Volvo bouwt vanaf 2030 alleen nog EV’s

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De volledig elektrische Volvo XC40 Recharge (foto: Volvo)

Volvo bouwt vanaf 2030 wereldwijd alleen nog volledig elektrisch aangedreven auto’s. Dat maakt de Zweedse autofabrikant vandaag bekend. Tegelijk maakt Volvo bekend dat alle elektrische modellen enkel online worden verkocht. Dit geldt zowel voor de EV’s van Volvo als van Polestar, het sportieve elektrische merk van Volvo. Ook hybrides worden vanaf 2030 niet meer verkocht. Volvo wil in 2040 100 procent klimaatneutraal opereren. 

De toekomst is elektrisch

“Om succesvol te blijven, hebben we winstgevende groei nodig. Dus in plaats van te investeren in een krimpende onderneming, kiezen we ervoor om te investeren in de toekomst: elektrisch en online”, stelt Håkan Samuelsson, ceo van Volvo. “We leggen de focus volledig op het snelgroeiende premium elektrische segment.”

Volvo lanceerde vorig jaar zijn eerste volledig elektrische auto, de XC40 Recharge. De komende jaren zullen er meerdere volgen. Volvo wil dat in 2025 de helft van zijn wereldwijde verkoop bestaat uit volledig elektrische auto’s. Deze worden ontwikkeld in nauwe samenwerking met Geely, het Chinese moederbedrijf van Volvo.

Volvo is niet het eerste merk dat aankondigt de verbrandingsmotor in de ban te doen. Zo kondigde Jaguar vorige maand aan vanaf 2025 enkel nog EV’s te bouwen.

Online only  

De verkoop van EV’s vindt enkel online plaats, meldt Volvo. Het merk gaat flink investeren in online verkoopkanalen en daarbij de complexiteit van het productaanbod drastisch verminderen. Voor de EV’s gaat Volvo werken met transparante en vaste prijzen. “De toekomst van Volvo Cars wordt bepaald door drie pijlers: elektrisch, online en groei”, stelt Lex Kerssemakers, hoofd van de wereldwijde commerciële activiteiten. 

Vorig jaar kromp het aantal Nederlandse salesvestigingen van Volvo van 87 naar 56, bleek uit een inventarisatie door Automotive.

De dealers worden niet helemaal vergeten. De retailpartners blijven “een cruciaal onderdeel van de klantervaring en verantwoordelijk voor een scala aan belangrijke diensten, zoals het verkopen, voorbereiden, afleveren en onderhouden van auto’s”, meldt Volvo.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Volvo bouwt vanaf 2030 alleen nog EV’s | Automotive Online

Volvo bouwt vanaf 2030 alleen nog EV’s

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De volledig elektrische Volvo XC40 Recharge (foto: Volvo)

Volvo bouwt vanaf 2030 wereldwijd alleen nog volledig elektrisch aangedreven auto’s. Dat maakt de Zweedse autofabrikant vandaag bekend. Tegelijk maakt Volvo bekend dat alle elektrische modellen enkel online worden verkocht. Dit geldt zowel voor de EV’s van Volvo als van Polestar, het sportieve elektrische merk van Volvo. Ook hybrides worden vanaf 2030 niet meer verkocht. Volvo wil in 2040 100 procent klimaatneutraal opereren. 

De toekomst is elektrisch

“Om succesvol te blijven, hebben we winstgevende groei nodig. Dus in plaats van te investeren in een krimpende onderneming, kiezen we ervoor om te investeren in de toekomst: elektrisch en online”, stelt Håkan Samuelsson, ceo van Volvo. “We leggen de focus volledig op het snelgroeiende premium elektrische segment.”

Volvo lanceerde vorig jaar zijn eerste volledig elektrische auto, de XC40 Recharge. De komende jaren zullen er meerdere volgen. Volvo wil dat in 2025 de helft van zijn wereldwijde verkoop bestaat uit volledig elektrische auto’s. Deze worden ontwikkeld in nauwe samenwerking met Geely, het Chinese moederbedrijf van Volvo.

Volvo is niet het eerste merk dat aankondigt de verbrandingsmotor in de ban te doen. Zo kondigde Jaguar vorige maand aan vanaf 2025 enkel nog EV’s te bouwen.

Online only  

De verkoop van EV’s vindt enkel online plaats, meldt Volvo. Het merk gaat flink investeren in online verkoopkanalen en daarbij de complexiteit van het productaanbod drastisch verminderen. Voor de EV’s gaat Volvo werken met transparante en vaste prijzen. “De toekomst van Volvo Cars wordt bepaald door drie pijlers: elektrisch, online en groei”, stelt Lex Kerssemakers, hoofd van de wereldwijde commerciële activiteiten. 

Vorig jaar kromp het aantal Nederlandse salesvestigingen van Volvo van 87 naar 56, bleek uit een inventarisatie door Automotive.

De dealers worden niet helemaal vergeten. De retailpartners blijven “een cruciaal onderdeel van de klantervaring en verantwoordelijk voor een scala aan belangrijke diensten, zoals het verkopen, voorbereiden, afleveren en onderhouden van auto’s”, meldt Volvo.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.