Volvo ceo hekelt Duitse weerstand ICE-verbod

Volvo • Het is volgens Rowan nu niet het moment om terug te krabbelen.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
Jim Rowan. (Foto: Volvo)

Jim Rowan, ceo van Volvo Cars, haalt in een LinkedIn-post hard uit naar Duitsland en andere landen die het verkoopverbod op brandstof auto’s in 2035 ter discussie willen stellen.

Na goedkeuring van het verkoopverbod door het Europees Parlement, moesten alleen de lidstaten begin maart nog goedkeuring geven. Dit is is de meeste gevallen een formaliteit, maar vlak voor de stemming zetten onder andere Duitsland en Italië vraagtekens bij de doelstelling. De landen zeggen te willen wachten op de komst van e-fuels, terwijl zij daarbij erkennen dat die peperduur zijn en nog erg inefficiënt.

“Het is nu niet het moment om terug te krabbelen en wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelstellingen voor onze industrie te blokkeren. Het is nu niet het moment om binnenlandse politieke belangen boven de gezondheid en het welzijn van onze planeet en EU-burgers, en zelfs van toekomstige generaties, te stellen. Het is nu tijd voor een sterk, doortastend en progressief beleid en leiderschap”, aldus Rowan in de post.

Volvo is in Europa een voorloper in emissieloos rijden. De Zweedse autofabrikant, eigendom van het Chinese Geely, brengt vanaf 2030 geen auto’s met een verbrandingsmotor op de markt. Ook wil de autobouwer in 2040 het hele productieproces klimaatneutraal hebben.

“Wij zijn ons bewust van onze verplichting om de planeet te helpen beschermen. Wij roepen de regeringen van de EU op om te laten zien dat zij dat ook zijn”, sluit Rowan af.

Volvo ceo hekelt Duitse weerstand ICE-verbod | Automotive Online

Volvo ceo hekelt Duitse weerstand ICE-verbod

Volvo • Het is volgens Rowan nu niet het moment om terug te krabbelen.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
Jim Rowan. (Foto: Volvo)

Jim Rowan, ceo van Volvo Cars, haalt in een LinkedIn-post hard uit naar Duitsland en andere landen die het verkoopverbod op brandstof auto’s in 2035 ter discussie willen stellen.

Na goedkeuring van het verkoopverbod door het Europees Parlement, moesten alleen de lidstaten begin maart nog goedkeuring geven. Dit is is de meeste gevallen een formaliteit, maar vlak voor de stemming zetten onder andere Duitsland en Italië vraagtekens bij de doelstelling. De landen zeggen te willen wachten op de komst van e-fuels, terwijl zij daarbij erkennen dat die peperduur zijn en nog erg inefficiënt.

“Het is nu niet het moment om terug te krabbelen en wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelstellingen voor onze industrie te blokkeren. Het is nu niet het moment om binnenlandse politieke belangen boven de gezondheid en het welzijn van onze planeet en EU-burgers, en zelfs van toekomstige generaties, te stellen. Het is nu tijd voor een sterk, doortastend en progressief beleid en leiderschap”, aldus Rowan in de post.

Volvo is in Europa een voorloper in emissieloos rijden. De Zweedse autofabrikant, eigendom van het Chinese Geely, brengt vanaf 2030 geen auto’s met een verbrandingsmotor op de markt. Ook wil de autobouwer in 2040 het hele productieproces klimaatneutraal hebben.

“Wij zijn ons bewust van onze verplichting om de planeet te helpen beschermen. Wij roepen de regeringen van de EU op om te laten zien dat zij dat ook zijn”, sluit Rowan af.