‘Politiek zal overname Mercedes door Chinezen tegenhouden’

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Zo'n twintig procent van de aandelen van Mercedes is in handen van Chinese investeerders. (Foto: Shutterstock) (Foto: Shutterstock)

Mochten Chinese bedrijven plannen hebben om het Duitse Mercedes-Benz over te nemen, dan kan er een streep door die ambities. Dit zeggen Winfried Kretschmann, Bundesminister van Baden-Württemberg en Mercedes-ceo Ola Källenius in een gezamenlijk interview in Handelsblatt.

China breidt zijn invloed in Europa al meer dan twee decennia uit door middel van investeringen en infrastructuurprojecten. Momenteel hebben Chinese aandeelhouders gezamenlijk bijna twintig procent van de aandelen in het Duitse bedrijf in handen, zo meldt Automobilwoche. Het Chinese staatsbedrijf BAIC Group is de grootste individuele aandeelhouder van Mercedes, met 9,98 procent van de aandelen. Geely-voorman Eric Li heeft een aandelenbelang van 9,69 procent.

Eerder sprak ook het Duitse ministerie van Economische Zaken zorgen uit over het groeiende Chinese belang in het bedrijf.

Kuka-fout

In het interview in Handelsblatt trekt Kretschmann nu een rode lijn: de autofabrikant Mercedes-Benz moet Duits blijven. Daarbij wordt de overname van robotfabrikant Kuka genoemd als voorbeeld van hoe het niet moet.

In 2016 veroorzaakte de verkoop van de Duitse robotfabrikant Kuka aan het Chinese Midea een politieke storm in Duitsland. Een soortgelijke “fout” als die met Kuka “zal niet worden herhaald,” zei de Duitse politicus. “De Duitse wet op de buitenlandse handel en betalingen is aangescherpt sinds de overname van Kuka.”

Een scenario waarin de twee Chinese Mercedes-grootaandeelhouders Baic en de investeringsmaatschappij Tenaciou3 van Geely-oprichter Eric Li een blokkerende minderheid bij Mercedes zouden krijgen, wordt dan ook uitgesloten. “Dit zouden we niet toestaan,” zegt Kretschmann.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

‘Politiek zal overname Mercedes door Chinezen tegenhouden’ | Automotive Online

‘Politiek zal overname Mercedes door Chinezen tegenhouden’

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Zo'n twintig procent van de aandelen van Mercedes is in handen van Chinese investeerders. (Foto: Shutterstock) (Foto: Shutterstock)

Mochten Chinese bedrijven plannen hebben om het Duitse Mercedes-Benz over te nemen, dan kan er een streep door die ambities. Dit zeggen Winfried Kretschmann, Bundesminister van Baden-Württemberg en Mercedes-ceo Ola Källenius in een gezamenlijk interview in Handelsblatt.

China breidt zijn invloed in Europa al meer dan twee decennia uit door middel van investeringen en infrastructuurprojecten. Momenteel hebben Chinese aandeelhouders gezamenlijk bijna twintig procent van de aandelen in het Duitse bedrijf in handen, zo meldt Automobilwoche. Het Chinese staatsbedrijf BAIC Group is de grootste individuele aandeelhouder van Mercedes, met 9,98 procent van de aandelen. Geely-voorman Eric Li heeft een aandelenbelang van 9,69 procent.

Eerder sprak ook het Duitse ministerie van Economische Zaken zorgen uit over het groeiende Chinese belang in het bedrijf.

Kuka-fout

In het interview in Handelsblatt trekt Kretschmann nu een rode lijn: de autofabrikant Mercedes-Benz moet Duits blijven. Daarbij wordt de overname van robotfabrikant Kuka genoemd als voorbeeld van hoe het niet moet.

In 2016 veroorzaakte de verkoop van de Duitse robotfabrikant Kuka aan het Chinese Midea een politieke storm in Duitsland. Een soortgelijke “fout” als die met Kuka “zal niet worden herhaald,” zei de Duitse politicus. “De Duitse wet op de buitenlandse handel en betalingen is aangescherpt sinds de overname van Kuka.”

Een scenario waarin de twee Chinese Mercedes-grootaandeelhouders Baic en de investeringsmaatschappij Tenaciou3 van Geely-oprichter Eric Li een blokkerende minderheid bij Mercedes zouden krijgen, wordt dan ook uitgesloten. “Dit zouden we niet toestaan,” zegt Kretschmann.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.