Bosch: Wij hebben het dieselprobleem opgelost
De Duitse onderdelenfabrikant Bosch claimt een doorbraak in dieseltechnologie. “Vandaag willen wij voorgoed een halt toeroepen aan de discussies over het einde van diesel”, zei ceo dr. Volkmar Denner, vandaag tijdens de presentatie van de jaarcijfers.
Bosch heeft de bestaande technologie verder verfijnd. Extra componenten die tot bijkomende kosten zouden leiden zijn volgens het bedrijf niet nodig. Dankzij het verbeteren van de huidige technologie daalt de NOx-uitstoot naar 13 milligram per kilometer, bij wettelijk genormeerde RDE- ritten. Dat is slechts een tiende van de geldige grenswaarden vanaf 2020. Volgens Bosch liggen zelfs tijdens ‘uitdagende stadsritten’, waarbij de testparameters veel hoger liggen dan de wettelijke eisen, de waarden van de testauto’s van Bosch gemiddeld slechts op 40 milligram per kilometer.
De ontwikkelaars bij Bosch zijn er de afgelopen maanden in geslaagd de technologische doorbraak te realiseren door een combinatie van geavanceerde injectietechnologie, een nieuw ontwikkeld luchtsysteem en intelligent warmtebeheer. De uitstoot van stikstofoxiden kan nu in alle rijsituaties onder de grenswaarde blijven. “De diesel zal zijn plaats in het stadsverkeer behouden, zowel voor handelaars als voor pendelaars”, benadrukte Denner.
EV
Bosch meldde tijdens de presentatie ook “onder hoogspanning” te werken aan de doorbraak van elektrisch rijden. In 2017 won het bedrijf 20 contracten om elektrische aandrijfsystemen, ter waarde van 4 miljard euro te produceren. Bosch verwacht vanaf 2020 een massamarkt voor elektrisch rijden en wil daarin marktleider zijn.
En de jaarcijfers zelf? De omzet steeg met 6,8 procent naar 78,1 miljard euro. De winst vóór incidentele baten en lasten en belastingen bedroeg 5,3 miljard euro in 2017. Dat is een stijging van bijna 17 procent ten opzichte van 2016. Bosch heeft de reservering voor de kosten van het afwikkelen van claims met betrekking tot dieselschandaal met honderd miljoen verhoogd tot 1,2 miljard euro, meldt het FD.