Subsidie voor elektrische auto niet omlaag

Elektrisch rijden • Dit schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Subsidie, elektrische auto
(Foto: Shutterstock)

De subsidie op nieuwe elektrische auto’s zal in 2024 toch niet dalen naar 2.550 euro. Het blijft 2.950 euro, schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer. Zij vindt het zorgelijk dat de animo voor de subsidie aan het afnemen is onder particulieren. Veranderingen in de motorrijtuigenbelasting, gestegen energieprijzen en de inflatie maken het financieel minder gunstig om een elektrische auto te bezitten. Dit meldt het ANP.

Afbouw

De subsidie voor nieuwe volledig elektrische auto’s bedroeg in 2021 nog 4.000 euro. Deze zou stapsgewijs worden afgebouwd. De gedachte hierachter was dat elektrische auto’s in de loop van de jaren goedkoper zouden worden. Daardoor zou minder subsidie nodig zijn om mensen over te halen tot aanschaf van een EV. Vorige week verdedigde Heijnen dit beleid nog. Maar het is aan een nieuw kabinet om met maatregelen te komen voor de periode na 2025, zegt de bewindsvrouw nu. De subsidie voor nieuwe elektrische auto’s blijft daarom komend jaar toch op hetzelfde niveau als dit jaar.

De Duitse automarkt kwam afgelopen maand volledig tot stilstand na het afbouwen van de EV-subsidies.

RAI: meer actie nodig

RAI Vereniging zegt de stap van de staatssecretaris te waarderen. “Dit is echter een kleine stap in de goede richting; er is dringend meer actie nodig. Zoals het doorzetten van subsidies ook vanaf 2025 en fiscale stimulering”, reageert Huub Dubbelman, voorzitter sectie personenauto’s bij de branchevereniging.

Dubbelman vindt dat “mobiliteit een bijdrage moet én kan leveren aan het terugdringen van CO2-uitstoot”. Tegelijkertijd zou autorijden ook betaalbaar moeten blijven. “Om de transitie naar duurzame mobiliteit echt te versnellen, moet de aanschaf van nieuwe schone en zuinige auto’s voor meer mensen bereikbaar zijn.”

Vorige maand waarschuwden brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging na de presentatie van de Prinsjesdagplannen al dat ‘autorijden onbetaalbaar gaat worden’.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Subsidie voor elektrische auto niet omlaag | Automotive Online

Subsidie voor elektrische auto niet omlaag

Elektrisch rijden • Dit schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Subsidie, elektrische auto
(Foto: Shutterstock)

De subsidie op nieuwe elektrische auto’s zal in 2024 toch niet dalen naar 2.550 euro. Het blijft 2.950 euro, schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer. Zij vindt het zorgelijk dat de animo voor de subsidie aan het afnemen is onder particulieren. Veranderingen in de motorrijtuigenbelasting, gestegen energieprijzen en de inflatie maken het financieel minder gunstig om een elektrische auto te bezitten. Dit meldt het ANP.

Afbouw

De subsidie voor nieuwe volledig elektrische auto’s bedroeg in 2021 nog 4.000 euro. Deze zou stapsgewijs worden afgebouwd. De gedachte hierachter was dat elektrische auto’s in de loop van de jaren goedkoper zouden worden. Daardoor zou minder subsidie nodig zijn om mensen over te halen tot aanschaf van een EV. Vorige week verdedigde Heijnen dit beleid nog. Maar het is aan een nieuw kabinet om met maatregelen te komen voor de periode na 2025, zegt de bewindsvrouw nu. De subsidie voor nieuwe elektrische auto’s blijft daarom komend jaar toch op hetzelfde niveau als dit jaar.

De Duitse automarkt kwam afgelopen maand volledig tot stilstand na het afbouwen van de EV-subsidies.

RAI: meer actie nodig

RAI Vereniging zegt de stap van de staatssecretaris te waarderen. “Dit is echter een kleine stap in de goede richting; er is dringend meer actie nodig. Zoals het doorzetten van subsidies ook vanaf 2025 en fiscale stimulering”, reageert Huub Dubbelman, voorzitter sectie personenauto’s bij de branchevereniging.

Dubbelman vindt dat “mobiliteit een bijdrage moet én kan leveren aan het terugdringen van CO2-uitstoot”. Tegelijkertijd zou autorijden ook betaalbaar moeten blijven. “Om de transitie naar duurzame mobiliteit echt te versnellen, moet de aanschaf van nieuwe schone en zuinige auto’s voor meer mensen bereikbaar zijn.”

Vorige maand waarschuwden brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging na de presentatie van de Prinsjesdagplannen al dat ‘autorijden onbetaalbaar gaat worden’.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.