Om de 60 km een laadpaal langs Europese snelwegen

EU • Ook moet betalen aan de paal toegankelijker en transparanter worden.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Nieuwe en gerenoveerde laadpalen moeten klaar worden gemaakt voor smart charging (Foto: Shutterstock)

De Europese Unie heeft een deal bereikt over een voorstel waarin staat dat het aantal laadpalen langs de Europese snelwegen omhoog moet. In 2030 moeten langs alle Europese snelwegen om de 60 kilometer openbare laadstations beschikbaar zijn.

Daarnaast moeten nieuwe en gerenoveerde laadpalen klaar worden gemaakt voor smart charging en moet betalen aan de paal toegankelijker en transparanter, bijvoorbeeld met bankpas, creditcard of laadpasje waarbij de prijsberekening duidelijker wordt weergegeven.

Het voorstel maakt deel uit van het ‘Fit-For-55’- pakket en bevat allerlei maatregelen voor de uitrol van Europese infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (Alternative Fuels Infrastructure Regulation, AFIR) voor zowel wegvervoer als scheep- en luchtvaart. Ook biedt de deal handvatten voor veilig laden, zoals met een noodknop bij de laadpaal die direct in contact staat met de lokale hulpdiensten.

Hiermee wordt invulling gegeven aan de Green Deal en de Europese Klimaatwet. Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD), medeonderhandelaar op dit dossier, is blij met het resultaat. “Door in te zetten op schone brandstoffen en bijbehorende infrastructuur, stimuleren we deze ontwikkeling in Europa. Deze deal betekent een mijlpaal voor meer laadpalen langs de Europese snelwegen.”

Verkoopverbod brandstofauto’s

Ondertussen zijn de EU  en Duitsland het eindelijk eens over het verkoopverbod op brandstofmotoren. Vanaf 2035 mogen er in de Europese Unie nog steeds nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor worden verkocht. De voorwaarde is dat ze uitsluitend op CO₂-neutrale, synthetische brandstof kunnen rijden.

Om de 60 km een laadpaal langs Europese snelwegen | Automotive Online

Om de 60 km een laadpaal langs Europese snelwegen

EU • Ook moet betalen aan de paal toegankelijker en transparanter worden.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Nieuwe en gerenoveerde laadpalen moeten klaar worden gemaakt voor smart charging (Foto: Shutterstock)

De Europese Unie heeft een deal bereikt over een voorstel waarin staat dat het aantal laadpalen langs de Europese snelwegen omhoog moet. In 2030 moeten langs alle Europese snelwegen om de 60 kilometer openbare laadstations beschikbaar zijn.

Daarnaast moeten nieuwe en gerenoveerde laadpalen klaar worden gemaakt voor smart charging en moet betalen aan de paal toegankelijker en transparanter, bijvoorbeeld met bankpas, creditcard of laadpasje waarbij de prijsberekening duidelijker wordt weergegeven.

Het voorstel maakt deel uit van het ‘Fit-For-55’- pakket en bevat allerlei maatregelen voor de uitrol van Europese infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (Alternative Fuels Infrastructure Regulation, AFIR) voor zowel wegvervoer als scheep- en luchtvaart. Ook biedt de deal handvatten voor veilig laden, zoals met een noodknop bij de laadpaal die direct in contact staat met de lokale hulpdiensten.

Hiermee wordt invulling gegeven aan de Green Deal en de Europese Klimaatwet. Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD), medeonderhandelaar op dit dossier, is blij met het resultaat. “Door in te zetten op schone brandstoffen en bijbehorende infrastructuur, stimuleren we deze ontwikkeling in Europa. Deze deal betekent een mijlpaal voor meer laadpalen langs de Europese snelwegen.”

Verkoopverbod brandstofauto’s

Ondertussen zijn de EU  en Duitsland het eindelijk eens over het verkoopverbod op brandstofmotoren. Vanaf 2035 mogen er in de Europese Unie nog steeds nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor worden verkocht. De voorwaarde is dat ze uitsluitend op CO₂-neutrale, synthetische brandstof kunnen rijden.