‘Huidige subsidies elektrische auto’s zijn oneerlijk’

Subsidies • Volgens Natuur & Milieu komen subsidies en fiscale steun nu vooral terecht bij mensen met een hoog inkomen of zakelijke leaserijders.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(Foto: Shutterstock)

Het systeem van subsidies voor elektrische auto’s is niet eerlijk. Dit stelt milieuorganisatie Natuur & Milieu bij de publicatie van het onderzoek ‘Naar een eerlijke mobiliteitstransitie’.

Volgens de milieuclub komen subsidies en fiscale steun nu vooral terecht bij mensen met een hoog inkomen of zakelijke leaserijders. Zo kunnen kopers van EV’s dit jaar een subsidie van 2.950 euro ontvangen voor een nieuwe auto en 2.000 voor een tweedehands elektrische auto. Ook zijn elektrische auto’s dit jaar nog vrijgesteld van bpm en mrb.

Natuur & Milieu stelt dat het subsidiëren van elektrische auto’s belangrijk is en blijft om het autoverkeer in Nederland te verduurzamen. ‘Maar het is helaas wel zo dat dit geld momenteel vooral terechtkomt bij huishoudens uit de hogere inkomensgroepen. Uit eerder onderzoek van CE Delft bleek dat huishoudens met de hoogste inkomens drie keer zoveel profiteren van belastingvoordelen voor zuinige auto’s als huishoudens met lage inkomens’.

De overheid moet volgens de organisatie de subsidies eerlijker verdelen en daarnaast beter kijken naar manieren om ook lagere inkomensgroepen te helpen duurzamer te reizen ‘met bijvoorbeeld openbaar vervoer, deelauto of een elektrische fiets’. Ook zouden andere opties, waaronder een slooptegoedregeling, een subsidie op de aanschaf van kleine elektrische auto’s en een ‘auto-de-deur-uit premie’ kunnen helpen om milieudoelstellingen te halen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

‘Huidige subsidies elektrische auto’s zijn oneerlijk’ | Automotive Online

‘Huidige subsidies elektrische auto’s zijn oneerlijk’

Subsidies • Volgens Natuur & Milieu komen subsidies en fiscale steun nu vooral terecht bij mensen met een hoog inkomen of zakelijke leaserijders.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(Foto: Shutterstock)

Het systeem van subsidies voor elektrische auto’s is niet eerlijk. Dit stelt milieuorganisatie Natuur & Milieu bij de publicatie van het onderzoek ‘Naar een eerlijke mobiliteitstransitie’.

Volgens de milieuclub komen subsidies en fiscale steun nu vooral terecht bij mensen met een hoog inkomen of zakelijke leaserijders. Zo kunnen kopers van EV’s dit jaar een subsidie van 2.950 euro ontvangen voor een nieuwe auto en 2.000 voor een tweedehands elektrische auto. Ook zijn elektrische auto’s dit jaar nog vrijgesteld van bpm en mrb.

Natuur & Milieu stelt dat het subsidiëren van elektrische auto’s belangrijk is en blijft om het autoverkeer in Nederland te verduurzamen. ‘Maar het is helaas wel zo dat dit geld momenteel vooral terechtkomt bij huishoudens uit de hogere inkomensgroepen. Uit eerder onderzoek van CE Delft bleek dat huishoudens met de hoogste inkomens drie keer zoveel profiteren van belastingvoordelen voor zuinige auto’s als huishoudens met lage inkomens’.

De overheid moet volgens de organisatie de subsidies eerlijker verdelen en daarnaast beter kijken naar manieren om ook lagere inkomensgroepen te helpen duurzamer te reizen ‘met bijvoorbeeld openbaar vervoer, deelauto of een elektrische fiets’. Ook zouden andere opties, waaronder een slooptegoedregeling, een subsidie op de aanschaf van kleine elektrische auto’s en een ‘auto-de-deur-uit premie’ kunnen helpen om milieudoelstellingen te halen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.