Europees Parlement: verbod ICE vanaf 2035

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Nieuwverkoop van auto's met verbrandingsmotor zal effectief per 2035 worden verboden. (Foto: Shutterstock)

De milieucommissie van het Europees Parlement heeft ingestemd met een wetsvoorstel waarmee de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035 feitelijk wordt verboden. De commissie stemde tegen een voorstel voor strengere doelstellingen om de CO2-uitstoot van auto’s al binnen dit decennium al verder te verlagen.

Eerder werd al bekend dat ook Duitsland het voorstel zou steunen.

Met de komst van de Europese klimaatwet heeft de Europese Unie zich ten doel gesteld om de CO2-uitstoot met 55 procent te reduceren ten opzichte van 1990. De regels maken het effectief onmogelijk om nieuwe voertuigen op fossiele brandstof te verkopen in het 27-landenblok.

“Met CO2-normen scheppen we duidelijkheid voor de auto-industrie en stimuleren we innovatie en investeringen voor autofabrikanten”, zegt VVD’er Jan Huitema, hoofdonderhandelaar van het beleid in een persbericht, eraan toevoegend dat elektrisch rijden goedkoper moet worden.

Het hele Europees Parlement stemt de komende maanden over de CO2-voorstellen voor auto’s, waarna politici en EU-landen moeten onderhandelen over de definitieve regels.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Europees Parlement: verbod ICE vanaf 2035 | Automotive Online

Europees Parlement: verbod ICE vanaf 2035

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Nieuwverkoop van auto's met verbrandingsmotor zal effectief per 2035 worden verboden. (Foto: Shutterstock)

De milieucommissie van het Europees Parlement heeft ingestemd met een wetsvoorstel waarmee de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035 feitelijk wordt verboden. De commissie stemde tegen een voorstel voor strengere doelstellingen om de CO2-uitstoot van auto’s al binnen dit decennium al verder te verlagen.

Eerder werd al bekend dat ook Duitsland het voorstel zou steunen.

Met de komst van de Europese klimaatwet heeft de Europese Unie zich ten doel gesteld om de CO2-uitstoot met 55 procent te reduceren ten opzichte van 1990. De regels maken het effectief onmogelijk om nieuwe voertuigen op fossiele brandstof te verkopen in het 27-landenblok.

“Met CO2-normen scheppen we duidelijkheid voor de auto-industrie en stimuleren we innovatie en investeringen voor autofabrikanten”, zegt VVD’er Jan Huitema, hoofdonderhandelaar van het beleid in een persbericht, eraan toevoegend dat elektrisch rijden goedkoper moet worden.

Het hele Europees Parlement stemt de komende maanden over de CO2-voorstellen voor auto’s, waarna politici en EU-landen moeten onderhandelen over de definitieve regels.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.