Schoonhovens blik | Strijd der giganten barst los met overname ASN

Column • Nu de overname van ASN Autoschade door AAGB definitief is, vraagt AM-columnist Johan Schoonhoven zich af wat er precies op de schademarkt gaat veranderen nu de enige onafhankelijk opererende franchisegever in handen komt van een gigant op het gebied van onderdelenleveranties.
Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:
(Foto: Johan Schoonhoven)

De planborden van schadeherstellers zijn al geruime tijd voor weken/maanden volgeboekt en praktisch elke schadeondernemer is druk met de dagelijkse gang van zaken; doorlooptijd, onderdelenleveranties en het tevoorschijn toveren van vervangend vervoer. Veel nieuws is er niet onder de zon (naast het terugtreden van Louwman bij Achmea, red.) en van de zoveelste overname van een schadeherstelbedrijf door Boekhorst kijkt niemand meer echt op.

Totdat op 11 maart 2024 opeens het nieuws verschijnt dat Alliance Automotive Group Benelux (AAGB) de ASN-organisatie en -franchiseformule overneemt: een onderdelengigant die een franchiseformule voor autoschadeherstel aan zijn al zo brede palet van formules toevoegt. AAGB is immers al eigenaar van Autovakmeester, Carprof, Autoservice Totaal, NexDrive en Leaseprof, allemaal formules waarmee AAGB autobedrijven met raad en daad ondersteunt en reparatie-, onderhouds- en slijtdelen afzet in Nederland. De acquisitie van ASN lijkt in het plaatje te passen, want al eerder zette AAGB stappen door actief te worden in schadeherstel-equipment en paint/non-paintproducten.

Maar zoals wij weten kent de schadeherstelmarkt een heel andere dynamiek dan de autoreparatie- en onderhoudsmarkt. Al was het maar omdat het grootste deel van het werk gestuurd is, de gebruikte onderdelen OEM-delen betreffen en er bijna altijd sprake is van een derdebetaler en de klant het allemaal best vindt.

Eerdere pogingen

Nieuw is het toevoegen van een schadeherstelformule overigens niet, want al eerder probeerde Luc van Bussel met zijn Alwaysbemobile company een link te leggen tussen onderhoud, banden en schade door AH Schadeherstel naast Profile en James Autoservice als formule te voeren. AH, nu bekend als Autoschade Herstel Groep, was overigens ooit een afsplitsing van ASN door leden die een andere koers wilden varen dan de initiatiefnemers destijds. De initiatiefnemers die met ASN wel een unieke formule bouwden, want zij bleven eigenaar en franchisegever en deels eigenaar van enkele vestigingen en wisten daarnaast ondernemers aan zich te binden.

Portoview, het eigen back-officesysteem is momenteel nog het enige overlevende systeem nadat eerder CARe-Flow en Eagle verdwenen. Met de financiële slagkracht van AAGB zou ASN maar zo kunnen besluiten om Portoview te verzelfstandigen, te moderniseren en een aanvulling te worden op de huidige beperkte keus in back-office systemen.

Vragen

Het nieuws is nog kakelvers, maar wat gaat er gebeuren nu de enige onafhankelijk opererende franchisegever in handen komt van een gigant op het gebied van onderdelenleveranties? En wat doet LKQ? Die andere gigant die zich met o.a. de overname van Vanesch Verf ook al op het schadepad heeft begeven. Richten zij hun pijlen nu ook op een keten en is een andere keten eigenlijk wel over te nemen of kan op één of andere manier een belang worden verworven? Waarschijnlijk niet, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

En hoe gaat ASN/AAGB om met het aandeel in Partsplan? Is AAGB de ideale geldschieter om te investeren in Partsplan (een online onderdelenbestelplatform dat schade-onderdelen inkoopt namens de bij haar aangesloten autoschadeherstelbedrijven, red), is het systeem dan ook voor OES/MQ delen te gebruiken en gaan de andere aandeelhouders AAS en ABS daarin mee en meer delen via Partsplan bestellen?

Zomaar wat vragen waarvan ik vanochtend bij het ontwaken niet had kunnen bedenken dat ik die zou stellen.

Ik wens u veel schade toe.

Johan Schoonhoven
Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.

Schoonhovens blik | Strijd der giganten barst los met overname ASN | Automotive Online

Schoonhovens blik | Strijd der giganten barst los met overname ASN

Column • Nu de overname van ASN Autoschade door AAGB definitief is, vraagt AM-columnist Johan Schoonhoven zich af wat er precies op de schademarkt gaat veranderen nu de enige onafhankelijk opererende franchisegever in handen komt van een gigant op het gebied van onderdelenleveranties.
Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:
(Foto: Johan Schoonhoven)

De planborden van schadeherstellers zijn al geruime tijd voor weken/maanden volgeboekt en praktisch elke schadeondernemer is druk met de dagelijkse gang van zaken; doorlooptijd, onderdelenleveranties en het tevoorschijn toveren van vervangend vervoer. Veel nieuws is er niet onder de zon (naast het terugtreden van Louwman bij Achmea, red.) en van de zoveelste overname van een schadeherstelbedrijf door Boekhorst kijkt niemand meer echt op.

Totdat op 11 maart 2024 opeens het nieuws verschijnt dat Alliance Automotive Group Benelux (AAGB) de ASN-organisatie en -franchiseformule overneemt: een onderdelengigant die een franchiseformule voor autoschadeherstel aan zijn al zo brede palet van formules toevoegt. AAGB is immers al eigenaar van Autovakmeester, Carprof, Autoservice Totaal, NexDrive en Leaseprof, allemaal formules waarmee AAGB autobedrijven met raad en daad ondersteunt en reparatie-, onderhouds- en slijtdelen afzet in Nederland. De acquisitie van ASN lijkt in het plaatje te passen, want al eerder zette AAGB stappen door actief te worden in schadeherstel-equipment en paint/non-paintproducten.

Maar zoals wij weten kent de schadeherstelmarkt een heel andere dynamiek dan de autoreparatie- en onderhoudsmarkt. Al was het maar omdat het grootste deel van het werk gestuurd is, de gebruikte onderdelen OEM-delen betreffen en er bijna altijd sprake is van een derdebetaler en de klant het allemaal best vindt.

Eerdere pogingen

Nieuw is het toevoegen van een schadeherstelformule overigens niet, want al eerder probeerde Luc van Bussel met zijn Alwaysbemobile company een link te leggen tussen onderhoud, banden en schade door AH Schadeherstel naast Profile en James Autoservice als formule te voeren. AH, nu bekend als Autoschade Herstel Groep, was overigens ooit een afsplitsing van ASN door leden die een andere koers wilden varen dan de initiatiefnemers destijds. De initiatiefnemers die met ASN wel een unieke formule bouwden, want zij bleven eigenaar en franchisegever en deels eigenaar van enkele vestigingen en wisten daarnaast ondernemers aan zich te binden.

Portoview, het eigen back-officesysteem is momenteel nog het enige overlevende systeem nadat eerder CARe-Flow en Eagle verdwenen. Met de financiële slagkracht van AAGB zou ASN maar zo kunnen besluiten om Portoview te verzelfstandigen, te moderniseren en een aanvulling te worden op de huidige beperkte keus in back-office systemen.

Vragen

Het nieuws is nog kakelvers, maar wat gaat er gebeuren nu de enige onafhankelijk opererende franchisegever in handen komt van een gigant op het gebied van onderdelenleveranties? En wat doet LKQ? Die andere gigant die zich met o.a. de overname van Vanesch Verf ook al op het schadepad heeft begeven. Richten zij hun pijlen nu ook op een keten en is een andere keten eigenlijk wel over te nemen of kan op één of andere manier een belang worden verworven? Waarschijnlijk niet, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

En hoe gaat ASN/AAGB om met het aandeel in Partsplan? Is AAGB de ideale geldschieter om te investeren in Partsplan (een online onderdelenbestelplatform dat schade-onderdelen inkoopt namens de bij haar aangesloten autoschadeherstelbedrijven, red), is het systeem dan ook voor OES/MQ delen te gebruiken en gaan de andere aandeelhouders AAS en ABS daarin mee en meer delen via Partsplan bestellen?

Zomaar wat vragen waarvan ik vanochtend bij het ontwaken niet had kunnen bedenken dat ik die zou stellen.

Ik wens u veel schade toe.

Johan Schoonhoven
Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.