Bovag: Margepotentieel aftersales daalt 30 procent door opkomst EV

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Als gevolg van de elektrificering zal het onderhoudspotentieel voor auto's in de leeftijd 0-6 jaar in 2030 ongeveer met dertig procent gedaald zijn. (Foto: Shutterstock)

Het onderhoudspotentieel voor auto’s in de leeftijd 0-6 jaar zal in 2030 ongeveer met dertig procent gedaald zijn als gevolg van de elektrificering van het wagenpark. Dat stelt Bovag op basis van een update van het onderzoek naar de impact van EV’s op aftersales. 

In 2018 werd het onderzoek, dat is uitgevoerd door VMS Insight, gepresenteerd. Het in 2018 geschetste scenario wordt steeds waarschijnlijker geacht; zo zal het EV-aandeel in de nieuwverkoop in 2030 rond de eerder voorspelde 75 procent uitkomen. 

Uit de update blijkt verder dat ook het totale wagenpark meer gegroeid is dan eerder werd aangenomen, er zijn ook meer benzine- en dieselauto’s (al dan niet hybride) verkocht en er wordt langer doorgereden met bestaande auto’s. “Die algemene toename dempt vooralsnog de negatieve impact die de EV heeft op het margepotentieel voor aftersales bij álle autobedrijven”, schrijft Bovag.Bekijk het hele onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Bij bedrijven waar voornamelijk jonge auto’s worden onderhouden en gerepareerd, zal de impact van de EV nadrukkelijker voelbaar zijn. “De consensus in de markt is nog immer dat de onderhoudsbehoefte voor EV’s 40 à 50 procent lager ligt dan bij traditionele brandstofauto’s. In 2030 vertaalt zich dat voor autobedrijven die voornamelijk jonge wagenparken tot 6 jaar oud bedienen in 30 procent minder margepotentieel.” In 2018 werd de afname ingeschat op tussen de 25 en 36 procent.

Eerst groei

Het zal nog jaren duren voor het onderhoudspotentieel afneemt, stelt Bovag. “Door de toename van het totale wagenpark wordt voor de gehele aftersalesmarkt in de komende jaren juist een toename van het onderhoudspotentieel verwacht en pas vanaf 2026 een afname als gevolg van de EV-penetratie.”

Volgens het onderzoek rijden er in 2030 volgens het gangbare scenario (uitgaande van verdere overheidsstimulering) circa 1,75 miljoen EV’s rond in Nederland en dat is dan ongeveer 20 procent van het totale wagenpark. Volgens de onderzoekers heeft de elektrische auto de wind behoorlijk in de zeilen, mede door de hoge investeringen bij fabrikanten en overheidsmaatregelen. Maar de doorbraak bij consumenten is wel nog een punt van aandacht. “Die is grotendeels afhankelijk van de te verwachten kosten na afloop van de fabrieksgarantie. De onderhoudsbehoefte van een EV is dan wel laag, de studie toont aan dat typische EV-onderdelen -zoals de accu, elektromotor en aandrijving- vooralsnog relatief duur zijn.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Bovag: Margepotentieel aftersales daalt 30 procent door opkomst EV | Automotive Online

Bovag: Margepotentieel aftersales daalt 30 procent door opkomst EV

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Als gevolg van de elektrificering zal het onderhoudspotentieel voor auto's in de leeftijd 0-6 jaar in 2030 ongeveer met dertig procent gedaald zijn. (Foto: Shutterstock)

Het onderhoudspotentieel voor auto’s in de leeftijd 0-6 jaar zal in 2030 ongeveer met dertig procent gedaald zijn als gevolg van de elektrificering van het wagenpark. Dat stelt Bovag op basis van een update van het onderzoek naar de impact van EV’s op aftersales. 

In 2018 werd het onderzoek, dat is uitgevoerd door VMS Insight, gepresenteerd. Het in 2018 geschetste scenario wordt steeds waarschijnlijker geacht; zo zal het EV-aandeel in de nieuwverkoop in 2030 rond de eerder voorspelde 75 procent uitkomen. 

Uit de update blijkt verder dat ook het totale wagenpark meer gegroeid is dan eerder werd aangenomen, er zijn ook meer benzine- en dieselauto’s (al dan niet hybride) verkocht en er wordt langer doorgereden met bestaande auto’s. “Die algemene toename dempt vooralsnog de negatieve impact die de EV heeft op het margepotentieel voor aftersales bij álle autobedrijven”, schrijft Bovag.Bekijk het hele onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Bij bedrijven waar voornamelijk jonge auto’s worden onderhouden en gerepareerd, zal de impact van de EV nadrukkelijker voelbaar zijn. “De consensus in de markt is nog immer dat de onderhoudsbehoefte voor EV’s 40 à 50 procent lager ligt dan bij traditionele brandstofauto’s. In 2030 vertaalt zich dat voor autobedrijven die voornamelijk jonge wagenparken tot 6 jaar oud bedienen in 30 procent minder margepotentieel.” In 2018 werd de afname ingeschat op tussen de 25 en 36 procent.

Eerst groei

Het zal nog jaren duren voor het onderhoudspotentieel afneemt, stelt Bovag. “Door de toename van het totale wagenpark wordt voor de gehele aftersalesmarkt in de komende jaren juist een toename van het onderhoudspotentieel verwacht en pas vanaf 2026 een afname als gevolg van de EV-penetratie.”

Volgens het onderzoek rijden er in 2030 volgens het gangbare scenario (uitgaande van verdere overheidsstimulering) circa 1,75 miljoen EV’s rond in Nederland en dat is dan ongeveer 20 procent van het totale wagenpark. Volgens de onderzoekers heeft de elektrische auto de wind behoorlijk in de zeilen, mede door de hoge investeringen bij fabrikanten en overheidsmaatregelen. Maar de doorbraak bij consumenten is wel nog een punt van aandacht. “Die is grotendeels afhankelijk van de te verwachten kosten na afloop van de fabrieksgarantie. De onderhoudsbehoefte van een EV is dan wel laag, de studie toont aan dat typische EV-onderdelen -zoals de accu, elektromotor en aandrijving- vooralsnog relatief duur zijn.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.