‘Hoofd inkoop Audi: Chiptekorten gaan nog jaren duren’

Chiptekort • Er worden teveel verschillende soorten chips in auto’s gebruikt.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Chiptekorten blijven de producenten parten spelen. (Foto: Shutterstock)

De tekorten aan computerchips, die de afgelopen jaren de autoproductie flink hebben belemmerd, zullen nog jaren aanhouden. Dat stelt Renate Vachenauer, hoofd inkoop van Audi in een interview met de Duitse krant Augsburger Allgemeine.

De schaarste werd onder meer veroorzaakt door de te lange aanvoerlijnen, die stil kwamen te vallen tijdens de coronacrisis. De meeste computerchips komen uit Azië en de VS. Om die afhankelijkheid te verminderen zijn er allerlei initiatieven om de chipsproductie in de EU te vergroten. Afgelopen week werd bijvoorbeeld bekend dat het Taiwanese TSMC samen met NXP, Bosch en Infineon chips voor de automotive gaat produceren in Dresden.

Het tekort aan halfgeleiders zorgde in 2021 en 2022 voor een sterk verminderde autoproductie. Die trekt dit jaar weer aan, maar de problemen zijn nog niet voorbij, waarschuwt Vachenauer. “Er worden miljarden dollars geïnvesteerd maar het duurt jaren voor de fabrieken draaien.” Zij pleit voor het gebruik van minder verschillende chips. De auto-industrie gebruikt zo’n 8.000 verschillende soorten chips en dat kan best wat minder, denkt zij.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Hoofd inkoop Audi: Chiptekorten gaan nog jaren duren’ | Automotive Online

‘Hoofd inkoop Audi: Chiptekorten gaan nog jaren duren’

Chiptekort • Er worden teveel verschillende soorten chips in auto’s gebruikt.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Chiptekorten blijven de producenten parten spelen. (Foto: Shutterstock)

De tekorten aan computerchips, die de afgelopen jaren de autoproductie flink hebben belemmerd, zullen nog jaren aanhouden. Dat stelt Renate Vachenauer, hoofd inkoop van Audi in een interview met de Duitse krant Augsburger Allgemeine.

De schaarste werd onder meer veroorzaakt door de te lange aanvoerlijnen, die stil kwamen te vallen tijdens de coronacrisis. De meeste computerchips komen uit Azië en de VS. Om die afhankelijkheid te verminderen zijn er allerlei initiatieven om de chipsproductie in de EU te vergroten. Afgelopen week werd bijvoorbeeld bekend dat het Taiwanese TSMC samen met NXP, Bosch en Infineon chips voor de automotive gaat produceren in Dresden.

Het tekort aan halfgeleiders zorgde in 2021 en 2022 voor een sterk verminderde autoproductie. Die trekt dit jaar weer aan, maar de problemen zijn nog niet voorbij, waarschuwt Vachenauer. “Er worden miljarden dollars geïnvesteerd maar het duurt jaren voor de fabrieken draaien.” Zij pleit voor het gebruik van minder verschillende chips. De auto-industrie gebruikt zo’n 8.000 verschillende soorten chips en dat kan best wat minder, denkt zij.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.