‘Extra tekort aan laadpalen neemt toe’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Tekort aan laadpalen moet worden opgelost met datagedreven aanpak, aldus onderzoekers. (Foto: Shutterstock)

Er is een groeiend tekort aan publieke laadpalen, zo blijkt uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep. Aanleiding voor het onderzoek is de ontstane scheefgroei tussen het aantal verkochte EV’s en het aantal geplaatste publieke laadpalen, meldt het persbericht. Leaseplan-ceo Tex Gunning zei eerder ook al dat de elektrificatie wordt belemmerd door te weinig laadpalen en een slechte infrastructuur.

Volgens het rapport ‘De nationale laaddrukanalyse’ zijn de laadpalen nu in één op de drie buurten overbezet. Van de 13.208 buurten in Nederland zijn er bijna 5.000 voorzien van een publieke laadinfrastructuur. Omdat in die 5.000 buurten zo’n 70 procent van de bevolking woont, aldus het onderzoek, is het de vraag of EV-rijders bij een openbare laadpaal terecht kunnen. Uit het onderzoek blijkt dat EV-rijders in 36 procent van deze buurten steeds vaker misgrijpen omdat de laadpalen overbezet zijn. 

Datagedreven aanpak

Volgens Enpuls ligt de oplossing in een datagedreven aanpak zodat op basis van bezetting van laadpalen kan worden besloten of het laadnetwerk moet worden uitgebreid. Op die manier kan er, volgens de onderzoekers, efficiënter worden gekeken waar laadpalen nodig zijn. Die werkwijze is al eerder ontwikkeld door Enpuls en wordt op dit moment op landelijk niveau uitgerold door het Ministerie van I&W, RVO en Elaad.nl. Op Europees niveau riep Acea al op tot een versnelde uitbreiding van het aantal laadpalen. 

Enpuls werd in 2016 opgericht door Enexis Groep en richt zich op versnelling van de energietransitie.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

‘Extra tekort aan laadpalen neemt toe’ | Automotive Online

‘Extra tekort aan laadpalen neemt toe’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Tekort aan laadpalen moet worden opgelost met datagedreven aanpak, aldus onderzoekers. (Foto: Shutterstock)

Er is een groeiend tekort aan publieke laadpalen, zo blijkt uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep. Aanleiding voor het onderzoek is de ontstane scheefgroei tussen het aantal verkochte EV’s en het aantal geplaatste publieke laadpalen, meldt het persbericht. Leaseplan-ceo Tex Gunning zei eerder ook al dat de elektrificatie wordt belemmerd door te weinig laadpalen en een slechte infrastructuur.

Volgens het rapport ‘De nationale laaddrukanalyse’ zijn de laadpalen nu in één op de drie buurten overbezet. Van de 13.208 buurten in Nederland zijn er bijna 5.000 voorzien van een publieke laadinfrastructuur. Omdat in die 5.000 buurten zo’n 70 procent van de bevolking woont, aldus het onderzoek, is het de vraag of EV-rijders bij een openbare laadpaal terecht kunnen. Uit het onderzoek blijkt dat EV-rijders in 36 procent van deze buurten steeds vaker misgrijpen omdat de laadpalen overbezet zijn. 

Datagedreven aanpak

Volgens Enpuls ligt de oplossing in een datagedreven aanpak zodat op basis van bezetting van laadpalen kan worden besloten of het laadnetwerk moet worden uitgebreid. Op die manier kan er, volgens de onderzoekers, efficiënter worden gekeken waar laadpalen nodig zijn. Die werkwijze is al eerder ontwikkeld door Enpuls en wordt op dit moment op landelijk niveau uitgerold door het Ministerie van I&W, RVO en Elaad.nl. Op Europees niveau riep Acea al op tot een versnelde uitbreiding van het aantal laadpalen. 

Enpuls werd in 2016 opgericht door Enexis Groep en richt zich op versnelling van de energietransitie.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.