blijft onveranderd. Alle dienstverlening rond het product auto, doen wij. Alternatieven, zoals mobiliteitsdiensten, daar zoeken we partners bij. Tot zo ver als ik vooruit kan kijken, blijft dit de focus. Onze zakelijke vloot is bovendien ons bestaansrecht, waarmee we andere partijen ook kunnen overtuigen om in te stappen als we iets nieuws uitproberen of introduceren.”

totale vloot leaseplan

Het uitgangspunt blijft dus de auto, maar hoe gaat die service om de auto heen veranderen bij Leaseplan?

“Wij zetten in op Car as a Service (CaaS), in plaats van Mobility as a Service (MaaS). Mensen willen waar en wanneer dan ook over een auto kunnen beschikken, waardoor ook de grenzen tussen privé en zakelijke mobiliteit gaan vervagen. Zakelijke deelauto’s worden veel toegankelijker als ze ook privé te huren zijn. Op de Amsterdamse Zuidas bijvoorbeeld, waar Leaseplan Corporation sinds een jaar gevestigd is (Leaseplan Nederland houdt kantoor in Almere), praten we over een EV-deelautoproject. Er werken en wonen daar veel mensen en de parkeerruimte is schaars: de ideale situatie voor een deelauto dus. Daar willen we die deelauto’s dus zowel zakelijk als particulier inzetten. Het enige dat dan strikt geregeld moet worden is het scheiden van de rekening. Stap voor stap lanceren we nu initiatieven onder de vleugels van ‘What’s Next?’ om dichter bij een situatie van een any car, anytime, anywhere te komen.”

whats next leaseplan

De ‘What’s Next’-campagne werd groots gelanceerd met een video met Richard Hammond. (Foto: Leaseplan)

Hoe verandert dat jullie samenwerking met fabrikanten, importeurs en dealers?

“Niet. Alle kanalen dragen bij aan het op de weg krijgen van nieuwe auto’s. Ieder merk heeft een eigen strategie en met alle merken werken wij samen. Alle partners waar wij mee werken evalueren we ieder kwartaal. Dat blijft allemaal zo. Het is natuurlijk wel zo dat onder andere de digitalisering op de hele keten van invloed is, maar dat verandert niets aan onze samenwerking met de keten.”

Leaseauto’s staan gemiddeld 70 tot 90 procent van de tijd stil, terwijl het aantal files en de lengte daarvan alleen maar toeneemt. Als die bezettingsgraad niet omhoog gaat, zijn jullie dan niet bang dat een speler, mogelijk van buiten de branche, de regie overneemt?

“Daar zijn we niet bang voor. Het is wel zo dat Nederland dichtslibt en daar moeten we wat aan doen. Autodelen gaat daar een belangrijke rol in spelen. Onze private leaseklanten mogen hun auto delen op Snappcar bijvoorbeeld. Bovendien valt autodelen vanaf begin 2018 niet meer onder onze dochteronderneming Mobility Mixx, maar gaan we dat onder de Leaseplan-vlag uitvoeren. Bij Mobility Mixx blijven alleen de mobiliteitsinitiatieven, carshare wordt overgeheveld. We zijn nu nog bezig met het schrijven van de propositie. Op termijn is het bovendien de bedoeling dat we al die mobiliteitsdiensten aan elkaar kunnen knopen. Dat kan omdat we met al die landen veel meer slagkracht hebben. Daar zijn grote investeringen mee gemoeid, die voor Nederland alleen bijna niet te dragen zijn.”

Ziet Leaseplan autodelen als de heilige graal voor Car as a Service?

“De autobehoefte is en blijft erg afhankelijk van iemands levensfase en woonplaats. Randstad-jongeren willen bijvoorbeeld vaak wel een auto delen. Maar als er eenmaal drie kinderen zijn en het appartement in de grote stad is verruild voor meer ruimte buiten de stad, is de ervaring dat ze toch graag een auto voor de deur hebben staan. Dat kan dan weer met private lease. Al die mensen willen wij kunnen bedienen. Iemand moet die deelauto’s financieren, ontsluiten en servicen, dat is precies waar wij goed in zijn. De elektrische Hyundai’s Ioniq die in Amsterdam als deelauto’s zijn ingezet, worden door ons beheerd.”

Zit er dan een telematicakastje van Leaseplan in private leaseauto’s?

“Nee, maar ik sluit echter niet uit dat we dat in de toekomst gaan doen. Het fenomeen private lease was voor consumenten al nieuw. We willen dat de massa daar eerst bekend mee wordt en aan kan wennen, dan nemen we de volgende stap. Ook zijn we nog aan het nadenken wat precies relevant is. Onze dienstverlening is nu nog niet zo dat de berijder er wat aan heeft om zijn data met ons te delen. We willen eerst wat te bieden hebben voordat we wat vragen.”

ev leaseplam

Leaseplan heeft de ambitie om in 2030 alle klanten een uitstootvrij wagenpark te kunnen bieden. (Foto: Leaseplan)

Elektrificatie Leaseplan

Leaseplan Corporation heeft ook aangekondigd dat in 2021 alle Leaseplan-medewerkers in uitstootvrije auto’s rijden. Dat zijn 2.500 auto’s. Vooralsnog wordt ingezet op EV’s. Is 2021 wel haalbaar?
“Er kan een heleboel, als je je er maar toe zet. We hebben ook de ambitie om in 2030 onze klanten een uitstootvrij wagenpark te kunnen bieden. Dat kan behalve een EV dus ook een waterstofauto zijn, maar die auto’s en bijbehorende tankinfrastructuur zijn nog te beperkt beschikbaar. Door eerst de eigen vloot te elektrificeren, hebben we straks voldoende ervaring om dat ook bij onze klanten te doen. In Nederland gaat het om een paar honderd auto’s. We zijn nu ook bezig om nu al klanten aan te sluiten bij onze EV-ambitie. Hoe meer draagvlak, hoe makkelijker het wordt. Er is inderdaad wel heel wat werk aan de winkel; de autoregeling van het personeel moet worden aangepast, bij mensen thuis gaan we laadpalen plaatsen en op kantoor. Daar gelden per gemeente weer andere regels voor. En niet voor iedereen is een EV toereikend: als je in een flat woont, of de afstanden te groot zijn. We zijn nu al auto’s aan het vervangen voor EV’s op een flexibele manier en in 2018 komen er veel nieuwe EV-modellen op de markt. Het is alleen nog afwachten hoeveel we er daarvan in één keer kunnen bestellen. We werken in ieder geval samen met alle merken.”
Wat voor EV gaat u zelf rijden?
“Ik rijd al jaren een hybride auto, maar nu ga ik ook over op een EV. Op het moment ben ik een paar modellen aan het uitproberen, maar een besluit is nog niet genomen.”
Hoe schatten jullie de restwaardes van al die EV’s in?
“Onze ervaring is dat de restwaardes van EV’s prima zijn. Merken geven bovendien vaak lange garantietermijnen op de batterijpakketten.”
Waar gaan al die EV’s die nu en straks uit de lease komen heen?
“Het is een uitdaging om tweedehands EV’s en phev’s in ons land te houden, aangezien het relatief dure auto’s zijn. Het hangt er dus ook vanaf of de politiek hier nog een stimuleringsregeling voor opzet. Een deel zal in ieder geval via privé-occasionlease een nieuwe berijder vinden (in april is Leaseplan gestart met private occasionlease, red). Gezien alle moeite en subsidies die in Nederland naar de inzet van EV’s zijn gegaan, voelt het heel raar en is het zonde als al die EV’s naar het buitenland gaan. Ook blijven de ex-berijders achter met een laadpaal.”

Erik Henstra (Leaseplan): we móesten wel in beweging komen | Automotive Online
'Wij hebben en blijven de focus houden op grote corporate vloten'

Erik Henstra (Leaseplan): we móesten wel in beweging komen

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Erik Henstra volgde Berno Kleinherenbrink op, die als senior vice president commercial aan de slag is gegaan bij de internationale moedermaatschappij. (Foto: Leaseplan)

De resultaten van het derde kwartaal van Leaseplan Corporation zijn nog vers en veelbelovend. De winst groeide in het derde kwartaal 21,5 procent. Vooral de groei van de vloot en de stijging in het aantal afgesloten verzekeringen bij een leaseauto, zorgden voor extra winst.Bekijk het kwartaalbericht van Leaseplan Corporation in de Automotive Kennisbank.

infographic leaseplan winst

Leaseplan bekijkt al een tijd de mogelijkheden voor een beursgang, dat werd ook bevestigd bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Ook over verkoop gaan mogelijke geruchten. “Het is voor mij bedrijfsmatig niet aan de orde, als bedrijf moet je altijd klaar zijn voor wat er dan ook kan gebeuren. Het is aan de aandeelhouders. Zij hebben een eigen strategie en de manier van werken is daarop aangepast”, aldus de bijna een jaar geleden aangestelde Henstra.Leaseplan is in Nederland de grootste leasemaatschappij. Bekijk de Top 60 leasemaatschappijen in onze Kennisbank.

Waarom was deze reorganisatie noodzakelijk?

“We móesten wel in beweging komen. Leaseplan is in 32 landen gevestigd en iedereen deed z’n eigen ding. Alle landdirecteuren waren in feite ondernemer in eigen land. Dat is leuk, maar niet efficiënt.”

leaseplan landen

Leaseplan is in 32 (oranje) landen aanwezig. (Foto: Leaseplan)

Vindt u het jammer dat uw vrijheid als directeur daarmee is beperkt?

“Nee, zo zie ik het zelf niet. We hebben nu, weliswaar met alle landdirecties, over heel Europa wat te zeggen. We hebben samen een groter budget. Niet ieder land gaat zelf nog het wiel uitvinden. Dat doen we samen, in één keer. Vooral voor de online investeringen is dit een belangrijke stap geweest. De What’s Next?-campagne is daar een goed voorbeeld van. De naam is nadrukkelijk met een vraagteken omdat we zelf ook geen glazen bol hebben. Niemand weet wat what’s next is. Om erachter te komen moeten we vooral veel uitproberen en dat kunnen we het beste samen met alle landen tegelijk doen.”

Wat hebben andere Leaseplan-landen bijvoorbeeld aan de centralisatie met Nederland?

“Een goed voorbeeld is onze remarketing-aanpak. Nederland is een zeer volwassen leasemarkt. Het is bij ons bijvoorbeeld al heel normaal om een ex-leaseauto aan particulieren te verkopen. Wij hebben hier niet voor niets vijf occasioncenters waar we jaarlijks een groot deel van de eindcontractauto’s verkopen aan particulieren. Dat zal alleen nog maar toenemen, in ons land, maar zeker in de overige Leaseplan-landen.”

Hoewel niemand weet wat de toekomst brengt, hebben veel leasemaatschappijen zich naar eigen zeggen getransformeerd tot mobiliteitsbedrijf of mobility provider. De strategie van Leaseplan blijft gericht op leaseauto’s. Waarom?

“Wij hebben en blijven de focus houden op grote corporate vloten. De groei zit wel in andere segmenten, vooral in het mkb en private lease. Daar richten we ons dus óók op, maar onze core business blijft onveranderd. Alle dienstverlening rond het product auto, doen wij. Alternatieven, zoals mobiliteitsdiensten, daar zoeken we partners bij. Tot zo ver als ik vooruit kan kijken, blijft dit de focus. Onze zakelijke vloot is bovendien ons bestaansrecht, waarmee we andere partijen ook kunnen overtuigen om in te stappen als we iets nieuws uitproberen of introduceren.”

totale vloot leaseplan

Het uitgangspunt blijft dus de auto, maar hoe gaat die service om de auto heen veranderen bij Leaseplan?

“Wij zetten in op Car as a Service (CaaS), in plaats van Mobility as a Service (MaaS). Mensen willen waar en wanneer dan ook over een auto kunnen beschikken, waardoor ook de grenzen tussen privé en zakelijke mobiliteit gaan vervagen. Zakelijke deelauto’s worden veel toegankelijker als ze ook privé te huren zijn. Op de Amsterdamse Zuidas bijvoorbeeld, waar Leaseplan Corporation sinds een jaar gevestigd is (Leaseplan Nederland houdt kantoor in Almere), praten we over een EV-deelautoproject. Er werken en wonen daar veel mensen en de parkeerruimte is schaars: de ideale situatie voor een deelauto dus. Daar willen we die deelauto’s dus zowel zakelijk als particulier inzetten. Het enige dat dan strikt geregeld moet worden is het scheiden van de rekening. Stap voor stap lanceren we nu initiatieven onder de vleugels van ‘What’s Next?’ om dichter bij een situatie van een any car, anytime, anywhere te komen.”

whats next leaseplan

De ‘What’s Next’-campagne werd groots gelanceerd met een video met Richard Hammond. (Foto: Leaseplan)

Hoe verandert dat jullie samenwerking met fabrikanten, importeurs en dealers?

“Niet. Alle kanalen dragen bij aan het op de weg krijgen van nieuwe auto’s. Ieder merk heeft een eigen strategie en met alle merken werken wij samen. Alle partners waar wij mee werken evalueren we ieder kwartaal. Dat blijft allemaal zo. Het is natuurlijk wel zo dat onder andere de digitalisering op de hele keten van invloed is, maar dat verandert niets aan onze samenwerking met de keten.”

Leaseauto’s staan gemiddeld 70 tot 90 procent van de tijd stil, terwijl het aantal files en de lengte daarvan alleen maar toeneemt. Als die bezettingsgraad niet omhoog gaat, zijn jullie dan niet bang dat een speler, mogelijk van buiten de branche, de regie overneemt?

“Daar zijn we niet bang voor. Het is wel zo dat Nederland dichtslibt en daar moeten we wat aan doen. Autodelen gaat daar een belangrijke rol in spelen. Onze private leaseklanten mogen hun auto delen op Snappcar bijvoorbeeld. Bovendien valt autodelen vanaf begin 2018 niet meer onder onze dochteronderneming Mobility Mixx, maar gaan we dat onder de Leaseplan-vlag uitvoeren. Bij Mobility Mixx blijven alleen de mobiliteitsinitiatieven, carshare wordt overgeheveld. We zijn nu nog bezig met het schrijven van de propositie. Op termijn is het bovendien de bedoeling dat we al die mobiliteitsdiensten aan elkaar kunnen knopen. Dat kan omdat we met al die landen veel meer slagkracht hebben. Daar zijn grote investeringen mee gemoeid, die voor Nederland alleen bijna niet te dragen zijn.”

Ziet Leaseplan autodelen als de heilige graal voor Car as a Service?

“De autobehoefte is en blijft erg afhankelijk van iemands levensfase en woonplaats. Randstad-jongeren willen bijvoorbeeld vaak wel een auto delen. Maar als er eenmaal drie kinderen zijn en het appartement in de grote stad is verruild voor meer ruimte buiten de stad, is de ervaring dat ze toch graag een auto voor de deur hebben staan. Dat kan dan weer met private lease. Al die mensen willen wij kunnen bedienen. Iemand moet die deelauto’s financieren, ontsluiten en servicen, dat is precies waar wij goed in zijn. De elektrische Hyundai’s Ioniq die in Amsterdam als deelauto’s zijn ingezet, worden door ons beheerd.”

Zit er dan een telematicakastje van Leaseplan in private leaseauto’s?

“Nee, maar ik sluit echter niet uit dat we dat in de toekomst gaan doen. Het fenomeen private lease was voor consumenten al nieuw. We willen dat de massa daar eerst bekend mee wordt en aan kan wennen, dan nemen we de volgende stap. Ook zijn we nog aan het nadenken wat precies relevant is. Onze dienstverlening is nu nog niet zo dat de berijder er wat aan heeft om zijn data met ons te delen. We willen eerst wat te bieden hebben voordat we wat vragen.”

ev leaseplam

Leaseplan heeft de ambitie om in 2030 alle klanten een uitstootvrij wagenpark te kunnen bieden. (Foto: Leaseplan)

Elektrificatie Leaseplan

Leaseplan Corporation heeft ook aangekondigd dat in 2021 alle Leaseplan-medewerkers in uitstootvrije auto’s rijden. Dat zijn 2.500 auto’s. Vooralsnog wordt ingezet op EV’s. Is 2021 wel haalbaar?
“Er kan een heleboel, als je je er maar toe zet. We hebben ook de ambitie om in 2030 onze klanten een uitstootvrij wagenpark te kunnen bieden. Dat kan behalve een EV dus ook een waterstofauto zijn, maar die auto’s en bijbehorende tankinfrastructuur zijn nog te beperkt beschikbaar. Door eerst de eigen vloot te elektrificeren, hebben we straks voldoende ervaring om dat ook bij onze klanten te doen. In Nederland gaat het om een paar honderd auto’s. We zijn nu ook bezig om nu al klanten aan te sluiten bij onze EV-ambitie. Hoe meer draagvlak, hoe makkelijker het wordt. Er is inderdaad wel heel wat werk aan de winkel; de autoregeling van het personeel moet worden aangepast, bij mensen thuis gaan we laadpalen plaatsen en op kantoor. Daar gelden per gemeente weer andere regels voor. En niet voor iedereen is een EV toereikend: als je in een flat woont, of de afstanden te groot zijn. We zijn nu al auto’s aan het vervangen voor EV’s op een flexibele manier en in 2018 komen er veel nieuwe EV-modellen op de markt. Het is alleen nog afwachten hoeveel we er daarvan in één keer kunnen bestellen. We werken in ieder geval samen met alle merken.”
Wat voor EV gaat u zelf rijden?
“Ik rijd al jaren een hybride auto, maar nu ga ik ook over op een EV. Op het moment ben ik een paar modellen aan het uitproberen, maar een besluit is nog niet genomen.”
Hoe schatten jullie de restwaardes van al die EV’s in?
“Onze ervaring is dat de restwaardes van EV’s prima zijn. Merken geven bovendien vaak lange garantietermijnen op de batterijpakketten.”
Waar gaan al die EV’s die nu en straks uit de lease komen heen?
“Het is een uitdaging om tweedehands EV’s en phev’s in ons land te houden, aangezien het relatief dure auto’s zijn. Het hangt er dus ook vanaf of de politiek hier nog een stimuleringsregeling voor opzet. Een deel zal in ieder geval via privé-occasionlease een nieuwe berijder vinden (in april is Leaseplan gestart met private occasionlease, red). Gezien alle moeite en subsidies die in Nederland naar de inzet van EV’s zijn gegaan, voelt het heel raar en is het zonde als al die EV’s naar het buitenland gaan. Ook blijven de ex-berijders achter met een laadpaal.”