Rechter: Autobedrijf moet occasion met schadeverleden terugnemen

Steven Don Steven Don
VW Golf, model 2011 (foto: Volkswagen)

De rechtbank in Roermond verplicht een autobedrijf uit Lelystad een tweedehands Volkswagen Golf uit 2011 terug te nemen tegen de oorspronkelijke verkoopprijs. De auto werd in november 2017 verkocht met in de advertentie de aanbeveling dat het een schadevrije auto is, nagenoeg zonder gebruikssporen.

Voor de aankoop bevestigde het bedrijf, Best Car-Styling, nog per sms dat er geen onderhoud aan de auto gepleegd hoefde te worden.

Het probleem

De vrouw die de auto na een proefrit kocht vertelde de rechtbank dat zij onderweg naar huis in Limburg al meerdere vreemde geluiden aan de auto hoorde, zo blijkt uit het rechtbankverslag. Eerst was het een onderdeel van de voorbumper dat los hing en tegen een band schuurde. Het werd onderweg gedemonteerd. Later hoorde zij een ander vreemd geluid aan de auto. Om die reden heeft zij de auto de dag erna laten inspecteren door haar buurtgarage, die haar meedeelde dat sprake zou zijn van een schadeauto. Daarna liet zij de auto nakijken bij VW-dealer Wealer. Daar werd de auto gekeurd. Er was volgens Wealer sprake van een groot aantal gebreken en minimaal 1.500 euro herstelkosten. Volgens de dealer zou de aanschafwaarde van de auto niet meer dan omstreeks vijfduizend euro zijn.

Eerder dit jaar stelde het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden een autobedrijf in het gelijk in een zaak waarin de koper van een auto vond dat hij verkeerd geïnformeerd was.

De vrouw eiste van Best Car-Styling dat zij de auto zouden terugnemen, maar zij waren daar niet toe bereid. Vervolgens heeft zij naar eigen zeggen per brief op 30 november 2017 de koopovereenkomst vernietigd op grond van dwaling en de verkoper verzocht het aankoopbedrag van 9.300 euro terug te betalen. Best Car-Styling heeft niet gereageerd op de brief, ook niet na een aanmaning.

De eis

Voor de rechtbank van Roermond eiste de koopster ontbinding van de aankoop, de aankoopprijs en haar incassokosten van 840 euro terug.

Best Car-Styling voerde verweer. Volgens het bedrijf verkeerde de betreffende auto in goede staat. De auto’s die worden ingekocht worden vóór verkoop nagekeken. In elk geval was niet bekend dat het een schadeauto betrof. De auto was apk gekeurd en derhalve veilig om mee te rijden. Volgens het autobedrijf heeft de klant onvoldoende onderzoek verricht. Zij had ook een derde partij naar de auto kunnen laten kijken, als zij onzeker was over de staat van de auto. Best Car-Styling heeft naar eigen zeggen aangeboden de gestelde gebreken te herstellen en open gestaan voor het vinden van een oplossing. Dit hield volgens het bedrijf op toen de echtgenoot van koopster door de telefoon dreigende taal begon uit te slaan. 

De uitspraak

De rechter stelt vast dat er sprake is van bedrog, aangezien de auto werd aangeprezen als schadevrij en daarna werd gemeld dat er geen onderhoud nodig was. Op basis daarvan kon koper de koopovereenkomst buitengerechtelijk vernietigen. Deze vernietiging werkt terug tot het tijdstip waarop de rechtshandeling (hier: het sluiten van de koopovereenkomst) is verricht. De rechtbank concludeert dat het autobedrijf de aanschafprijs dient terug te betalen, vermeerderd met de proceskosten. Twee dagen na terugbetaling dient de koper de auto bij het bedrijf terug te brengen, zo blijkt uit de uitspraak.

Het beroep van de verkoper op waardevermindering van de auto (koper heeft de auto ongeveer een jaar lang gebruikt) werd niet gehonoreerd. De kantonrechter is van oordeel dat de verkoper niet serieus op de klachten van de koper is ingegaan en dat dient voor risico van de verkoper te komen.

Het bedrijf gaat niet in hoger beroep. 

Rechter: Autobedrijf moet occasion met schadeverleden terugnemen | Automotive Online

Rechter: Autobedrijf moet occasion met schadeverleden terugnemen

Martijn Roede Martijn Roede
VW Golf, model 2011 (foto: Volkswagen)

De rechtbank in Roermond verplicht een autobedrijf uit Lelystad een tweedehands Volkswagen Golf uit 2011 terug te nemen tegen de oorspronkelijke verkoopprijs. De auto werd in november 2017 verkocht met in de advertentie de aanbeveling dat het een schadevrije auto is, nagenoeg zonder gebruikssporen.

Voor de aankoop bevestigde het bedrijf, Best Car-Styling, nog per sms dat er geen onderhoud aan de auto gepleegd hoefde te worden.

Het probleem

De vrouw die de auto na een proefrit kocht vertelde de rechtbank dat zij onderweg naar huis in Limburg al meerdere vreemde geluiden aan de auto hoorde, zo blijkt uit het rechtbankverslag. Eerst was het een onderdeel van de voorbumper dat los hing en tegen een band schuurde. Het werd onderweg gedemonteerd. Later hoorde zij een ander vreemd geluid aan de auto. Om die reden heeft zij de auto de dag erna laten inspecteren door haar buurtgarage, die haar meedeelde dat sprake zou zijn van een schadeauto. Daarna liet zij de auto nakijken bij VW-dealer Wealer. Daar werd de auto gekeurd. Er was volgens Wealer sprake van een groot aantal gebreken en minimaal 1.500 euro herstelkosten. Volgens de dealer zou de aanschafwaarde van de auto niet meer dan omstreeks vijfduizend euro zijn.

Eerder dit jaar stelde het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden een autobedrijf in het gelijk in een zaak waarin de koper van een auto vond dat hij verkeerd geïnformeerd was.

De vrouw eiste van Best Car-Styling dat zij de auto zouden terugnemen, maar zij waren daar niet toe bereid. Vervolgens heeft zij naar eigen zeggen per brief op 30 november 2017 de koopovereenkomst vernietigd op grond van dwaling en de verkoper verzocht het aankoopbedrag van 9.300 euro terug te betalen. Best Car-Styling heeft niet gereageerd op de brief, ook niet na een aanmaning.

De eis

Voor de rechtbank van Roermond eiste de koopster ontbinding van de aankoop, de aankoopprijs en haar incassokosten van 840 euro terug.

Best Car-Styling voerde verweer. Volgens het bedrijf verkeerde de betreffende auto in goede staat. De auto’s die worden ingekocht worden vóór verkoop nagekeken. In elk geval was niet bekend dat het een schadeauto betrof. De auto was apk gekeurd en derhalve veilig om mee te rijden. Volgens het autobedrijf heeft de klant onvoldoende onderzoek verricht. Zij had ook een derde partij naar de auto kunnen laten kijken, als zij onzeker was over de staat van de auto. Best Car-Styling heeft naar eigen zeggen aangeboden de gestelde gebreken te herstellen en open gestaan voor het vinden van een oplossing. Dit hield volgens het bedrijf op toen de echtgenoot van koopster door de telefoon dreigende taal begon uit te slaan. 

De uitspraak

De rechter stelt vast dat er sprake is van bedrog, aangezien de auto werd aangeprezen als schadevrij en daarna werd gemeld dat er geen onderhoud nodig was. Op basis daarvan kon koper de koopovereenkomst buitengerechtelijk vernietigen. Deze vernietiging werkt terug tot het tijdstip waarop de rechtshandeling (hier: het sluiten van de koopovereenkomst) is verricht. De rechtbank concludeert dat het autobedrijf de aanschafprijs dient terug te betalen, vermeerderd met de proceskosten. Twee dagen na terugbetaling dient de koper de auto bij het bedrijf terug te brengen, zo blijkt uit de uitspraak.

Het beroep van de verkoper op waardevermindering van de auto (koper heeft de auto ongeveer een jaar lang gebruikt) werd niet gehonoreerd. De kantonrechter is van oordeel dat de verkoper niet serieus op de klachten van de koper is ingegaan en dat dient voor risico van de verkoper te komen.

Het bedrijf gaat niet in hoger beroep.