Schoonhovens blik | Onverwachte hoek

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:

De ons onlangs ontvallen Chriet Titulaer toonde in de 80’er jaren in zijn televisieprogramma ‘Wondere Wereld’ technologisch ontwikkelingen die wij als consument pas jaren later in het dagelijks leven zouden zien en beleven. Zo voorspelde Chriet de personal computer, internet, glasvezel en de magnetron. Inmiddels zijn wij zo gewend aan technologische innovaties en is de time to market zo kort, dat wij steeds minder verrast lijken door innovaties, of dat deze ons zelfs ontgaan.

De verzekeringssector staat niet direct bekend om zijn innovatieve karakter, maar schijn bedriegt: er zijn wel degelijk technologische ontwikkelingen in deze sector en deze kunnen snel hun weerslag krijgen op de voorgaande en volgende schakels in de keten.

Op het recent gehouden DIA (Digital Insurance Agenda) congres in Amsterdam kregen insurtechbedrijven, veelal startups, de kans om zich te presenteren aan investeerders en verzekeraars. Het leek een moderne versie van Chriet Titulaers Wondere Wereld. Het DIA-concept werd vorig jaar geïntroduceerd in Barcelona door de Nederlanders Reggy de Feniks en Roger Peverelli, geen onbekenden in de schadebranche, want zij stonden ooit aan de wieg van Ford Erkend Schadeherstel in Europa, en DIA was gelijk een hit.

Via een Nederlandse app kan een consument in zestig seconden een autopolis sluiten.

Dit jaar kwamen er maar liefst 850 bezoekers van over de hele wereld naar DIA Amsterdam. Het bijzondere aan DIA is dat elke spreker maximaal 10 minuten heeft om zijn innovatie te tonen. Powerpoint en andere presentatiemiddelen zijn uit den boze is. De ‘show & tell’ dient live te geschieden en vergt het uiterste van zowel de sprekers als de organisatie, maar juist dit maakt het voor de bezoekers erg boeiend. Met 27 presentaties per dag, een aantal keynote speakers, interviews en een paneldiscussie, bood het tweedaagse evenement een stortvloed aan innovaties en ideeën.

Ook voor de autobranche. Zoals de ‘60 seconds car insurance’, een in Nederland ontwikkelde app waarmee de klant in 60 seconden een autopolis kan sluiten. De gebruiker vult een minimum aan gegevens in, vult die aan met uploads van foto’s van het rijbewijs en een selfie ter verificatie, kenteken- en creditcardgegevens en voilà, de polis is klaar. Het autoverzekeringsproduct wordt hiermee nog vluchtiger dan het al was en de klant van verzekeraar A van vandaag, kan de klant van verzekeraar B van morgen zijn.

De klant van verzekeraar A kan morgen de klant van verzekeraar B zijn.

Het Braziliaanse Youse toonde een applicatie waarmee aan de hand van foto’s van de auto – inclusief de schades – de verzekeraar gelijk inzicht heeft in de staat van het voertuig, waardoor het aantal ruitschadeclaims in de eerste 30-60 dagen na aankoop drastisch zal dalen. Uit Israël kwam GetmeIns met een fraudedetectieapplicatie die gebruik maakt van gedrags- en linkanalyse, machine learning en visual algorithms om frauduleuze claims te voorspellen. Daar zie ik nog wel een data- en privacy issue, maar de applicatie waarmee GetmeIns een digitale vingerafdruk van een schadeauto maakt, was zeer interessant. Foto’s van schadeauto’s worden gedigitaliseerd en de vorm van de auto mét schade wordt omgezet in een uniek digitaal patroon dat gebruikt kan worden om dubbele claims te voorkomen.

Allianz Duitsland toonde Abracar, een c2c-autoverkoopbemiddelingsplatform. Niet nieuw, maar wel bijzonder omdat dit geïnitieerd is door een verzekeraar die zodoende op de eerste rij zit als de klant een autoverzekering nodig heeft én omdat het Allianz betreft. Allianz is op de Duitse markt een grote speler op autoverzekeringsgebied, onder eigen naam en white label, en gaat nu met een deel van haar wederverkopers concurreren op de markt voor gebruikte auto’s.

Schadeherstellers en dealers doen er goed aan hun eigen digitale strategie te bepalen voordat de concurrent of een branchevreemde nieuwe toetreder dat doet. Op DIA werd duidelijk dat de concurrentie of toekomstige partner uit onverwachte hoek kan komen.

Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.

Schoonhovens blik | Onverwachte hoek | Automotive Online

Schoonhovens blik | Onverwachte hoek

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:

De ons onlangs ontvallen Chriet Titulaer toonde in de 80’er jaren in zijn televisieprogramma ‘Wondere Wereld’ technologisch ontwikkelingen die wij als consument pas jaren later in het dagelijks leven zouden zien en beleven. Zo voorspelde Chriet de personal computer, internet, glasvezel en de magnetron. Inmiddels zijn wij zo gewend aan technologische innovaties en is de time to market zo kort, dat wij steeds minder verrast lijken door innovaties, of dat deze ons zelfs ontgaan.

De verzekeringssector staat niet direct bekend om zijn innovatieve karakter, maar schijn bedriegt: er zijn wel degelijk technologische ontwikkelingen in deze sector en deze kunnen snel hun weerslag krijgen op de voorgaande en volgende schakels in de keten.

Op het recent gehouden DIA (Digital Insurance Agenda) congres in Amsterdam kregen insurtechbedrijven, veelal startups, de kans om zich te presenteren aan investeerders en verzekeraars. Het leek een moderne versie van Chriet Titulaers Wondere Wereld. Het DIA-concept werd vorig jaar geïntroduceerd in Barcelona door de Nederlanders Reggy de Feniks en Roger Peverelli, geen onbekenden in de schadebranche, want zij stonden ooit aan de wieg van Ford Erkend Schadeherstel in Europa, en DIA was gelijk een hit.

Via een Nederlandse app kan een consument in zestig seconden een autopolis sluiten.

Dit jaar kwamen er maar liefst 850 bezoekers van over de hele wereld naar DIA Amsterdam. Het bijzondere aan DIA is dat elke spreker maximaal 10 minuten heeft om zijn innovatie te tonen. Powerpoint en andere presentatiemiddelen zijn uit den boze is. De ‘show & tell’ dient live te geschieden en vergt het uiterste van zowel de sprekers als de organisatie, maar juist dit maakt het voor de bezoekers erg boeiend. Met 27 presentaties per dag, een aantal keynote speakers, interviews en een paneldiscussie, bood het tweedaagse evenement een stortvloed aan innovaties en ideeën.

Ook voor de autobranche. Zoals de ‘60 seconds car insurance’, een in Nederland ontwikkelde app waarmee de klant in 60 seconden een autopolis kan sluiten. De gebruiker vult een minimum aan gegevens in, vult die aan met uploads van foto’s van het rijbewijs en een selfie ter verificatie, kenteken- en creditcardgegevens en voilà, de polis is klaar. Het autoverzekeringsproduct wordt hiermee nog vluchtiger dan het al was en de klant van verzekeraar A van vandaag, kan de klant van verzekeraar B van morgen zijn.

De klant van verzekeraar A kan morgen de klant van verzekeraar B zijn.

Het Braziliaanse Youse toonde een applicatie waarmee aan de hand van foto’s van de auto – inclusief de schades – de verzekeraar gelijk inzicht heeft in de staat van het voertuig, waardoor het aantal ruitschadeclaims in de eerste 30-60 dagen na aankoop drastisch zal dalen. Uit Israël kwam GetmeIns met een fraudedetectieapplicatie die gebruik maakt van gedrags- en linkanalyse, machine learning en visual algorithms om frauduleuze claims te voorspellen. Daar zie ik nog wel een data- en privacy issue, maar de applicatie waarmee GetmeIns een digitale vingerafdruk van een schadeauto maakt, was zeer interessant. Foto’s van schadeauto’s worden gedigitaliseerd en de vorm van de auto mét schade wordt omgezet in een uniek digitaal patroon dat gebruikt kan worden om dubbele claims te voorkomen.

Allianz Duitsland toonde Abracar, een c2c-autoverkoopbemiddelingsplatform. Niet nieuw, maar wel bijzonder omdat dit geïnitieerd is door een verzekeraar die zodoende op de eerste rij zit als de klant een autoverzekering nodig heeft én omdat het Allianz betreft. Allianz is op de Duitse markt een grote speler op autoverzekeringsgebied, onder eigen naam en white label, en gaat nu met een deel van haar wederverkopers concurreren op de markt voor gebruikte auto’s.

Schadeherstellers en dealers doen er goed aan hun eigen digitale strategie te bepalen voordat de concurrent of een branchevreemde nieuwe toetreder dat doet. Op DIA werd duidelijk dat de concurrentie of toekomstige partner uit onverwachte hoek kan komen.

Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.