Nasleep Daihatsu-affaire drukt winst Toyota

Toyota • De operationele winst zou met ruim 20 procent dalen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Toyota_modellen_veiligheidstesten_Daihatsu
(Foto: Shutterstock)

Autofabrikant Toyota is somberder over zijn winst in het lopende boekjaar. Het Japanse concern kampt met de nasleep van een schandaal bij dochterbedrijf Daihatsu, waar veiligheidstesten jarenlang gemanipuleerd werden. Daardoor moest Toyota ook zijn productiedoelen voor de komende tijd verlagen. Dat meldt het ANP.

Voor het lopende boekjaar, dat in maart 2025 eindigt, rekent Toyota op een operationele winst van 4.300 miljard yen (25,8 miljard euro). In het vorige boekjaar wist ’s werelds grootste autofabrikant dit resultaat nog bijna te verdubbelen tot bijna 5.353 miljard yen (32,2 miljard euro), mede dankzij goede verkopen van hybride auto’s.

Toyota zegt dat de lagere winst ook het gevolg is van investeringen in elektrische voertuigen. Daarnaast gaat meer geld op aan het aantrekken van voldoende personeel.

Als uitvinder van de Prius verwachtte de hele autowereld dat Toyota ook snel met elektrische auto’s zou komen. Maar die kwamen lang helemaal niet. Toyota kiest zijn eigen koers, concludeert AM-freelancer en technisch consultant Peter Paul Keizer.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Nasleep Daihatsu-affaire drukt winst Toyota | Automotive Online

Nasleep Daihatsu-affaire drukt winst Toyota

Toyota • De operationele winst zou met ruim 20 procent dalen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Toyota_modellen_veiligheidstesten_Daihatsu
(Foto: Shutterstock)

Autofabrikant Toyota is somberder over zijn winst in het lopende boekjaar. Het Japanse concern kampt met de nasleep van een schandaal bij dochterbedrijf Daihatsu, waar veiligheidstesten jarenlang gemanipuleerd werden. Daardoor moest Toyota ook zijn productiedoelen voor de komende tijd verlagen. Dat meldt het ANP.

Voor het lopende boekjaar, dat in maart 2025 eindigt, rekent Toyota op een operationele winst van 4.300 miljard yen (25,8 miljard euro). In het vorige boekjaar wist ’s werelds grootste autofabrikant dit resultaat nog bijna te verdubbelen tot bijna 5.353 miljard yen (32,2 miljard euro), mede dankzij goede verkopen van hybride auto’s.

Toyota zegt dat de lagere winst ook het gevolg is van investeringen in elektrische voertuigen. Daarnaast gaat meer geld op aan het aantrekken van voldoende personeel.

Als uitvinder van de Prius verwachtte de hele autowereld dat Toyota ook snel met elektrische auto’s zou komen. Maar die kwamen lang helemaal niet. Toyota kiest zijn eigen koers, concludeert AM-freelancer en technisch consultant Peter Paul Keizer.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.