Autoliv verwacht 185 miljoen euro boete wegens kartelvorming

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Fabrikanten van airbags en veiligheidsgordels hielden de prijzen kunstmatig hoog voor Toyota, Honda en Suzuki (foto: Shutterstock)

Autoliv, een van de grootste fabrikanten van veiligheidssystemen voor mensen in auto’s, reserveert 185 miljoen euro voor een te verwachten boete van de Europese Commissie. Dat maakt het Zweedse bedrijf bekend. Autoliv wordt sinds 2011 onderzocht door de EC, op verdenking van kartelvorming.

De boete betreft verboden prijsafspraken die vijf leveranciers van veiligheidssystemen tussen 2004 en 2010 maakten voor de levering van veiligheidsgordels, airbags en stuurwielen aan Toyota, Suzuki en Honda. In november 2017 kregen de fabrikanten al een eerste boete. Takata, dat het ook al zwaar te verduren heeft omdat het ondeugdelijke airbags produceerde, moest daarbij 12,7 miljoen euro betalen. Toyoda Gosei kreeg een boete van 11,3 miljoen euro aan zijn broek, Autoliv 8,1 miljoen, Tokai Rika 1,8 miljoen en Marutaka 156 duizend euro.

De boete van november vorig jaar heeft Autoliv direct betaald, meldt het concern. Het bedrijf verwacht dat het EC-onderzoek in de eerste helft van 2019 wordt afgerond, en dat daarbij een tweede boete van circa 185 miljoen euro wordt opgelegd. Autoliv heeft, samen met zijn joint ventures, meer dan 66 duizend werknemers in 27 landen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Autoliv verwacht 185 miljoen euro boete wegens kartelvorming | Automotive Online

Autoliv verwacht 185 miljoen euro boete wegens kartelvorming

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Fabrikanten van airbags en veiligheidsgordels hielden de prijzen kunstmatig hoog voor Toyota, Honda en Suzuki (foto: Shutterstock)

Autoliv, een van de grootste fabrikanten van veiligheidssystemen voor mensen in auto’s, reserveert 185 miljoen euro voor een te verwachten boete van de Europese Commissie. Dat maakt het Zweedse bedrijf bekend. Autoliv wordt sinds 2011 onderzocht door de EC, op verdenking van kartelvorming.

De boete betreft verboden prijsafspraken die vijf leveranciers van veiligheidssystemen tussen 2004 en 2010 maakten voor de levering van veiligheidsgordels, airbags en stuurwielen aan Toyota, Suzuki en Honda. In november 2017 kregen de fabrikanten al een eerste boete. Takata, dat het ook al zwaar te verduren heeft omdat het ondeugdelijke airbags produceerde, moest daarbij 12,7 miljoen euro betalen. Toyoda Gosei kreeg een boete van 11,3 miljoen euro aan zijn broek, Autoliv 8,1 miljoen, Tokai Rika 1,8 miljoen en Marutaka 156 duizend euro.

De boete van november vorig jaar heeft Autoliv direct betaald, meldt het concern. Het bedrijf verwacht dat het EC-onderzoek in de eerste helft van 2019 wordt afgerond, en dat daarbij een tweede boete van circa 185 miljoen euro wordt opgelegd. Autoliv heeft, samen met zijn joint ventures, meer dan 66 duizend werknemers in 27 landen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.