Jato: Uitstoot NEDC 2.0-modellen gemiddeld 10 gram hoger
Uit onderzoek van dataleverancier Jato Dynamics blijkt dat de fabrieksopgave van de CO2-uitstoot bij NEDC 2.0-modellen, waarbij de WLTP-waarde wordt teruggerekend naar NEDC, gemiddeld 10 gram hoger ligt dan bij modellen met een fabrieksuitstoot op basis van de oude NEDC-emissietest. Dat concludeert Jato op basis van de WLTP-data. Ongeveer twintig procent van alle modellen heeft inmiddels de WLTP-testcyclus doorlopen. Vanaf 1 september moeten alle modellen een WLTP-emissiewaarde hebben. In Nederland mogen nog tot 1 januari 2019 NEDC 2.0-waarden gebruikt worden voor de bpm-berekening.
Vanaf 2019 zouden daarvoor WLTP-waarden gebruikt moeten worden, maar naar verwachting van de autobranche wordt deze overgang uitgesteld tot na medio volgend jaar, als er meer duidelijkheid is over de CO2-effecten van de WLTP.
Jato verwacht dat op 1 januari 2019 ongeveer tachtig procent van alle modellen een WLTP-waarde heeft. “Maar het is zorgwekkend dat elf maanden na de invoering van de WLTP fabrikanten pas voor twintig procent van alle modellen de NEDC 2.0-waarden hebben gecommuniceerd.” Voertuigen geproduceerd na 1 september, die nog geen WLTP-emissiewaarde (NEDC 2.0) hebben, kunnen praktisch gezien niet verkocht worden. Duitse fabrikanten meldden eerder al dat er enorm capaciteitstekort is bij de testcentra. Hierdoor hebben meerdere fabrikanten al productielijnen stilgelegd.
Opties
De stijging ten opzichte van de NEDC is nog groter dan eerder dit jaar het geval leek te zijn, stelt Jato. En het bedrijf verwacht dat de WLTP-waarden nog hoger zullen uitvallen. Dan moet er namelijk ook een correctie plaatsvinden voor opties en banden, die veelal tot een hoger gewicht leiden. Tot op heden delen fabrikanten geen WLTP-cijfers.
Nederlandse importeurs hebben massaal auto’s aangemeld voor de restantregeling, bedoeld om auto’s met de oude NEDC-fabrieksopgaaf, te verkopen. Deze regeling geldt tot medio volgend jaar. Leasemaatschappijen zien de restant-voorraad echter inmiddels snel slinken. Brancheorganisaties pleiten bij het Ministerie van Financiën voor een eenmalige aanpassing van de bpm-tabel om te corrigeren voor de hogere NEDC 2.0-uitstoot. Of dat ook gebeurt, wordt in de branche betwijfeld. Bij een gemiddelde CO2-stijging van 10 gram, worden nieuwe auto’s anders tot duizenden euro’s duurder.
Europa
Jato concludeert dat de fabrikanten veel moeite gaan krijgen met het halen van de Europese emissie-eisen. Niet alleen ligt de CO2-uitstoot onder WLTP fors hoger, ook de verschuiving van diesel naar benzine zorgt voor een hogere CO2-uitstoot. Volgens de dataleverancier is het aandeel van alternatieve aandrijvingen zoals EV’s met zes procent (in 2018) nog te klein om veel impact te hebben op het uitstootgemiddelde. Het risico op enorme boetes neemt daarmee toe. Jato stelt dat de gemiddelde CO2-uitstoot van een nieuw verkochte auto volgend jaar op 130 gram ligt, dat is 12 gram meer dan nu het geval is.
Bekijk hieronder de gemiddelde CO2-afwijking (in grammen) per segment.