‘Helft Fiat-modellen in 2022 als EV verkrijgbaar’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De Fiat 500e.

Marchionne, die in 2019 stopt als ceo van Fiat, liet in een gesprek met journalisten en analisten weten dat de wereldwijde emissieschandalen een grote rol spelen bij deze koerswijziging. Ook stelt hij dat de toekomst van vooral de dieselmotor onder grote druk staat, meerdere landen hebben al bekend gemaakt om conventioneel aangedreven voertuigen te gaan verbieden. 

Volgens Autonews Europe ziet Marchionne wel problemen ontstaan, zo zijn de productiekosten van een EV nog steeds erg hoog. “Deze kosten worden niet snel lager en dus zullen we een prijsstijging zien, gevolgd door een lagere afzet van auto’s”, aldus de topman. FCA gaat niet zelf elektrische aandrijvingen ontwikkelen.

De hoge kosten zijn een reden dat FCA eerst het duurdere Maserati zowel als hybride en als EV gaat leveren. Maserati moet gaan concurreren met Tesla. 

FCA verkocht in 2014 in de VS een volledig elektrische Fiat 500 – die inmiddels steeds vaker door Nederlandse bedrijven geïmporteerd wordt – waarvan Marchionne ooit consumenten afraadde er een te kopen omdat ‘ieder verkocht model Fiat duizenden euro’s kost.’

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Helft Fiat-modellen in 2022 als EV verkrijgbaar’ | Automotive Online

‘Helft Fiat-modellen in 2022 als EV verkrijgbaar’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De Fiat 500e.

Marchionne, die in 2019 stopt als ceo van Fiat, liet in een gesprek met journalisten en analisten weten dat de wereldwijde emissieschandalen een grote rol spelen bij deze koerswijziging. Ook stelt hij dat de toekomst van vooral de dieselmotor onder grote druk staat, meerdere landen hebben al bekend gemaakt om conventioneel aangedreven voertuigen te gaan verbieden. 

Volgens Autonews Europe ziet Marchionne wel problemen ontstaan, zo zijn de productiekosten van een EV nog steeds erg hoog. “Deze kosten worden niet snel lager en dus zullen we een prijsstijging zien, gevolgd door een lagere afzet van auto’s”, aldus de topman. FCA gaat niet zelf elektrische aandrijvingen ontwikkelen.

De hoge kosten zijn een reden dat FCA eerst het duurdere Maserati zowel als hybride en als EV gaat leveren. Maserati moet gaan concurreren met Tesla. 

FCA verkocht in 2014 in de VS een volledig elektrische Fiat 500 – die inmiddels steeds vaker door Nederlandse bedrijven geïmporteerd wordt – waarvan Marchionne ooit consumenten afraadde er een te kopen omdat ‘ieder verkocht model Fiat duizenden euro’s kost.’

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.