‘Daimler en VW dragen in Duitsland kosten hardware-aanpassing oudere diesels’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Daimler is in 15 Duitse steden bereid de oude diesels om te bouwen (foto: Daimler)

De Duitse verkeersminister Andreas Scheuer maakte gisteren bekend dat de Duitse autofabrikanten “sterk in beweging zijn” en na lange onderhandelingen een compromis hebben gevonden over het vergoeden van hardware-aanpassingen bij oudere diesels. Dit meldt de Duitse site Automobilwoche.

In ieder geval Daimler en VW hebben, volgens Scheuer, toegezegd hardware-aanpassingen tot drieduizend euro per auto te vergoeden. Dit zou het grootste deel van de reële kosten dekken. De voorwaarden waaronder zij dat vergoeden, zijn erg streng. Het gaat enkel om oudere diesels die rijden in één van de vijftien meest vervuilde steden van Duitsland. De regeling geldt enkel voor de mensen die geen gebruik maken van de omruilpremies, die de autofabrikanten recent hebben ingesteld.

Volgens Automotive News Europe zet Scheuer BMW zwaar onder druk om ook mee te betalen aan de hardware retrofits, maar de Beierse fabrikant wil niet verder gaan dan de inruilpremies van zesduizend euro. Harald Krüger, ceo van BMW, vertelde de pers dat het minstens tot 2021 zal duren om de technologie te ontwikkelen om de upgrades toe te passen. “Bovendien kan vooruitgang in dieseltechnologie niet zomaar met terugwerkende kracht worden toegepast op auto’s die tien jaar geleden werden ontwikkeld,” zei hij.

Over hardware-aanpassingen voor oude diesels is al lange tijd discussie. Bondskanselier Merkel heeft zich in april nog  uitgesproken tegen de aanpassingen, om autofabrikanten niet op kosten te jagen. Het voorkomen van dieselverboden in de grote Duitse steden heeft echter prioriteit. Steeds meer Duitse centra worden op last van de rechter afgesloten voor oudere diesels.  

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Daimler en VW dragen in Duitsland kosten hardware-aanpassing oudere diesels’ | Automotive Online

‘Daimler en VW dragen in Duitsland kosten hardware-aanpassing oudere diesels’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Daimler is in 15 Duitse steden bereid de oude diesels om te bouwen (foto: Daimler)

De Duitse verkeersminister Andreas Scheuer maakte gisteren bekend dat de Duitse autofabrikanten “sterk in beweging zijn” en na lange onderhandelingen een compromis hebben gevonden over het vergoeden van hardware-aanpassingen bij oudere diesels. Dit meldt de Duitse site Automobilwoche.

In ieder geval Daimler en VW hebben, volgens Scheuer, toegezegd hardware-aanpassingen tot drieduizend euro per auto te vergoeden. Dit zou het grootste deel van de reële kosten dekken. De voorwaarden waaronder zij dat vergoeden, zijn erg streng. Het gaat enkel om oudere diesels die rijden in één van de vijftien meest vervuilde steden van Duitsland. De regeling geldt enkel voor de mensen die geen gebruik maken van de omruilpremies, die de autofabrikanten recent hebben ingesteld.

Volgens Automotive News Europe zet Scheuer BMW zwaar onder druk om ook mee te betalen aan de hardware retrofits, maar de Beierse fabrikant wil niet verder gaan dan de inruilpremies van zesduizend euro. Harald Krüger, ceo van BMW, vertelde de pers dat het minstens tot 2021 zal duren om de technologie te ontwikkelen om de upgrades toe te passen. “Bovendien kan vooruitgang in dieseltechnologie niet zomaar met terugwerkende kracht worden toegepast op auto’s die tien jaar geleden werden ontwikkeld,” zei hij.

Over hardware-aanpassingen voor oude diesels is al lange tijd discussie. Bondskanselier Merkel heeft zich in april nog  uitgesproken tegen de aanpassingen, om autofabrikanten niet op kosten te jagen. Het voorkomen van dieselverboden in de grote Duitse steden heeft echter prioriteit. Steeds meer Duitse centra worden op last van de rechter afgesloten voor oudere diesels.  

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.