Schoonhovens blik | Opgepast voor machthebbers

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:

Heel vaak komt het niet voor dat een buitenlandse verzekeraar voet op Nederlandse bodem zet, dus dat zou op zich al groot nieuws zijn, maar in dit geval is het ook nog een verzekeraar die een selectief distributiebeleid voert en daardoor een unieke positie kan innemen. Rhion is een Duitse verzekeraar die de distributie van verzekeringen exclusief heeft toebedeeld aan leden van de NVGA, de Nederlandse Vereniging van gevolmachtigde Assurantiebedrijven.

Strijd over merkbeleving

Gevolmachtigd agenten kun je een beetje vergelijken met de grote dealerholdings en de verzekeraars, de volmachtgevers, kun je zien als de merkimporteurs. Tussen die twee partijen is er een voortdurende strijd over ‘merkbeleving’. De importeur wil graag het vertegenwoordigde automerk pushen en de dealerholding heeft, mede vanwege het multi-merkenbeleid, meer belang bij het pushen van de eigen merknaam en biedt graag diensten onder die naam aan.

Bij gevolmachtigd agenten en verzekeraars zie je eenzelfde dynamiek, met dat verschil dat een consument gemiddeld genomen wel gevoel heeft bij een automerk en niet bij een verzekeringsmerk en de gevolmachtigd agent daarmee een iets sterkere positie heeft dan de dealerholding. Bij diensten als verzekeringen heeft de gevolmachtigd agent daarnaast ook nog de macht om een portefeuille weg te halen bij een risicodragende verzekeraar en deze onder te brengen bij een risicodrager waarmee hij wel tot overeenstemming kan komen over de taken, beloningen en het schadesturingsbeleid.

Ingeboet

Gevolmachtigd agenten werd in het verleden, al dan niet oogluikend, toegestaan om hun eigen beleid qua schadesturing te voeren. Dit resulteerde in eigen netwerken van sturende gevolmachtigd agenten, meestal met één of meerdere ketens als preferred partner en een bruto/netto verrekeningsmethodiek. Dit laatste is onder andere door de bedrijfsregeling 18 ‘netto regres’ aan banden gelegd, waarmee de eigen schadeherstelnetwerken van gevolmachtigd agenten aan kracht/macht hebben ingeboet.

De gemiddelde klant heeft geen idee wie de risicodrager is

Momenteel is er discussie tussen gevolmachtigd agenten en verzekeraars over de actieve provisie-/tekentransparantie en net op dat moment komt Rhion als risicodrager van gevolmachtigd agenten om de hoek en kondigt Rhion ook aan dat zij de autoschadeafwikkeling via het Openclaims platform laten lopen. Dit platform staat bekend om haar flexibiliteit inzake look/feel en het kunnen inregelen van eigen netwerken, dus dat is voor de gevolmachtigd agenten een uitgelezen kans om de eigen schadeherstelnetwerken weer nieuw leven in te blazen en zo hun ‘merken’ voor het voetlicht van de verzekerden te brengen. De portefeuilles kunnen ze desgewenst overhevelen, want de gemiddelde klant heeft geen idee wie de risicodrager is en boeit dat over het algemeen ook niet.

Hou je potje onder de juiste schadestroomtrechter om verzekerd te zijn van werk

Verzekeraars zitten echter niet stil en ook zij smeden plannen om de schadeafwikkeling en de netwerken meer en meer te ‘branden’ om toch merkvoorkeur bij de verzekerden te creëren en de grip op sturing te versterken. Eenzelfde vurige wens hebben dealerholding en importeurs, dus is het niet ondenkbaar dat zij een alternatief introduceren om de voortdurende strijd om de verzekerde consument in hun voordeel te beslissen en juist minder afhankelijk te worden van sturing door derden. De schadehersteller dient al deze ontwikkelingen scherp in de gaten te houden om zijn potje onder de juiste schadestroomtrechter(s) te zetten om nu en in de toekomst verzekerd te zijn van werk.

Ik wens u veel schade toe.
Johan Schoonhoven, Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.

Schoonhovens blik | Opgepast voor machthebbers | Automotive Online

Schoonhovens blik | Opgepast voor machthebbers

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:

Heel vaak komt het niet voor dat een buitenlandse verzekeraar voet op Nederlandse bodem zet, dus dat zou op zich al groot nieuws zijn, maar in dit geval is het ook nog een verzekeraar die een selectief distributiebeleid voert en daardoor een unieke positie kan innemen. Rhion is een Duitse verzekeraar die de distributie van verzekeringen exclusief heeft toebedeeld aan leden van de NVGA, de Nederlandse Vereniging van gevolmachtigde Assurantiebedrijven.

Strijd over merkbeleving

Gevolmachtigd agenten kun je een beetje vergelijken met de grote dealerholdings en de verzekeraars, de volmachtgevers, kun je zien als de merkimporteurs. Tussen die twee partijen is er een voortdurende strijd over ‘merkbeleving’. De importeur wil graag het vertegenwoordigde automerk pushen en de dealerholding heeft, mede vanwege het multi-merkenbeleid, meer belang bij het pushen van de eigen merknaam en biedt graag diensten onder die naam aan.

Bij gevolmachtigd agenten en verzekeraars zie je eenzelfde dynamiek, met dat verschil dat een consument gemiddeld genomen wel gevoel heeft bij een automerk en niet bij een verzekeringsmerk en de gevolmachtigd agent daarmee een iets sterkere positie heeft dan de dealerholding. Bij diensten als verzekeringen heeft de gevolmachtigd agent daarnaast ook nog de macht om een portefeuille weg te halen bij een risicodragende verzekeraar en deze onder te brengen bij een risicodrager waarmee hij wel tot overeenstemming kan komen over de taken, beloningen en het schadesturingsbeleid.

Ingeboet

Gevolmachtigd agenten werd in het verleden, al dan niet oogluikend, toegestaan om hun eigen beleid qua schadesturing te voeren. Dit resulteerde in eigen netwerken van sturende gevolmachtigd agenten, meestal met één of meerdere ketens als preferred partner en een bruto/netto verrekeningsmethodiek. Dit laatste is onder andere door de bedrijfsregeling 18 ‘netto regres’ aan banden gelegd, waarmee de eigen schadeherstelnetwerken van gevolmachtigd agenten aan kracht/macht hebben ingeboet.

De gemiddelde klant heeft geen idee wie de risicodrager is

Momenteel is er discussie tussen gevolmachtigd agenten en verzekeraars over de actieve provisie-/tekentransparantie en net op dat moment komt Rhion als risicodrager van gevolmachtigd agenten om de hoek en kondigt Rhion ook aan dat zij de autoschadeafwikkeling via het Openclaims platform laten lopen. Dit platform staat bekend om haar flexibiliteit inzake look/feel en het kunnen inregelen van eigen netwerken, dus dat is voor de gevolmachtigd agenten een uitgelezen kans om de eigen schadeherstelnetwerken weer nieuw leven in te blazen en zo hun ‘merken’ voor het voetlicht van de verzekerden te brengen. De portefeuilles kunnen ze desgewenst overhevelen, want de gemiddelde klant heeft geen idee wie de risicodrager is en boeit dat over het algemeen ook niet.

Hou je potje onder de juiste schadestroomtrechter om verzekerd te zijn van werk

Verzekeraars zitten echter niet stil en ook zij smeden plannen om de schadeafwikkeling en de netwerken meer en meer te ‘branden’ om toch merkvoorkeur bij de verzekerden te creëren en de grip op sturing te versterken. Eenzelfde vurige wens hebben dealerholding en importeurs, dus is het niet ondenkbaar dat zij een alternatief introduceren om de voortdurende strijd om de verzekerde consument in hun voordeel te beslissen en juist minder afhankelijk te worden van sturing door derden. De schadehersteller dient al deze ontwikkelingen scherp in de gaten te houden om zijn potje onder de juiste schadestroomtrechter(s) te zetten om nu en in de toekomst verzekerd te zijn van werk.

Ik wens u veel schade toe.
Johan Schoonhoven, Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.