Toyota roept 50.000 auto’s terug naar garage om airbags

Toyota • Ook stopt Toyota voorlopig de productie van tien modellen vanwege manipulatie van motorprestatietests.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Toyota Corolla. (Foto: Shutterstock).

Toyota roept 50 duizend oudere auto’s terug naar de garage om mogelijke problemen met airbags van leverancier Takata. Eerder deze week werd ook bekend dat Toyota de levering van tien modellen voorlopig opschort vanwege manipulatie van de motorprestaties. Dat meldt ANP.

De 50 duizend voertuigen zijn de Corolla Matrix uit 2003 en 2004 en RAV4’s uit 2004 en 2005. Auto-eigenaren krijgen het advies om niet de weg op te gaan voor reparaties, omdat er een risico bestaat dat de airbags zouden kunnen ontploffen. Het is niet meteen duidelijk waar ter wereld deze auto’s precies rijden, op basis van de informatie die Toyota heeft vrijgegeven.

Vanwege problemen bij airbagleverancier Takata zijn wereldwijd al vele miljoenen auto’s van verschillende merken teruggeroepen naar de garage. Defecten in het airbag-opblaassysteem, waarbij onder andere metaaldeeltjes in de auto konden worden gelanceerd, werden gelinkt aan diverse dodelijke ongevallen.

Sjoemeldiesels

Toyota, de grootste autofabrikant van de wereld, heeft eerder deze week aangekondigd dat het de wereldwijde leveringen van tien modellen voorlopig opschort vanwege manipulatie van motorprestatietests. Bij de certificering van de dieselauto’s zou gesjoemeld zijn om de prestaties beter te laten lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Automobilisten die al in deze auto’s rijden, hoeven zich geen zorgen te maken over hun veiligheid en kunnen gewoon doorgaan met rijden.

Ook kwam naar buiten dat Toyota-dochter Daihatsu vorige maand al alle leveringen moest opschorten, nadat het aan het licht kwam dat het al tientallen jaren geen fatsoenlijke voertuigveiligheidstests had uitgevoerd.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.