‘Franse EV-subsidie gepauzeerd door enorme vraag’

Subsidie • Tegelijkertijd nam in Nederland het beschikbare SEPP-budget juist toe als gevolg van gecancelde aanvragen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

De Franse regering moet haar leaseprogramma voor elektrische auto’s voor mensen met een klein inkomen al na zes weken pauzeren. Er kwamen veel meer aanvragen binnen dan er wagens beschikbaar waren. Dat melden Franse media.

Afhankelijk van het inkomen kunnen Fransen voor 100 tot 150 euro per maand een elektrische auto leasen. De looptijd is drie jaar. Het leasecontract kan eenmaal verlengd worden. Een van de voorwaarden is dat de nieuwprijs van de auto niet hoger mag zijn dan 47 duizend euro. Daarnaast moet het voertuig in Frankrijk zijn geproduceerd of van een Frans merk met een fabriek in Europa zijn.

Voor het programma had de regering 25 duizend volledig elektrische voertuigen gereserveerd. Vanwege de vele aanvragen is dit aantal opgevoerd naar 50 duizend stuks. Maar eind januari stond de teller van het aantal geïnteresseerden al op 90duizend. Hierdoor ziet de regering zich nu genoodzaakt op de rem te trappen, melden Franse media. Een kleine 40 duizend mensen zouden nu al misgrijpen.

Nederland

Dinsdag zijn ook de nieuwe voorwaarden voor de reguliere aanschafsubsidie voor elektrische auto’s bekendgemaakt. Die subsidie wordt in Frankrijk met 1.000 euro teruggeschroefd. Dat betekent dat er voor de meeste inkomensgroepen nu 4.000 euro beschikbaar is.

In Nederland kunnen kopers van een nieuwe EV een kleine drieduizend euro SEPP-subsidie krijgen. De subsidiepot is voor de tweede week op rij juist weer ‘beter gevuld’. Jasper Verweij van Kenteken.tv bekeek de data en concludeerde dat al twee weken op rij er meer aanvragen gecanceld worden dan er nieuwe aanvragen zijn. De pot is nog voor 92 procent gevuld.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Franse EV-subsidie gepauzeerd door enorme vraag’ | Automotive Online

‘Franse EV-subsidie gepauzeerd door enorme vraag’

Subsidie • Tegelijkertijd nam in Nederland het beschikbare SEPP-budget juist toe als gevolg van gecancelde aanvragen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

De Franse regering moet haar leaseprogramma voor elektrische auto’s voor mensen met een klein inkomen al na zes weken pauzeren. Er kwamen veel meer aanvragen binnen dan er wagens beschikbaar waren. Dat melden Franse media.

Afhankelijk van het inkomen kunnen Fransen voor 100 tot 150 euro per maand een elektrische auto leasen. De looptijd is drie jaar. Het leasecontract kan eenmaal verlengd worden. Een van de voorwaarden is dat de nieuwprijs van de auto niet hoger mag zijn dan 47 duizend euro. Daarnaast moet het voertuig in Frankrijk zijn geproduceerd of van een Frans merk met een fabriek in Europa zijn.

Voor het programma had de regering 25 duizend volledig elektrische voertuigen gereserveerd. Vanwege de vele aanvragen is dit aantal opgevoerd naar 50 duizend stuks. Maar eind januari stond de teller van het aantal geïnteresseerden al op 90duizend. Hierdoor ziet de regering zich nu genoodzaakt op de rem te trappen, melden Franse media. Een kleine 40 duizend mensen zouden nu al misgrijpen.

Nederland

Dinsdag zijn ook de nieuwe voorwaarden voor de reguliere aanschafsubsidie voor elektrische auto’s bekendgemaakt. Die subsidie wordt in Frankrijk met 1.000 euro teruggeschroefd. Dat betekent dat er voor de meeste inkomensgroepen nu 4.000 euro beschikbaar is.

In Nederland kunnen kopers van een nieuwe EV een kleine drieduizend euro SEPP-subsidie krijgen. De subsidiepot is voor de tweede week op rij juist weer ‘beter gevuld’. Jasper Verweij van Kenteken.tv bekeek de data en concludeerde dat al twee weken op rij er meer aanvragen gecanceld worden dan er nieuwe aanvragen zijn. De pot is nog voor 92 procent gevuld.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.