Hyundai en Kia maken winterbanden met ingebouwde sneeuwkettingen

Sneeuwketting • Voor de nieuwe technologie hebben Hyundai en Kia een patent aangevraagd in Zuid-Korea en de Verenigde Staten.
Kim Andriessen Kim Andriessen
Sneeuwketting
(Foto: Shutterstock)

Hyundai en Kia hebben een nieuwe technologie onthuld die het mogelijk maakt om sneeuwkettingen in banden te integreren. ‘Het wordt de bestuurder zo eenvoudiger gemaakt om veilig te rijden in winterse omstandigheden.’ Dat melden de fabrikanten in een persbericht.

De sneeuwkettingband maakt gebruik van componenten die zich in het wiel bevinden. Met een druk op de knop kunnen deze componenten automatisch uitschuiven tot boven het loopvlak van het rubber. Zo fungeren ze als sneeuwketting. Hyundai en Kia benadrukken dat dit – in tegenstelling tot het omleggen van traditionele sneeuwkettingen – een eenvoudiger en minder tijdrovende activiteit is. ‘De nieuwe band bestaat uit een wiel met radiale groeven op vaste afstanden in de band, als ware het pizzapunten, met in deze groeven componenten met vormgeheugen,’ zo schrijven de fabrikanten.

Voor deze technologie hebben Hyundai en Kia een patent aangevraagd in zowel Zuid-Korea als de Verenigde Staten. De bedrijven overwegen massaproductie van de sneeuwkettingbanden, na verdere technologische ontwikkeling, duurzaamheids- en prestatietests en herzieningen van de regelgeving.

Vorige week presenteerden Hyundai en Kia al een nieuwe aandrijflijn, het Uniwheel, dat het aandrijfsysteem, inclusief motoren, in de wielen integreert. 

Hyundai en Kia maken winterbanden met ingebouwde sneeuwkettingen | Automotive Online

Hyundai en Kia maken winterbanden met ingebouwde sneeuwkettingen

Sneeuwketting • Voor de nieuwe technologie hebben Hyundai en Kia een patent aangevraagd in Zuid-Korea en de Verenigde Staten.
Kim Andriessen Kim Andriessen
Sneeuwketting
(Foto: Shutterstock)

Hyundai en Kia hebben een nieuwe technologie onthuld die het mogelijk maakt om sneeuwkettingen in banden te integreren. ‘Het wordt de bestuurder zo eenvoudiger gemaakt om veilig te rijden in winterse omstandigheden.’ Dat melden de fabrikanten in een persbericht.

De sneeuwkettingband maakt gebruik van componenten die zich in het wiel bevinden. Met een druk op de knop kunnen deze componenten automatisch uitschuiven tot boven het loopvlak van het rubber. Zo fungeren ze als sneeuwketting. Hyundai en Kia benadrukken dat dit – in tegenstelling tot het omleggen van traditionele sneeuwkettingen – een eenvoudiger en minder tijdrovende activiteit is. ‘De nieuwe band bestaat uit een wiel met radiale groeven op vaste afstanden in de band, als ware het pizzapunten, met in deze groeven componenten met vormgeheugen,’ zo schrijven de fabrikanten.

Voor deze technologie hebben Hyundai en Kia een patent aangevraagd in zowel Zuid-Korea als de Verenigde Staten. De bedrijven overwegen massaproductie van de sneeuwkettingbanden, na verdere technologische ontwikkeling, duurzaamheids- en prestatietests en herzieningen van de regelgeving.

Vorige week presenteerden Hyundai en Kia al een nieuwe aandrijflijn, het Uniwheel, dat het aandrijfsysteem, inclusief motoren, in de wielen integreert.