Winst VDL keldert door einde autoproductie Nedcar en busproblemen

VDL • Alles bij elkaar was er bij VDL vorig jaar wel sprake van een recordomzet. Het concern rekent voor 2024 op een omzetdaling.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Shutterstock)

De winst van industrieconcern VDL is vorig jaar fors gedaald door kosten rond het afbouwen van de autoproductie in de Limburgse autofabriek VDL Nedcar. Ook zag het bedrijf, met hoofdkantoor in Eindhoven, de verkopen van zijn bussentak flink afnemen door vertragingen van leveringen en door materiaaltekorten.

Onder de streep hield VDL zo’n 82 miljoen euro over, terwijl een jaar eerder nog 298 miljoen euro winst in de boeken stond. De autofabriek in Born maakte de laatste jaren Mini’s voor BMW, maar die autofabrikant heeft dit contract per maart dit jaar opgezegd. VDL heeft daardoor duizenden medewerkers ontslag aangezegd, wat voor de onderneming veel kosten met zich meebracht.

Bussenproductie

Bij de bussenproductie is VDL niet de enige fabrikant die moeilijkheden ondervindt. Onlangs meldde maker van elektrische bussen Ebusco uit Deurne ook al teleurstellende resultaten. De Belgische branchegenoot Van Hool staat zelfs op de rand van faillissement en heeft dringend geld nodig. Volgens Belgische media zou VDL samen met de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull geïnteresseerd zijn om een deel van Van Hool over te nemen, maar VDL wilde dat eerder nog niet bevestigen.

Een andere potentiële investeerder zag op een gegeven moment iets in VDL, maar haakte volgens verschillende media toch af.

Recordomzet

Alles bij elkaar was er bij VDL vorig jaar wel sprake van een recordomzet. De opbrengsten groeiden met 10 procent naar bijna 6,4 miljard euro. VDL-toeleverbedrijven deden bijvoorbeeld goede zaken op het gebied van mechanica, elektronica en software. “Doordat in het jaar 2023 veel is goed gegaan, zijn we uitgekomen op een historisch hoge omzet”, verklaart president-directeur Willem van der Leegte.

De situatie bij VDL Nedcar en de bussentak trekt volgens hem evenwel “een zware wissel” op het resultaat. “Hierdoor zetten we alle zeilen bij om de investeringen op peil te kunnen houden die door onze klanten in andere activiteiten worden gevraagd.”

Omzetdaling in 2024

Het concern, dat in Nederland en andere landen in totaal zo’n vijftienduizend medewerkers telt, rekent voor 2024 op een omzetdaling. Dat komt vooral door het wegvallen van opbrengsten bij VDL Nedcar. De verwachting is wel dat het resultaat “iets” zal herstellen.

Momenteel werken er nog ongeveer 450 werknemers bij VDL Nedcar. Hoeveel van hen kunnen blijven is nog onduidelijk. Het bedrijf voert individuele gesprekken over hun toekomst.

In februari rolden de laatste auto’s van de band.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Winst VDL keldert door einde autoproductie Nedcar en busproblemen | Automotive Online

Winst VDL keldert door einde autoproductie Nedcar en busproblemen

VDL • Alles bij elkaar was er bij VDL vorig jaar wel sprake van een recordomzet. Het concern rekent voor 2024 op een omzetdaling.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Shutterstock)

De winst van industrieconcern VDL is vorig jaar fors gedaald door kosten rond het afbouwen van de autoproductie in de Limburgse autofabriek VDL Nedcar. Ook zag het bedrijf, met hoofdkantoor in Eindhoven, de verkopen van zijn bussentak flink afnemen door vertragingen van leveringen en door materiaaltekorten.

Onder de streep hield VDL zo’n 82 miljoen euro over, terwijl een jaar eerder nog 298 miljoen euro winst in de boeken stond. De autofabriek in Born maakte de laatste jaren Mini’s voor BMW, maar die autofabrikant heeft dit contract per maart dit jaar opgezegd. VDL heeft daardoor duizenden medewerkers ontslag aangezegd, wat voor de onderneming veel kosten met zich meebracht.

Bussenproductie

Bij de bussenproductie is VDL niet de enige fabrikant die moeilijkheden ondervindt. Onlangs meldde maker van elektrische bussen Ebusco uit Deurne ook al teleurstellende resultaten. De Belgische branchegenoot Van Hool staat zelfs op de rand van faillissement en heeft dringend geld nodig. Volgens Belgische media zou VDL samen met de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull geïnteresseerd zijn om een deel van Van Hool over te nemen, maar VDL wilde dat eerder nog niet bevestigen.

Een andere potentiële investeerder zag op een gegeven moment iets in VDL, maar haakte volgens verschillende media toch af.

Recordomzet

Alles bij elkaar was er bij VDL vorig jaar wel sprake van een recordomzet. De opbrengsten groeiden met 10 procent naar bijna 6,4 miljard euro. VDL-toeleverbedrijven deden bijvoorbeeld goede zaken op het gebied van mechanica, elektronica en software. “Doordat in het jaar 2023 veel is goed gegaan, zijn we uitgekomen op een historisch hoge omzet”, verklaart president-directeur Willem van der Leegte.

De situatie bij VDL Nedcar en de bussentak trekt volgens hem evenwel “een zware wissel” op het resultaat. “Hierdoor zetten we alle zeilen bij om de investeringen op peil te kunnen houden die door onze klanten in andere activiteiten worden gevraagd.”

Omzetdaling in 2024

Het concern, dat in Nederland en andere landen in totaal zo’n vijftienduizend medewerkers telt, rekent voor 2024 op een omzetdaling. Dat komt vooral door het wegvallen van opbrengsten bij VDL Nedcar. De verwachting is wel dat het resultaat “iets” zal herstellen.

Momenteel werken er nog ongeveer 450 werknemers bij VDL Nedcar. Hoeveel van hen kunnen blijven is nog onduidelijk. Het bedrijf voert individuele gesprekken over hun toekomst.

In februari rolden de laatste auto’s van de band.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.