Hyundai en Kia schroeven 2022-prognose op
Hyundai Motor Company (HMC) en dochterbedrijf Kia mikken dit jaar op de verkoop van 7,47 miljoen personenauto’s, 12 procent meer dan vorig jaar toen de fabrikanten gezamenlijk 6,67 miljoen auto’s wereldwijd verkochten. Dat melden beide bedrijven vandaag.
De 2020-verkoop lag 3,7 procent onder de oorspronkelijke prognose voor afgelopen jaar. Er werden 3,89 miljoen Hyundai’s en 2,78 miljoen Kia’s verkocht.
Dat de doelstelling niet gehaald werd ligt volgens het concern aan leveringsproblemen door het mondiale chiptekort. Om minder afhankelijk te zijn van chipmakers wil Hyundai zelf halfgeleiders produceren.
Uitbreiden
Hoewel het tekort aan semiconductors voorlopig nog niet is opgelost, verwacht HMC zijn marktaandeel te kunnen vergroten in 2022. “Wij willen ons wereldwijde marktaandeel uitbreiden door onze vraag en het aanbod van chips te stabiliseren”, zegt een woordvoerder van het concern tegen vakblad Automotive News Europe. “Dat doen wij met aanpassingen aan onze voertuigen en productieschema’s en de uitbreiding van ons gamma aan elektrische auto’s.” In Nederland greep Kia net naast de koppositie.