Britten houden Europese CO2-regels als vertrekpunt

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het Verenigd Koninkrijk heeft het voornemen om de regelgeving voor een reductie van de CO2-uitstoot van personenauto’s en bestelwagens over te nemen van de Europese Unie. De wijziging moet ingaan op 1 januari 2021, als de Brexit een feit is. Dat blijkt uit een consultatiedocument van de Britse regering.

Doelstellingen

De in 2021 gerealiseerde emissiewaarden volgens de WLTP-test geldt als startpunt voor de daaropvolgende doelstellingen: een reductie van 15 procent voor auto’s en bestelwagens in 2025 en in 2030 van 37,5 procent voor auto’s en 31 procent voor bestelwagens. Het VK zegt zich hieraan te willen houden. Doordat de Britse vloot gemiddeld zwaarder is dan het Europese wagenpark, zou een verschuiving van de gemiddelde EU-vloot vertaald naar de UK de doelstellingen veeleisender maken. Daarom wordt er gekozen voor een ‘gemiddelde massa van relevante EU-auto’s’. Uit cijfers van de EU uit 2018 blijkt het gemiddelde gewicht van de in het Verenigd Koninkrijk verkochte auto’s 1.466 kilogram, tegenover een Europees gemiddelde van 1.420 kilogram.

In de regelgeving wordt ook een aanpassing gemaakt voor autofabrikanten die jaarlijks minder dan 300 duizend auto’s verkopen in Europa. Zij kunnen onderhandelen over een versoepeling van de doelstellingen voor de uitstoot van CO2.

Zwaarder

Volgend jaar worden de sancties voor overschrijding van de 95 g/km-norm aangescherpt, wat fabrikanten miljarden euro’s  kan gaan kosten. Volgens Automotive News Europe leidt dit in het Verenigd Koninkrijk tot boetes van 86 Britse ponden in plaats van 95 euro voor elke gram CO2 die de fabrikant boven de grenswaarde uitstijgt.

Met het toepassen van de Europese regelgeving voldoen de Britten aan de wens van autofabrikanten, stelt hoogleraar David Baily van de Birmingham Business School tegen ANE. “Fabrikanten willen geen andere regelgeving. En het is zinvol om ze aan te moedigen om elektrische auto’s in het Verenigd Koninkrijk te verkopen.” Hiermee doelt Baily op de wens van de Britse regering om de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren, inclusief superkredieten voor de verkoop van auto’s met lage emissiewaarden in 2021 en 2022, teneinde de verkoop van personenauto’s met een fossiele brandstof en plug-in hybrides in 2035 te verbieden. Eerder bleek uit een Europees onderzoek dat de C02-uitstoot van auto’s blijft stijgen.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Britten houden Europese CO2-regels als vertrekpunt | Automotive Online

Britten houden Europese CO2-regels als vertrekpunt

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het Verenigd Koninkrijk heeft het voornemen om de regelgeving voor een reductie van de CO2-uitstoot van personenauto’s en bestelwagens over te nemen van de Europese Unie. De wijziging moet ingaan op 1 januari 2021, als de Brexit een feit is. Dat blijkt uit een consultatiedocument van de Britse regering.

Doelstellingen

De in 2021 gerealiseerde emissiewaarden volgens de WLTP-test geldt als startpunt voor de daaropvolgende doelstellingen: een reductie van 15 procent voor auto’s en bestelwagens in 2025 en in 2030 van 37,5 procent voor auto’s en 31 procent voor bestelwagens. Het VK zegt zich hieraan te willen houden. Doordat de Britse vloot gemiddeld zwaarder is dan het Europese wagenpark, zou een verschuiving van de gemiddelde EU-vloot vertaald naar de UK de doelstellingen veeleisender maken. Daarom wordt er gekozen voor een ‘gemiddelde massa van relevante EU-auto’s’. Uit cijfers van de EU uit 2018 blijkt het gemiddelde gewicht van de in het Verenigd Koninkrijk verkochte auto’s 1.466 kilogram, tegenover een Europees gemiddelde van 1.420 kilogram.

In de regelgeving wordt ook een aanpassing gemaakt voor autofabrikanten die jaarlijks minder dan 300 duizend auto’s verkopen in Europa. Zij kunnen onderhandelen over een versoepeling van de doelstellingen voor de uitstoot van CO2.

Zwaarder

Volgend jaar worden de sancties voor overschrijding van de 95 g/km-norm aangescherpt, wat fabrikanten miljarden euro’s  kan gaan kosten. Volgens Automotive News Europe leidt dit in het Verenigd Koninkrijk tot boetes van 86 Britse ponden in plaats van 95 euro voor elke gram CO2 die de fabrikant boven de grenswaarde uitstijgt.

Met het toepassen van de Europese regelgeving voldoen de Britten aan de wens van autofabrikanten, stelt hoogleraar David Baily van de Birmingham Business School tegen ANE. “Fabrikanten willen geen andere regelgeving. En het is zinvol om ze aan te moedigen om elektrische auto’s in het Verenigd Koninkrijk te verkopen.” Hiermee doelt Baily op de wens van de Britse regering om de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren, inclusief superkredieten voor de verkoop van auto’s met lage emissiewaarden in 2021 en 2022, teneinde de verkoop van personenauto’s met een fossiele brandstof en plug-in hybrides in 2035 te verbieden. Eerder bleek uit een Europees onderzoek dat de C02-uitstoot van auto’s blijft stijgen.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.