Hyundai en Kia groeien in H1 door suv’s

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De SUV's bij Hyundai en Kia spelen een belangrijke rol in de verkoop. (Foto: Shutterstock)

Hyundai en dochterbedrijf Kia maken een groei door in het eerste halfjaar. Hyundai zag de operationele winst groeien met 26 procent ten opzichte van H1 vorig jaar. De omzet groeide met 8,1 procent. Kia zag de operationele winst met 71,3 procent toenemen en de omzet met 1,2 procent. Dit melden de Zuid-Koreaanse autofabrikanten, die gisteren in de VS werden aangeklaagd in verband met mogelijke defecte airbags, in hun halfjaarverslagen.

Hyundai verkocht in het eerste halfjaar 2,13 miljoen voertuigen, een daling van 5,1 procent ten opzichte van 2018. De omzet bedroeg 50,95 biljoen Zuid-Koreaanse Won (ongeveer 39 miljard euro) een stijging van 8,1 procent. De operationele winst bedroeg 1,6 miljard euro. Ondanks de ongunstige wereldwijde economische omstandigheden zijn de omzet en winst gestegen. Die groei is volgens het bedrijf toe te schrijven aan de verbetering van de totale productmix, waarbij met name de suv’s Palisade en Santa Fe goed scoren. Ook de valuta-invloeden waren gunstig voor de autobouwer.

KIA

Bij Kia droegen de suv’s bij aan de stijging van de omzet en winst. De omzet bedroeg 26,95 biljoen Won (ongeveer 20,4 miljard euro) in H1, een stijging van 1,2 procent. De operationele winst bedroeg 1,13 biljoen Won (+71,3%). De Koreaanse dochter van Hyundai verkocht 1,35 miljoen eenheden, een daling van 2,4 procent. De verkoop daalde als gevolg van verminderde vraag in belangrijke markten. Ook heeft het bedrijf last van aanhoudende handelsgeschillen tussen de grote economische mogendheden. De verhoogde verkoop van nieuwe modellen (de suv Telluride en crossover Soul) met hogere marges en eenmalige baten, droeg bij aan een stijging van wins ten omzet. 

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Hyundai en Kia groeien in H1 door suv’s | Automotive Online

Hyundai en Kia groeien in H1 door suv’s

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De SUV's bij Hyundai en Kia spelen een belangrijke rol in de verkoop. (Foto: Shutterstock)

Hyundai en dochterbedrijf Kia maken een groei door in het eerste halfjaar. Hyundai zag de operationele winst groeien met 26 procent ten opzichte van H1 vorig jaar. De omzet groeide met 8,1 procent. Kia zag de operationele winst met 71,3 procent toenemen en de omzet met 1,2 procent. Dit melden de Zuid-Koreaanse autofabrikanten, die gisteren in de VS werden aangeklaagd in verband met mogelijke defecte airbags, in hun halfjaarverslagen.

Hyundai verkocht in het eerste halfjaar 2,13 miljoen voertuigen, een daling van 5,1 procent ten opzichte van 2018. De omzet bedroeg 50,95 biljoen Zuid-Koreaanse Won (ongeveer 39 miljard euro) een stijging van 8,1 procent. De operationele winst bedroeg 1,6 miljard euro. Ondanks de ongunstige wereldwijde economische omstandigheden zijn de omzet en winst gestegen. Die groei is volgens het bedrijf toe te schrijven aan de verbetering van de totale productmix, waarbij met name de suv’s Palisade en Santa Fe goed scoren. Ook de valuta-invloeden waren gunstig voor de autobouwer.

KIA

Bij Kia droegen de suv’s bij aan de stijging van de omzet en winst. De omzet bedroeg 26,95 biljoen Won (ongeveer 20,4 miljard euro) in H1, een stijging van 1,2 procent. De operationele winst bedroeg 1,13 biljoen Won (+71,3%). De Koreaanse dochter van Hyundai verkocht 1,35 miljoen eenheden, een daling van 2,4 procent. De verkoop daalde als gevolg van verminderde vraag in belangrijke markten. Ook heeft het bedrijf last van aanhoudende handelsgeschillen tussen de grote economische mogendheden. De verhoogde verkoop van nieuwe modellen (de suv Telluride en crossover Soul) met hogere marges en eenmalige baten, droeg bij aan een stijging van wins ten omzet. 

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.