Auto-industrie kent lastig eerste kwartaal

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Bijna alle fabrikanten zagen de omzet dalen. (Foto: Shutterstock)

De omzet van Daimler daalde met 4 procent tot 39,7 miljard euro. De winst daalde met 13 procent tot 2,1 miljard euro. Bodo Uebber, verantwoordelijk voor Finance & Controlling en Daimler Financial Services, constateert een zwakke start van het jaar. “We hebben in alle automobieldivisies te maken met talrijke uitdagingen in de gehele waardeketen. Dat heeft een negatieve uitwerking gehad op de afzet en de opbrengst. Vooral hoge voorraadposities en tekorten in de toelevering drukken het resultaat.” Lees hier de column van Wim Oude Weernink over de problemen waar de Duitse industrie mee worstelt.

Bij Volvo steeg de omzet naar 5,9 miljard euro (+10,7%) maar daalde de winst met 19,3 procent naar 274 miljoen euro. “Vergeleken met vorig jaar zijn het de hogere importtarieven en prijsdruk die in veel markten zorgen voor minder goede resultaten”, zegt ceo Hakan Samuelsson. Hij verwacht geen verbetering in de rest van het jaar.

Tesla meldde gisteren al een recordverlies.

Groupe PSA zag de omzet licht dalen tot 17,9 miljard euro (-1,8%). Over het resultaat doet het bedrijf geen uitspraken. PSA geeft aan dat het in Europa een stabiel resultaat verwacht in 2019. In China en Latijns-Amerika wordt rekening gehouden met tussen de 2 en 4 procent krimp. Alleen Rusland onttrekt zich aan de malaise; daar wordt 5 procent groei verwacht.

Ford Europa

Ford rapporteert dat de winst van het gehele concern 34 procent daalde door eenmalige lasten. De winst kwam uit op 1,03 miljard euro. Opvallend zijn de goede cijfers voor Europa. Daar werd het negatieve resultaat van 55,7 miljoen euro uit Q1 van vorig jaar omgezet in een winst van 51 miljoen euro. Over geheel 2018 maakte Ford Europa vorig jaar 357 miljoen euro verlies. Automotive News citeert Ford-cfo Bob Shanks die aangenaam verrast is door de cijfers. Ook maakte Ford bekend een half miljard te investeren in EV-startup Rivian.

Renault tenslotte zag de omzet met 4,8 procent dalen tot 12,5 miljard euro. Voor heel 2019 gaat het bedrijf uit van een krimp van 1,6 procent, ervan uitgaande dat een harde Brexit wordt voorkomen. Net als andere fabrikanten stelt Renault last te hebben van wisselkoers-effecten. Hoe groot dat effect is op het resultaat, vermeldt de fabrikant niet.

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Auto-industrie kent lastig eerste kwartaal | Automotive Online

Auto-industrie kent lastig eerste kwartaal

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Bijna alle fabrikanten zagen de omzet dalen. (Foto: Shutterstock)

De omzet van Daimler daalde met 4 procent tot 39,7 miljard euro. De winst daalde met 13 procent tot 2,1 miljard euro. Bodo Uebber, verantwoordelijk voor Finance & Controlling en Daimler Financial Services, constateert een zwakke start van het jaar. “We hebben in alle automobieldivisies te maken met talrijke uitdagingen in de gehele waardeketen. Dat heeft een negatieve uitwerking gehad op de afzet en de opbrengst. Vooral hoge voorraadposities en tekorten in de toelevering drukken het resultaat.” Lees hier de column van Wim Oude Weernink over de problemen waar de Duitse industrie mee worstelt.

Bij Volvo steeg de omzet naar 5,9 miljard euro (+10,7%) maar daalde de winst met 19,3 procent naar 274 miljoen euro. “Vergeleken met vorig jaar zijn het de hogere importtarieven en prijsdruk die in veel markten zorgen voor minder goede resultaten”, zegt ceo Hakan Samuelsson. Hij verwacht geen verbetering in de rest van het jaar.

Tesla meldde gisteren al een recordverlies.

Groupe PSA zag de omzet licht dalen tot 17,9 miljard euro (-1,8%). Over het resultaat doet het bedrijf geen uitspraken. PSA geeft aan dat het in Europa een stabiel resultaat verwacht in 2019. In China en Latijns-Amerika wordt rekening gehouden met tussen de 2 en 4 procent krimp. Alleen Rusland onttrekt zich aan de malaise; daar wordt 5 procent groei verwacht.

Ford Europa

Ford rapporteert dat de winst van het gehele concern 34 procent daalde door eenmalige lasten. De winst kwam uit op 1,03 miljard euro. Opvallend zijn de goede cijfers voor Europa. Daar werd het negatieve resultaat van 55,7 miljoen euro uit Q1 van vorig jaar omgezet in een winst van 51 miljoen euro. Over geheel 2018 maakte Ford Europa vorig jaar 357 miljoen euro verlies. Automotive News citeert Ford-cfo Bob Shanks die aangenaam verrast is door de cijfers. Ook maakte Ford bekend een half miljard te investeren in EV-startup Rivian.

Renault tenslotte zag de omzet met 4,8 procent dalen tot 12,5 miljard euro. Voor heel 2019 gaat het bedrijf uit van een krimp van 1,6 procent, ervan uitgaande dat een harde Brexit wordt voorkomen. Net als andere fabrikanten stelt Renault last te hebben van wisselkoers-effecten. Hoe groot dat effect is op het resultaat, vermeldt de fabrikant niet.

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.