Clepa: Haperingen in toelevering grote zorg toeleveranciers

Chiptekort • Ze passen hun toeleveringsketen aan, kiezen voor dual-sourcing of herzien hun portfolio.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"Toeleveranciers en OEM's moeten effectiever samenwerken", aldus Sigrid de Vries, secretaris-generaal van Clepa. (Foto: Clepa)

De instabiliteit van de toeleveringsketen is de grootste bron van zorg van toeleveranciers voor de auto-industrie. Zo concludeert Clepa in de tiende versie van de Clepa Pulse Check.

Bijna driekwart van de toeleveranciers (73%) is negatief gestemd over de vooruitzichten van de sector. Gevreesd wordt dat mindere volumes zich in de eerste helft van 2022 niet zullen herstellen. Of dat in de tweede helft van volgend jaar wel het geval is, blijft vooralsnog onzeker en leidt tot een negatief sentiment. Een meerderheid van de toeleveranciers (70%) meldt zijn strategie en keten van toeleveranciers aan te passen. Zij kiezen bijvoorbeeld voor dual-sourcing (twee leveranciers),  sourcingcontracten op de lange termijn en een verdere optimalisering van de voorraden. Ook zijn veel bedrijven bezig hun portfolio te heroverwegen en onderzoeken ze kansen op nieuwe (groei)markten. Daarbij denkt 39 procent dat er de komende tijd meer fusies en overnames zitten aan te komen.

Eerder waarschuwde Clepa ook al voor de gevolgen van het microchiptekort.

Kritiek

“De bevoorradingstekorten van kritieke grondstoffen en halfgeleiders vormen een groot risico voor onze industrie in een cruciale periode van groene en digitale transformatie. Toeleveranciers en OEM’s moeten effectiever samenwerken om hun zicht op de gehele waardeketen te vergroten. Ook transparantie en flexibiliteit zijn nodig om verstoringen in de toeleveringsketen te beperken en te voorkomen”, aldus Sigrid de Vries, secretaris-generaal van Clepa.Sigrid de Vries was eerder te gast in Studio Automotive waarin zij inging op het klimaatplan ‘Fit for 55’ van de Europese Commissie.

 Pulse-Check-visual-.png

Clepa: Haperingen in toelevering grote zorg toeleveranciers | Automotive Online

Clepa: Haperingen in toelevering grote zorg toeleveranciers

Chiptekort • Ze passen hun toeleveringsketen aan, kiezen voor dual-sourcing of herzien hun portfolio.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"Toeleveranciers en OEM's moeten effectiever samenwerken", aldus Sigrid de Vries, secretaris-generaal van Clepa. (Foto: Clepa)

De instabiliteit van de toeleveringsketen is de grootste bron van zorg van toeleveranciers voor de auto-industrie. Zo concludeert Clepa in de tiende versie van de Clepa Pulse Check.

Bijna driekwart van de toeleveranciers (73%) is negatief gestemd over de vooruitzichten van de sector. Gevreesd wordt dat mindere volumes zich in de eerste helft van 2022 niet zullen herstellen. Of dat in de tweede helft van volgend jaar wel het geval is, blijft vooralsnog onzeker en leidt tot een negatief sentiment. Een meerderheid van de toeleveranciers (70%) meldt zijn strategie en keten van toeleveranciers aan te passen. Zij kiezen bijvoorbeeld voor dual-sourcing (twee leveranciers),  sourcingcontracten op de lange termijn en een verdere optimalisering van de voorraden. Ook zijn veel bedrijven bezig hun portfolio te heroverwegen en onderzoeken ze kansen op nieuwe (groei)markten. Daarbij denkt 39 procent dat er de komende tijd meer fusies en overnames zitten aan te komen.

Eerder waarschuwde Clepa ook al voor de gevolgen van het microchiptekort.

Kritiek

“De bevoorradingstekorten van kritieke grondstoffen en halfgeleiders vormen een groot risico voor onze industrie in een cruciale periode van groene en digitale transformatie. Toeleveranciers en OEM’s moeten effectiever samenwerken om hun zicht op de gehele waardeketen te vergroten. Ook transparantie en flexibiliteit zijn nodig om verstoringen in de toeleveringsketen te beperken en te voorkomen”, aldus Sigrid de Vries, secretaris-generaal van Clepa.Sigrid de Vries was eerder te gast in Studio Automotive waarin zij inging op het klimaatplan ‘Fit for 55’ van de Europese Commissie.

 Pulse-Check-visual-.png