ICCT & TNO: verbruik auto’s 42% hoger dan fabrieksopgave

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

Dit blijkt uit onderzoek van de ICCT, de International Council on Clean Transportation. Dit onafhankelijke onderzoekscentrum heeft onder meer de dieselaffaire in de VS aangezwengeld. Het onderzoek is in samenwerking met TNO.

Sinds 2001 is het verschil tussen fabrieksopgave en het verbruik in dagelijkse gebruiksomstandigheden meer dan verviervoudigd, stelt het ICCT. Het onderzoeksinstituut stelt dat minder dan de helft van de reductie in CO2-uitstoot op papier, ook werkelijk is gerealiseerd. Daarnaast is het vervelend voor de consument, die jaarlijks 400 euro meer betaalt dan begroot. Voor het onderzoek werden gegevens geanalyseerd van meer dan 1,1 miljoen auto’s uit acht Europese landen. Verrassend zijn de uitkomsten niet: onder meer MitsubishiToyota kwamen het afgelopen jaar in het nieuws omdat de verbruikscijfers afweken. Peugeot besloot eerder al naast de fabrieksopgave ook de werkelijke verbruikscijfers te communiceren.

Wereldwijd probleem

ICCT doet wereldwijd onderzoek en concludeert dat deze verbruikscijfers niet enkel in de EU zo ver uiteen lopen, maar ook in China, Japan en de Verenigde Staten. Het onderzoeksinstituut is overigens optimistisch over de tests die sinds september dit jaar worden gedaan in het kader van de WLTP: Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure. Deze is verplicht voor nieuwe automodellen en vormt volgens ICCT een veel betere benadering van de normale gebruiksomstandigheden.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

ICCT & TNO: verbruik auto’s 42% hoger dan fabrieksopgave | Automotive Online

ICCT & TNO: verbruik auto’s 42% hoger dan fabrieksopgave

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

Dit blijkt uit onderzoek van de ICCT, de International Council on Clean Transportation. Dit onafhankelijke onderzoekscentrum heeft onder meer de dieselaffaire in de VS aangezwengeld. Het onderzoek is in samenwerking met TNO.

Sinds 2001 is het verschil tussen fabrieksopgave en het verbruik in dagelijkse gebruiksomstandigheden meer dan verviervoudigd, stelt het ICCT. Het onderzoeksinstituut stelt dat minder dan de helft van de reductie in CO2-uitstoot op papier, ook werkelijk is gerealiseerd. Daarnaast is het vervelend voor de consument, die jaarlijks 400 euro meer betaalt dan begroot. Voor het onderzoek werden gegevens geanalyseerd van meer dan 1,1 miljoen auto’s uit acht Europese landen. Verrassend zijn de uitkomsten niet: onder meer MitsubishiToyota kwamen het afgelopen jaar in het nieuws omdat de verbruikscijfers afweken. Peugeot besloot eerder al naast de fabrieksopgave ook de werkelijke verbruikscijfers te communiceren.

Wereldwijd probleem

ICCT doet wereldwijd onderzoek en concludeert dat deze verbruikscijfers niet enkel in de EU zo ver uiteen lopen, maar ook in China, Japan en de Verenigde Staten. Het onderzoeksinstituut is overigens optimistisch over de tests die sinds september dit jaar worden gedaan in het kader van de WLTP: Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure. Deze is verplicht voor nieuwe automodellen en vormt volgens ICCT een veel betere benadering van de normale gebruiksomstandigheden.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.