RDW gaat alle emissiecertificaten vanaf 2009 opnieuw beoordelen

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De RDW is opnieuw alle afgegeven emissiecertificaten aan het controleren. (Foto: Shutterstock)

De RDW heeft besloten om alle emissiecertificaten die sinds 2009 zijn uitgegeven, nog een keer te controleren. Dat bevestigt Thierry van Twist, woordvoerder van de RDW, aan Automotive.

Het gaat volgens de RDW om het opnieuw checken van alle uitgegeven emissiecertificaten voor de gehele Euro 5-vloot en de helft van Euro 6-vloot. De controle is het gevolg van de uitspraak van het Europese Hof van Justitie eind vorig jaar toen bleek dat de interpretatie van Europese emissiewetgeving die in Europa tot dan toe werd gehanteerd, onjuist was. Door de uitspraak zijn de kaders rondom het gebruik van manipulatie-instrumenten verder aangescherpt.

Eerste stap

De RDW zegt net te zijn gestart met de controle van de certificaten waarbij wordt gekeken hoe de emissiefilters zich gedragen en of de certificaten terecht zijn afgegeven. “We zitten in de eerste onderzoeksfase waarbij het gaat om een papieren exercitie. Dat is de eerste stap. Het controleren van alle documentatie is een enorme klus. Als er op basis van documentatie aanleiding is voor verder onderzoek, dan doen we dat, maar zo ver zijn we nog niet dus daar kunnen we nog niets over zeggen”, aldus Van Twist, die meldt dat het om enkele honderden certificaten gaat. Het emissiecertificaat is onderdeel van de typegoedkeuring, die autofabrikanten moeten hebben om een auto in Europa te kunnen verkopen.

Niet nodig

Om een gelijk speelveld in Europa te kunnen waarborgen, zouden alle lidstaten ‘eenzelfde opvolging moeten geven aan de uitspraak van het Hof’, zo meldde Stientje van Veldhoven, toenmalige staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, afgelopen voorjaar in een brief aan de kamer. “Ik zal samen met de RDW de reactie en de vervolgstappen op Europees niveau nauwlettend volgen”, aldus Van Veldhoven in de kamerbrief. De website Follow the Money meldt vandaag dat de Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) zo’n onderzoek helemaal niet nodig vindt. Het ministerie meldt aan FtM niet te kunnen reageren vanwege wisseling van de wacht. 

In een reactie aan Automotive laat Nicolette Rodenburg, woordvoerder van het ministerie van IenW, weten: “Zoals aangegeven in de brief van 2 maart 2021 vindt IenW het van belang om te zorgen dat lidstaten op dezelfde manier omgaan met de uitspraak van het Hof om het gelijke speelveld in de toelating van voertuigen op de Europese markt te waarborgen. We zijn met de andere Europese lidstaten en de Europese Commissie in gesprek hierover.”

Woordvoerder van Twist van de RDW meldt: “Wij voeren beleid uit en kunnen geen uitspraken doen over hoe andere toelatingsautoriteiten beleid uitvoeren.”

Eerder al bleek dat de conclusie van de toenmalige minister Schultz van Haegen onjuist om in 2017 geen juridische procedure aan te spannen tegen autofabrikanten die betrokken waren de dieselsjoemelaffaire.

RDW gaat alle emissiecertificaten vanaf 2009 opnieuw beoordelen | Automotive Online

RDW gaat alle emissiecertificaten vanaf 2009 opnieuw beoordelen

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De RDW is opnieuw alle afgegeven emissiecertificaten aan het controleren. (Foto: Shutterstock)

De RDW heeft besloten om alle emissiecertificaten die sinds 2009 zijn uitgegeven, nog een keer te controleren. Dat bevestigt Thierry van Twist, woordvoerder van de RDW, aan Automotive.

Het gaat volgens de RDW om het opnieuw checken van alle uitgegeven emissiecertificaten voor de gehele Euro 5-vloot en de helft van Euro 6-vloot. De controle is het gevolg van de uitspraak van het Europese Hof van Justitie eind vorig jaar toen bleek dat de interpretatie van Europese emissiewetgeving die in Europa tot dan toe werd gehanteerd, onjuist was. Door de uitspraak zijn de kaders rondom het gebruik van manipulatie-instrumenten verder aangescherpt.

Eerste stap

De RDW zegt net te zijn gestart met de controle van de certificaten waarbij wordt gekeken hoe de emissiefilters zich gedragen en of de certificaten terecht zijn afgegeven. “We zitten in de eerste onderzoeksfase waarbij het gaat om een papieren exercitie. Dat is de eerste stap. Het controleren van alle documentatie is een enorme klus. Als er op basis van documentatie aanleiding is voor verder onderzoek, dan doen we dat, maar zo ver zijn we nog niet dus daar kunnen we nog niets over zeggen”, aldus Van Twist, die meldt dat het om enkele honderden certificaten gaat. Het emissiecertificaat is onderdeel van de typegoedkeuring, die autofabrikanten moeten hebben om een auto in Europa te kunnen verkopen.

Niet nodig

Om een gelijk speelveld in Europa te kunnen waarborgen, zouden alle lidstaten ‘eenzelfde opvolging moeten geven aan de uitspraak van het Hof’, zo meldde Stientje van Veldhoven, toenmalige staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, afgelopen voorjaar in een brief aan de kamer. “Ik zal samen met de RDW de reactie en de vervolgstappen op Europees niveau nauwlettend volgen”, aldus Van Veldhoven in de kamerbrief. De website Follow the Money meldt vandaag dat de Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) zo’n onderzoek helemaal niet nodig vindt. Het ministerie meldt aan FtM niet te kunnen reageren vanwege wisseling van de wacht. 

In een reactie aan Automotive laat Nicolette Rodenburg, woordvoerder van het ministerie van IenW, weten: “Zoals aangegeven in de brief van 2 maart 2021 vindt IenW het van belang om te zorgen dat lidstaten op dezelfde manier omgaan met de uitspraak van het Hof om het gelijke speelveld in de toelating van voertuigen op de Europese markt te waarborgen. We zijn met de andere Europese lidstaten en de Europese Commissie in gesprek hierover.”

Woordvoerder van Twist van de RDW meldt: “Wij voeren beleid uit en kunnen geen uitspraken doen over hoe andere toelatingsautoriteiten beleid uitvoeren.”

Eerder al bleek dat de conclusie van de toenmalige minister Schultz van Haegen onjuist om in 2017 geen juridische procedure aan te spannen tegen autofabrikanten die betrokken waren de dieselsjoemelaffaire.