Toyota opnieuw grootste autofabrikant van de wereld

Toyota • Opvallend is dat Toyota achterblijft op gebied van batterij-elektrische auto’s. De Japanse fabrikant verkocht slechts 104.018 BEV’s.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Koji Sato, president en ceo van Toyota tijdens de Japan Mobility Show in 2023. (Foto: Toyota).

Toyota Motor Corp. verkocht in 2023 meer auto’s dan ooit. Het bedrijf meldt een totale wereldwijde verkoop, inclusief die van dochteronderneming Daihatsu en Hino, van 11,2 miljoen voertuigen in 2023. Dat is een stijging van 7,2 procent vergeleken met 2022.

Daarmee is Toyota voor het vierde jaar op rij de grootste autofabrikant van de wereld. De Volkswagen Groep, de tweede grootste fabrikant, verkocht vorig jaar 9,24 miljoen voertuigen (+12 procent).

Toyota zag de verkopen in met name Noord-Amerika en Europa aantrekken door teruglopende leveringsproblemen van chips. In het Europese continent verkocht Toyota 1,13 miljoen voertuigen, een stijging van 9,1 procent.

EV loopt achter

Opvallend is dat Toyota achterblijft op gebied van batterij-elektrische voertuigen. De Japanse fabrikant verkocht slechts 104.018 BEV’s. Het bedrijf streefde eerder naar een verkoop van 202 duizend elektrische auto’s, maar stelde dat doel in de loop van 2023 bij naar 123 duizend vanwege problemen met vraag en aanbod. Toyota wil in 2026 1,5 miljoen elektrische auto’s verkopen en 3,5 miljoen in 2030.

Vorige week sprak Akio Toyoda, voorzitter van Toyota, zich nog uit over elektrische auto’s. Toyoda zei dat BEV’s een maximaal marktaandeel krijgen van 30 procent. De rest wordt opgevuld met benzine- en hybrideauto’s. Toyota verzet zich tegen de kritiek dat het bedrijf achterloopt in de transitie naar elektrische voertuigen. Volgens de autofabrikant zijn onder meer hybrides en waterstoftechnologie de juiste aanpak voor het bedrijf, de consument en het klimaat.

Als uitvinder van de Prius verwachtte de hele autowereld dat Toyota ook snel met elektrische auto’s zou komen. Maar die kwamen lang helemaal niet. Toyota kiest zijn eigen koers, concludeert AM-freelancer en technisch consultant Peter Paul Keizer. Lees hier.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Toyota opnieuw grootste autofabrikant van de wereld | Automotive Online

Toyota opnieuw grootste autofabrikant van de wereld

Toyota • Opvallend is dat Toyota achterblijft op gebied van batterij-elektrische auto’s. De Japanse fabrikant verkocht slechts 104.018 BEV’s.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Koji Sato, president en ceo van Toyota tijdens de Japan Mobility Show in 2023. (Foto: Toyota).

Toyota Motor Corp. verkocht in 2023 meer auto’s dan ooit. Het bedrijf meldt een totale wereldwijde verkoop, inclusief die van dochteronderneming Daihatsu en Hino, van 11,2 miljoen voertuigen in 2023. Dat is een stijging van 7,2 procent vergeleken met 2022.

Daarmee is Toyota voor het vierde jaar op rij de grootste autofabrikant van de wereld. De Volkswagen Groep, de tweede grootste fabrikant, verkocht vorig jaar 9,24 miljoen voertuigen (+12 procent).

Toyota zag de verkopen in met name Noord-Amerika en Europa aantrekken door teruglopende leveringsproblemen van chips. In het Europese continent verkocht Toyota 1,13 miljoen voertuigen, een stijging van 9,1 procent.

EV loopt achter

Opvallend is dat Toyota achterblijft op gebied van batterij-elektrische voertuigen. De Japanse fabrikant verkocht slechts 104.018 BEV’s. Het bedrijf streefde eerder naar een verkoop van 202 duizend elektrische auto’s, maar stelde dat doel in de loop van 2023 bij naar 123 duizend vanwege problemen met vraag en aanbod. Toyota wil in 2026 1,5 miljoen elektrische auto’s verkopen en 3,5 miljoen in 2030.

Vorige week sprak Akio Toyoda, voorzitter van Toyota, zich nog uit over elektrische auto’s. Toyoda zei dat BEV’s een maximaal marktaandeel krijgen van 30 procent. De rest wordt opgevuld met benzine- en hybrideauto’s. Toyota verzet zich tegen de kritiek dat het bedrijf achterloopt in de transitie naar elektrische voertuigen. Volgens de autofabrikant zijn onder meer hybrides en waterstoftechnologie de juiste aanpak voor het bedrijf, de consument en het klimaat.

Als uitvinder van de Prius verwachtte de hele autowereld dat Toyota ook snel met elektrische auto’s zou komen. Maar die kwamen lang helemaal niet. Toyota kiest zijn eigen koers, concludeert AM-freelancer en technisch consultant Peter Paul Keizer. Lees hier.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.