Bouw batterijfabriek Volvo van start

Batterijfabriek • De eerste productielijn moet eind 2026 gaan draaien.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Northvolt)

Volvo Cars en het Zweedse Northvolt zijn begonnen met de bouw van hun gezamenlijke batterij-gigafabriek in Gothenburg. Uiteindelijk wordt de fabriek één van de grootste in zijn soort in Europa met meer dan drieduizend werknemers en een capaciteit om batterijen te produceren voor rond een half miljoen auto’s per jaar.

Dat hebben beide bedrijven meegedeeld in een persbericht. Hun gezamenlijke onderneming, Novo Energy, heeft in de zomer de milieuvergunning alsmede de bouwvergunning voor de eerste fase van 130 duizend vierkante meter binnengekregen. “Dit is een grote dag voor ons, een werkelijke mijlpaal. We konden in korte tijd groeien naar 200 mensen maar we moeten ook snel verder doorgroeien en onze hele industrie nu opschalen”, aldus Adrian Clarke, ceo van Novo Energy.

Northvolt bouwt al aan een giga-batterijenfabriek in Skellefteå in Noord-Zweden. Verder heeft Northvolt een vestiging in het Poolse Gdansk en staat er een batterijenfabriek op het programma in het Duitse Heide. Eerder waren er ook plannen voor een gezamenlijke batterijenfabriek met VW in Salzitter maar VW heeft later besloten dat project alleen uit te voeren. Northvolt is oorspronkelijk in 2015 opgericht door twee ex-managers van Tesla, Peter Carlsson en Paolo Cerutti.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Bouw batterijfabriek Volvo van start | Automotive Online

Bouw batterijfabriek Volvo van start

Batterijfabriek • De eerste productielijn moet eind 2026 gaan draaien.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Northvolt)

Volvo Cars en het Zweedse Northvolt zijn begonnen met de bouw van hun gezamenlijke batterij-gigafabriek in Gothenburg. Uiteindelijk wordt de fabriek één van de grootste in zijn soort in Europa met meer dan drieduizend werknemers en een capaciteit om batterijen te produceren voor rond een half miljoen auto’s per jaar.

Dat hebben beide bedrijven meegedeeld in een persbericht. Hun gezamenlijke onderneming, Novo Energy, heeft in de zomer de milieuvergunning alsmede de bouwvergunning voor de eerste fase van 130 duizend vierkante meter binnengekregen. “Dit is een grote dag voor ons, een werkelijke mijlpaal. We konden in korte tijd groeien naar 200 mensen maar we moeten ook snel verder doorgroeien en onze hele industrie nu opschalen”, aldus Adrian Clarke, ceo van Novo Energy.

Northvolt bouwt al aan een giga-batterijenfabriek in Skellefteå in Noord-Zweden. Verder heeft Northvolt een vestiging in het Poolse Gdansk en staat er een batterijenfabriek op het programma in het Duitse Heide. Eerder waren er ook plannen voor een gezamenlijke batterijenfabriek met VW in Salzitter maar VW heeft later besloten dat project alleen uit te voeren. Northvolt is oorspronkelijk in 2015 opgericht door twee ex-managers van Tesla, Peter Carlsson en Paolo Cerutti.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.