Op Bezoek | WK voor op afstand bestuurbare waterstofauto’s is meer dan alleen een wedstrijd

Waterstof • Op de Automotive Campus in Helmond leren mbo-studenten sleutelen aan batterij-elektrische- en waterstofauto’s en werken ze aan de beste tactiek om het WK voor op afstand bestuurbare waterstofauto’s in Amerika te winnen. Voor werkgevers zijn deze studenten enorm gewild, maar het is de vraag of waterstof ook in toekomstige personenauto’s te vinden is. “Innovatie is lastig te voorspellen”, aldus een begeleider van het Summa College.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Winnaars van het NK 2024 in Zwolle. (Foto: Summa College).

Twee kleine auto’s, aangedreven door waterstof, in combinatie met een batterij, racen rond op het in klein nagebouwde circuit op de Automotive Campus van het Summa College. Teamleider Richard Hoogenboom vertelt: “De vangrails en het tapijt zijn precies dezelfde als ook voor de wedstrijd in Amerika wordt gebruikt.” Twee groepen met studenten, met elk een eigen auto, maken zich in Helmond klaar voor het wereldkampioenschap in september dit jaar.

“Het is de belangrijkste bijzaak van het leven”, vertelt Hoogenboom. Vorig jaar vertrok één team uit Nederland naar de wedstrijd in Amerika. Dat Summa College-team werd uiteindelijk derde, een puike prestatie. Bovendien won het team de prijs voor het meest efficiënte brandstofgebruik en de prijs voor meest innovatieve auto. Elk deelnemend team krijgt de beschikking over 22 capsules met 10 liter waterstof erin geperst, maar het Nederlandse team had na zes uur rijden pas acht capsules verbruikt.

Creativiteit

Deze afstandbestuurbare waterstofauto’s lijken ver af te staan van de personenauto’s die dagelijks over de wegen rijden, maar niets is minder waar. Mbo-studenten leren werken met waterstof en leren over het energievraagstuk. Sinds vorig jaar kunnen studenten ook de data van de batterij, waterstoftank en de brandstofcel analyseren. “Studenten leren op een creatieve manier sleutelen aan een auto, maar dan in het klein. Hier in de werkplaats staan enkele EV’s waaronder een Tesla Model Y. Daar sleutelen ze ook aan, maar dat is natuurlijk minder leuk. Wat ze aan deze auto veranderen heeft echt impact en kan het resultaat in de race verbeteren.”

De studenten zelf benadrukken vooral de creativiteit die erbij komt kijken. “We moeten ons onderscheiden. Dat kunnen we doen door de techniek aan te passen en slimmigheidjes toe te voegen, maar ook door een goed uiterlijk en een pakkende naam te kiezen.” Eén van de Nederlandse teams rijdt daarom rond met een auto met een knalroze kap met ‘Pink Panther’ als bijbehorende naam.

Waterstof speelt een belangrijke rol in de toekomst van onze energievoorziening

Alle studenten aan de automotive-opleiding van het Summa College kiezen aan het begin van het tweede jaar of zij een drone of een kleine auto willen bouwen. Uit die laatste groep worden teams gevormd die elk een auto bouwen, met de begeleiding van groepen van eerdere jaren. Daaruit zijn twee teams gekomen die de eerste twee plekken veroverden op de nationale kampioenschappen eerder dit jaar.

Waterstof en personenauto’s

De discussie over de toekomst van waterstof laait direct op bij het betreden van het klaslokaal. Heeft het zin om de studenten te laten sleutelen aan waterstof terwijl ze daar in hun latere leven als automonteur niets mee te maken hebben? “Ik zou niet zeggen dat studenten er niks mee te maken krijgen”, zegt Hoogenboom. “Waterstof gaat onderdeel zijn van onze energievoorziening in de toekomst, dat is duidelijk. De vraag is alleen hoe het zich ontwikkelt bij personenauto’s. Maar verschillende automerken zetten er wel degelijk op in. Het draait allemaal om beschikbaarheid en betaalbaarheid.”

Toyota, dat zelf pioniert met waterstof, heeft de ontwikkelingen ervan voor personenmobiliteit op een laag pitje gezet. Toyota gaat op de markt van bedrijfswagens wél verder met waterstof.

Op dit moment is de efficiëntie van de waterstofproductie niet hoog

Op dit moment luidt het standpunt van branchevereniging Bovag dat batterij-elektrisch de toekomst is voor personenmobiliteit. Hoewel de potentie, van waterstof erg groot is, wordt de brandstof gehinderd door de kostprijs en concurrentie uit andere sectoren. Maar: ‘Wanneer op de langere termijn er substantieel meer groene stroom uit wind en zon beschikbaar komt, en het prijsbeeld van waterstof omslaat, mag de technologie op voorhand niet worden afgeschreven, gezien de voordelen’, oordeelt adviesbureau Ecorys die onderzoek deed naar brandstoffen van de toekomst.

Op dit moment is de efficiënte van productie van waterstof niet hoog. Bij het omzetten van elektriciteit in waterstof gaat zo’n 25 procent van de energie verloren. Ook bij het omzetten van waterstof naar elektriciteit is er sprake van energieverlies: zo’n 40 procent. Bovendien is de laadinfrastructuur op dit moment nauwelijks aanwezig. Op moment van schrijven rijden er 725 waterstofauto’s rond in ons land, op een totaal wagenpark van ruim 7,7 miljoen personenauto’s, blijkt uit RDC-cijfers.

De automotive-opleidingen in Nederland bereiden de studenten voor op een toekomst waarin de elektrische auto domineert in het wagenpark. Dat lijkt niet helemaal aan te sluiten bij de realiteit waarin autobedrijven nu vragen om monteurs die distributieriemen, onderstellen of banden kunnen vervangen. Is er sprake van een mismatch? Juist niet, zo blijkt uit een rapport van HAN. In 2019 rapporteerde het dat ‘in 2021 alle monteurs die nodig zijn voor het sleutelen aan auto’s met een fossiele verbrandingsmotor al zijn opgeleid’. Lees hier een reportage. 

Gewilde studenten

Voor werkgevers zijn studenten die verstand hebben van waterstof in ieder geval gewild. “Is het niet in de automotive, dan is het wel in de scheepvaart of woningbouw. En vergeet niet: deze kleine auto’s werken met een batterij. Waterstof verlengt alleen het bereik. Alle principes die gelden voor elektrische auto’s leren de studenten met deze kleine autootjes ook.”

De auto’s van Summa College. (Foto: Summa College).

De docenten zelf zijn optimistisch over de waterstof-toekomst en benoemen zelf scenario’s waarbij waterstof traditionele brandstof kan vervangen in een verbrandingsmotor. “Veel innovatie is nog mogelijk. Dat maakt het ook moeilijk te voorspellen”, stippen docenten Thomas Strijbosch en Ronald van Oorschot van Summa aan. Aan één van die innovaties werken de studenten. De waterstofauto kan namelijk direct rijden op waterstof en een brandstofcel. De batterij is op dat moment overbodig.

Batterijwissel

In de huidige personenauto’s die rijden op waterstof, wordt waterstof omgezet in elektriciteit die vervolgens via een batterij de motor van stroom voorziet. In die batterij wordt ook de elektriciteit opgeslagen die een auto opwekt als die afremt. “Maar”, zo zegt Strijbosch, “de Mirai (Waterstofmodel van Toyota, red.) kan ook direct op waterstof rijden als die op een weg met weinig weerstand rijdt. In de toekomst wordt daar alleen maar meer mee geëxperimenteerd.”

De studenten oefenen ook met een andere innovatie die zichtbaar is in de automotive, en wel bij het Chinese merk Nio: de batterijwissel. De kleine autootjes worden niet opgeladen, maar de waterstofcapsules kunnen worden gewisseld voor volle capsules. Dat proces moet natuurlijk zo snel mogelijk om tijd te besparen en zoveel mogelijk rondjes te kunnen rijden.

Voorlopig zijn de studenten niet bezig met de toekomst van waterstof in personenauto’s. De focus ligt volledig op de wedstrijd in Amerika. De studenten zijn druk met de tactiek: welke snelheid en hoeveel rondjes kunnen we rijden zonder dat de auto te warm wordt? De studenten kunnen daar in de zomervakantie over nadenken en reizen in september af naar Amerika. De missie is voor de docenten al geslaagd als eenzelfde resultaat als vorig jaar wordt behaald, maar “voor de studenten telt alleen de winst”, besluit Hoogenboom.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Op Bezoek | WK voor op afstand bestuurbare waterstofauto’s is meer dan alleen een wedstrijd | Automotive Online

Op Bezoek | WK voor op afstand bestuurbare waterstofauto’s is meer dan alleen een wedstrijd

Waterstof • Op de Automotive Campus in Helmond leren mbo-studenten sleutelen aan batterij-elektrische- en waterstofauto’s en werken ze aan de beste tactiek om het WK voor op afstand bestuurbare waterstofauto’s in Amerika te winnen. Voor werkgevers zijn deze studenten enorm gewild, maar het is de vraag of waterstof ook in toekomstige personenauto’s te vinden is. “Innovatie is lastig te voorspellen”, aldus een begeleider van het Summa College.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Winnaars van het NK 2024 in Zwolle. (Foto: Summa College).

Twee kleine auto’s, aangedreven door waterstof, in combinatie met een batterij, racen rond op het in klein nagebouwde circuit op de Automotive Campus van het Summa College. Teamleider Richard Hoogenboom vertelt: “De vangrails en het tapijt zijn precies dezelfde als ook voor de wedstrijd in Amerika wordt gebruikt.” Twee groepen met studenten, met elk een eigen auto, maken zich in Helmond klaar voor het wereldkampioenschap in september dit jaar.

“Het is de belangrijkste bijzaak van het leven”, vertelt Hoogenboom. Vorig jaar vertrok één team uit Nederland naar de wedstrijd in Amerika. Dat Summa College-team werd uiteindelijk derde, een puike prestatie. Bovendien won het team de prijs voor het meest efficiënte brandstofgebruik en de prijs voor meest innovatieve auto. Elk deelnemend team krijgt de beschikking over 22 capsules met 10 liter waterstof erin geperst, maar het Nederlandse team had na zes uur rijden pas acht capsules verbruikt.

Creativiteit

Deze afstandbestuurbare waterstofauto’s lijken ver af te staan van de personenauto’s die dagelijks over de wegen rijden, maar niets is minder waar. Mbo-studenten leren werken met waterstof en leren over het energievraagstuk. Sinds vorig jaar kunnen studenten ook de data van de batterij, waterstoftank en de brandstofcel analyseren. “Studenten leren op een creatieve manier sleutelen aan een auto, maar dan in het klein. Hier in de werkplaats staan enkele EV’s waaronder een Tesla Model Y. Daar sleutelen ze ook aan, maar dat is natuurlijk minder leuk. Wat ze aan deze auto veranderen heeft echt impact en kan het resultaat in de race verbeteren.”

De studenten zelf benadrukken vooral de creativiteit die erbij komt kijken. “We moeten ons onderscheiden. Dat kunnen we doen door de techniek aan te passen en slimmigheidjes toe te voegen, maar ook door een goed uiterlijk en een pakkende naam te kiezen.” Eén van de Nederlandse teams rijdt daarom rond met een auto met een knalroze kap met ‘Pink Panther’ als bijbehorende naam.

Waterstof speelt een belangrijke rol in de toekomst van onze energievoorziening

Alle studenten aan de automotive-opleiding van het Summa College kiezen aan het begin van het tweede jaar of zij een drone of een kleine auto willen bouwen. Uit die laatste groep worden teams gevormd die elk een auto bouwen, met de begeleiding van groepen van eerdere jaren. Daaruit zijn twee teams gekomen die de eerste twee plekken veroverden op de nationale kampioenschappen eerder dit jaar.

Waterstof en personenauto’s

De discussie over de toekomst van waterstof laait direct op bij het betreden van het klaslokaal. Heeft het zin om de studenten te laten sleutelen aan waterstof terwijl ze daar in hun latere leven als automonteur niets mee te maken hebben? “Ik zou niet zeggen dat studenten er niks mee te maken krijgen”, zegt Hoogenboom. “Waterstof gaat onderdeel zijn van onze energievoorziening in de toekomst, dat is duidelijk. De vraag is alleen hoe het zich ontwikkelt bij personenauto’s. Maar verschillende automerken zetten er wel degelijk op in. Het draait allemaal om beschikbaarheid en betaalbaarheid.”

Toyota, dat zelf pioniert met waterstof, heeft de ontwikkelingen ervan voor personenmobiliteit op een laag pitje gezet. Toyota gaat op de markt van bedrijfswagens wél verder met waterstof.

Op dit moment is de efficiëntie van de waterstofproductie niet hoog

Op dit moment luidt het standpunt van branchevereniging Bovag dat batterij-elektrisch de toekomst is voor personenmobiliteit. Hoewel de potentie, van waterstof erg groot is, wordt de brandstof gehinderd door de kostprijs en concurrentie uit andere sectoren. Maar: ‘Wanneer op de langere termijn er substantieel meer groene stroom uit wind en zon beschikbaar komt, en het prijsbeeld van waterstof omslaat, mag de technologie op voorhand niet worden afgeschreven, gezien de voordelen’, oordeelt adviesbureau Ecorys die onderzoek deed naar brandstoffen van de toekomst.

Op dit moment is de efficiënte van productie van waterstof niet hoog. Bij het omzetten van elektriciteit in waterstof gaat zo’n 25 procent van de energie verloren. Ook bij het omzetten van waterstof naar elektriciteit is er sprake van energieverlies: zo’n 40 procent. Bovendien is de laadinfrastructuur op dit moment nauwelijks aanwezig. Op moment van schrijven rijden er 725 waterstofauto’s rond in ons land, op een totaal wagenpark van ruim 7,7 miljoen personenauto’s, blijkt uit RDC-cijfers.

De automotive-opleidingen in Nederland bereiden de studenten voor op een toekomst waarin de elektrische auto domineert in het wagenpark. Dat lijkt niet helemaal aan te sluiten bij de realiteit waarin autobedrijven nu vragen om monteurs die distributieriemen, onderstellen of banden kunnen vervangen. Is er sprake van een mismatch? Juist niet, zo blijkt uit een rapport van HAN. In 2019 rapporteerde het dat ‘in 2021 alle monteurs die nodig zijn voor het sleutelen aan auto’s met een fossiele verbrandingsmotor al zijn opgeleid’. Lees hier een reportage. 

Gewilde studenten

Voor werkgevers zijn studenten die verstand hebben van waterstof in ieder geval gewild. “Is het niet in de automotive, dan is het wel in de scheepvaart of woningbouw. En vergeet niet: deze kleine auto’s werken met een batterij. Waterstof verlengt alleen het bereik. Alle principes die gelden voor elektrische auto’s leren de studenten met deze kleine autootjes ook.”

De auto’s van Summa College. (Foto: Summa College).

De docenten zelf zijn optimistisch over de waterstof-toekomst en benoemen zelf scenario’s waarbij waterstof traditionele brandstof kan vervangen in een verbrandingsmotor. “Veel innovatie is nog mogelijk. Dat maakt het ook moeilijk te voorspellen”, stippen docenten Thomas Strijbosch en Ronald van Oorschot van Summa aan. Aan één van die innovaties werken de studenten. De waterstofauto kan namelijk direct rijden op waterstof en een brandstofcel. De batterij is op dat moment overbodig.

Batterijwissel

In de huidige personenauto’s die rijden op waterstof, wordt waterstof omgezet in elektriciteit die vervolgens via een batterij de motor van stroom voorziet. In die batterij wordt ook de elektriciteit opgeslagen die een auto opwekt als die afremt. “Maar”, zo zegt Strijbosch, “de Mirai (Waterstofmodel van Toyota, red.) kan ook direct op waterstof rijden als die op een weg met weinig weerstand rijdt. In de toekomst wordt daar alleen maar meer mee geëxperimenteerd.”

De studenten oefenen ook met een andere innovatie die zichtbaar is in de automotive, en wel bij het Chinese merk Nio: de batterijwissel. De kleine autootjes worden niet opgeladen, maar de waterstofcapsules kunnen worden gewisseld voor volle capsules. Dat proces moet natuurlijk zo snel mogelijk om tijd te besparen en zoveel mogelijk rondjes te kunnen rijden.

Voorlopig zijn de studenten niet bezig met de toekomst van waterstof in personenauto’s. De focus ligt volledig op de wedstrijd in Amerika. De studenten zijn druk met de tactiek: welke snelheid en hoeveel rondjes kunnen we rijden zonder dat de auto te warm wordt? De studenten kunnen daar in de zomervakantie over nadenken en reizen in september af naar Amerika. De missie is voor de docenten al geslaagd als eenzelfde resultaat als vorig jaar wordt behaald, maar “voor de studenten telt alleen de winst”, besluit Hoogenboom.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.